Reklama po čichu
Reklama útočící na všechny smysly je především pěkná slovní hříčka – McCain Foods se jí snaží dát větší smysl i ve skutečnosti. Jejich nové reklamní plochy v podobě city lightů na autobusových zastávkách ve městech York, Manchester, Londýn, Nottingham a Glasgow totiž nelákají pouze zrak, ale snaží se zaujmout i čich.
Lidé stojící na zastávce mohou zmáčknout na zaskleném plakátu tlačítko, které spustí speciální mechanismus (v originále systému trochu nadneseně říkají „fiberglass 3-D potato“), který by měl oblažit celou zastávku vůní v troubě pečených brambor. Aroma bylo vyvíjeno přes 3 měsíce v laboratoři, v které se běžně vytvářejí spíše vůně parfémů. Přístřešky by měly zároveň pobízet ke koupi vydáváním slev na produkt. Tím jsou mražené brambory, které by se měly ohřát do teploty ideální k servírování za 5 minut a přitom si zachovat vůni a chuť brambor pečených v troubě poctivých 45-60 minut.
Situace, kterou se celou akcí snaží reklamní agentura Beattie McGuinness Bungay navodit, vypadá asi takto: „Je 7 ráno a v Glasgow je zase pošmourno, lidé čekající na spoj do práce či školy se tísní na zastávce před deštěm a ani se jim nechce vystrkovat obličeje zpoza šál a nahoru vyhrnutých límců. V tu chvíli jedno z dětí ze zvědavosti zmáčkne knoflík na svítící reklamě v prosklené vitríně a zastávku zasáhne známá vůně pečených brambor. Pomyslná komiksová bublina nad davem říká, že si jednotně pomyslí: „Tak ty by teda teď bodly.“ Než přijede autobus, vezmou si slevový kupón 3 děti, více než polovina čekajících žen a jeden muž, další dva se pak svěří s tímto zážitkem večer manželce.“
Nevíme přesně, jestli takovýto příběh prezentovala agentura svému klientovi ve fázi přesvědčování o správnosti konceptu. U nás by s ním ale měla velký úspěch. „Čichový marketing“ totiž zatím působí jako pěkně voňavá záležitost.