Reklama týdne: Penny k Vánocům vrací lidem pandemií ukradené zážitky
Spot: Der Wunsch (Přání)
Kampaň: Weihnachtswunder 2021 (Vánoční zázrak 2021)
Klient: Penny
Země: Německo
Reklamní agentura: Serviceplan Campaign, München
Produkce: Iconoclast Germany
Netušili jsme, že tento ten někdy přijde, ale podle Penny je to tady. Německé děti jsou tak vzorné, že to jejich mámy uvádí do deprese. Touží, aby jejich synové zažili sex, holky & alkohol. V tom jim ale brání pandemie.
Penny o tom pojednává v rámci své vánoční reklamy vymykající se veškerým standardům svátečního formátu.
„Přála bych si, abys mě neposlouchal. Aby ses prostě vytratil a my nevěděli, kde jsi,“ prosí matka ve spotu, když se jí syn zeptá, co chce k Vánocům. „Kéž bys byl tak pod obraz, že by pro tebe musel táta jet,“ zoufá si žena tak, jako si dříve mámy zoufaly, když jejich syn musel na vojnu.
„Chtěla bych, abys začal flákat učení, protože vše ostatní se zdá být zajímavější. Kéž bys u nás tajně uspořádal večírek a konečně řekl tý holce, že ji miluješ,“ úpí matka ve spotu mistrovsky natočeném společností Iconoclast Germany.
Tvůrci si přitom dle nás neuvědomují, že neoblíbené děti po celém světě dennodenně zažívaly jejich verzi pandemie dávno před tím, než se objevil virus. Ani takovéto kontextové vložky nicméně neubírají na vážnosti ponurého spotu, který nabízí pomocnou ruku všem, kterým to doma už leze na rozum.
„Kéž by se ti vrátilo mládí," zašeptá na konci klipu matka a na její prosbu reaguje Penny následujícím sdělením v packshotu: „Během Corony jste nemohli zažít mnoho zážitků. Chceme vám vrátit kus vašeho mládí a rozdat 5000 nezapomenutelných vzpomínek." Penny svou nabídku dále doplňuje odkazem, na kterém najdete soutěž o zájezdy a další akce.
Prohlédněte si nyní reklamu prodchnutou elitním filmovým řemeslem. A pokud má vaše němčina mezery, nezapomeňte si v rámci YouTube videa pustit anglické titulky.
Za konceptem kampaně stojí německá pobočka agentury Scholz & Friends, jejíž kreativní ředitel Mirko Derpmann myšlenku kampaně vysvětlil následovně:
„Čas adventu probouzí emoce a pobízí lidi k ohlédnutí se za uplynulým rokem. V poslední době se ale v předvánoční reklamě objevuje i vyšší apel na reflexi toho ‚co je ve společnosti špatně a jak by se to dalo případně vyřešit.‘ Tím, že ukazujeme rodiče ve stavu, kdy by přáli svým dětem i to, co se jim obyčejně nelíbí, zvyšujeme vážnost a naléhavost situace."
Penny chce navíc matkám nabídnout pomocnou ruku. Připravila si v rámci kampaně soutěž o odměny, konkrétně 5000 zážitků pro nevyřáděné dorostence – přesně o tolik prý přišly během pandemie koronaviru. Nebudeme se hádat. Mámy umí počítat.
Myšlenka je to pěkná, ale bůh ví, jestli je svět při rostoucích číslech připraven na více než 5 000 nevybitých německých studentů a zda to tedy s touto nabídkou tvůrci kampaně opravdu myslí s jejich rodiči nejlépe.
Rozhodně jde ale o velmi štědré reklamní gesto, za které se jistě zákaznice supermarketu Penny odmění mimořádně velkými předvánočními nákupy potravin (lednice je totiž věčně prázdná, když jsou ty děti pořád doma.)
Zdroj: Deutschlandfunk Kultur, in Franken