Reklama týdne: Přivoňte si ke svobodě aneb Jak blízko má v časech krize parfém k poezii?
Kampaň: Fragrance Lasts (Vůně přetrvá)
Klient: The Fragrance Foundation UK
Reklamní agentura: M&C Saatchi
Podle nového výzkumu neziskové organizace upozorňující na důležitost vůní The Fragrance Foundation UK se lidé v dobách krize uchylují k vůním a používání parfémů, aby simulovali atmosféru běžného dne a zapomněli na karanténu.
Proto ve spojení s kreativní agenturou M&C Saatchi organizace čítající 150 členů včetně světových výrobců luxusních parfémů jako Chanel, Estée Lauder nebo Lancôme vytvořila první komerční reklamní kampaň zaměřenou na koncové zákazníky a podporu prodeje s názvem Fragrance lasts (Vůně přetrvá). V sérii printů, které snoubí elegantní vizuál s lyrickou básní psanou volným veršem kolemjdoucím připomínají obrovskou přidanou hodnotu vzpomínek, která vás zaplaví, když pocítíte známou vůni.
Lidem karanténa nevoní
Donutí vás poezie utratit tisíce za luxusní parfém? Asi ne. Ale příslib, že se s novou voňavkou váš život vrátí zase do starých dobrých kolejí by to dozákat mohl.
Již zmíněný výzkum The Fragrance Foundation UK zaznamenal až 11% nárůst zmínek o používání oblíbených vůní v konverzaci uživatelů na sociálních sítích během karantény.
Objevovaly se zmínky o tom, že používání oblíbených parfémů uživatele uklidňuje a pomáhá jim uvěřit představě, že jde jen o další běžný den. Další skupina uživatelů se přiznala, že používají svůj oblíbený parfém, aby byli při práci z domova klidnější a produktivnější. Dokonce se objevili humorné historky, ve kterých se lidé přiznávají k nošení luxusního parfému k banálním příležitostem, jako je cesta na nákup nebo procházka se psem.
CEO organizace, Linda Key Jackson, se o kampani vyjadřuje následovně:
„Náš výzkum jasně ukazuje, jak velkou roli hraje vůně v našich životech – jak v dobrých časech, tak i v těch zlých, kdy nám vůně evokují důležité vzpomínky a emoce. To se snažíme sdělit prostřednictvím naší nové kampaně.
Ve spolupráci s agenturou M&C Saatchi jsme vytvořili sérii printů, které vypráví lidské příběhy, ve kterých hraje vůně hlavní roli. Chceme opravdu podpořit sílu řemesla a alchymie, která se skrývá v každém flakonu – stejně jako sílu vzpomínek, které každá vůně může evokovat.“
Ben Golik za kreativní tým M&C Saatchi dodává:
„Když jsem se dozvěděl, že člověk je schopen rozeznat více vůní než barev, řekl jsem si, že kampaň stojící na poezii je tou nejlepší volbou jak zachytit komplexnost vůně. (...) Vůně vás vrací zpátky v čase. Proč nezkusit partnerův parfém v časech, kdy nemůžete být spolu?”
Reklama se objeví společně se zkušebními vzorky parfémů partnerských organizací v oblíbených módních maganízech jako Vogue, Elle, Glamour nebo Cosmopolitan. Kampaň také vybízí zákazníky ke sdílení vlastních zážitků, kdy jim vůně přivolává dávné vzpomínky. Vše najdete pod hashtagem #scentmemories (voňavé vzpomínky) nebo na stejnojmenném webu organizace.
Z myšlenky, že každá vůně skrývá příběh, se zrodila série básní, jejichž ukázky si můžete přečíst níže. V kampani samozřejmě nemůže chybět báseň s tématem karantény, kterou uvádíme jako první.
Držíme se za ruce proplétáme prsty
Náš první polibek tu vůni cítím stále
Jemné vlasy něžný krk
Tu vůni tvojí kůže dýcháš měkce
Pak zpátky k tobě zpátky ke mě
Snad jen na čas snad ne zcela
Dál od sebe na dvě těla
Dál od sebe na dva metry.
Setkají se ramena oči se pozdraví
S plachým úsměvem podlomí se kolena
První mrknutí oka a s mrknutím oka
Ubíhají dny, týdny, snad roky
když tančíš, jak sníš, když jim připíjíš, pak spíš
První doteky mizí
První tanec se v mysli ztrácí
Vše, co je mi dnes už cizí
Se s tvojí vůní vrací.
Nikdy nesundal svůj zelený svetr z vlny
Byl s ním, když stříhal keře
Šel s ním uklízet do garáže