Rok na burze: Facebook prožil dosud nejdivočejších 12 měsíců
V květnu minulého roku vstoupil Facebook na burzu s cenou za akcii za 38 dolarů, která do 24 hodin povážlivě spadla a své dno si zažila v září na hodnotě 17,55 dolarů. Nyní se pohybuje kolem hranice 26 dolarů. Ti, co do Facebooku investovali hned od začátku, asi nemohou být nadšení, jinak ale zažila největší světová sociální síť divoký rok plný úspěchů. O jejich soupis se pokusil Greg Sterling z MarketingLand. Asi nejobdivuhodnějším úspěchem je, jak se dokázal Facebook vyšvihnout v oblasti mobilních telefonů. Platformu, na které neměl reklamy, a byla tak vlastně jeho strašákem, změnil v další kanál, k němuž přistupuje stejně plnohodnotně jako k desktopu. Důkazem toho je, že z nulových mobilních příjmů dokázal za 12 měsíců povýšit jejich hodnotu na 30 % celkových reklamních příjmů.
Vývoj akcií Facebooku od května 2012 do května 2013. Zdroj: EDGAR
Zajímavé je i další porovnání. V květnu 2012 v době IPO vypadaly klíčové metriky Facebooku takto:
- 845 milionů aktivních uživatelů měsíčně
- 483 milionů denních aktivních uživatelů
- 425 milionů mobilních aktivních uživatelů
- Celkový obrat: 1,06 miliardy dolarů
- Reklamní příjmy: 872 milionů dolarů
- Kapitalizace trhu: 104 miliard dolarů
Ke konci března 2013 se statistiky výrazně změnily:
- 1,11 miliardy aktivních uživatelů měsíčně (nárůst o 23 %)
- 655 milionů denních aktivních uživatelů (nárůst o 26 %)
- 751 milionů mobilních aktivních uživatelů (nárůst o 54 %)
- Celkový obrat: 1,458 miliardy dolarů
- Reklamní příjmy: 1,245 miliardy dolarů. Příjmy z mobilní reklamy činily 370 milionů dolarů
- Kapitalizace trhu: 68,4 miliard dolarů
Vývoj obratu Facebooku od prvního kvartálu 2011 po výsledky za letošní první čtvrtletí.
Facebook si jasně uvědomoval, že jeho uchopení „mobilního světa" bylo jeho největší slabinou. V tomto ohledu si pak šel tvrdě za svým cílem to měnit a nebál se u toho utrácet horentní částky. Akvizice Instagramu kvůli jeho uživatelské základně, nikoliv obchodnímu potenciálu, je toho asi nejzřetelnějším dúkazem. To, že v tom byl úspěšný, dokládají výše zmíněná čísla. Facebook se stal po Googlu americkou dvojkou v příjmech z mobilní reklamy. Zde jsou některé milníky, které jeho cestu rokem lemovaly:
- Březen 2012: Facebook spouští reklamy v mobilním news feedu
- Duben 2012: Akvizice Instagramu v hotovosti a opcích na akcie za tehdy předpokládanou hodnotu 1 miliardy dolarů.
- Květen 2012: General Motors nevěří reklamám na Facebooku a stahuje z něj své reklamy
- Září 2012: Facebook uvádí „Custom Audiences" pro lepší reklamní cílení
- Říjen 2012: Facebook má globálně 1 miliardu uživatelů
- Říjen 2012: Přichází Facebook ad exchange (FBX)
- Prosinec 2012: V průměru je na Facebook denně nahráváno přes 350 milionů fotografií, přítomno je 50 milionů facebookových stránek s alespoň 10 lajky
- Leden 2013: Je oznámen záměr vybudovat Graph Search
- Duben 2013: Společnost General Motors začala opět inzerovat na Facebooku
- Duben 2013: Je uvedena „nová mobilní zkušenost" Facebook Home pro Android
- Květen 2013: Facebook Home má za měsíc od spuštění 1 milion stažení
Facebook nyní stojí pevně na zemi a jeho „mobilní přerod" dokazuje, jak je silnou společností. Cena jeho akcií byla možná před vstupem na burzu poněkud přeceněná. Pokud ovšem od společnosti, do které chcete investovat, chcete vidět příslib profitability do budoucna, vypadá v současnosti Facebook jako sázka na jistotu... v digitálním světě je potřeba dodat, že to platí minimálně pro několik nejbližších několik kvartálů.
Zdroj: www.marketingland.com