Ruský rapper otevřel Stars Coffee. Kopíruje logo, menu i design restaurací Starbucks
Zdroj: Stars Coffee
Řetězec kaváren Starbucks se stáhl z Ruska podobně, jako to učinili dříve třeba McDonald's a nyní v červenci i KFC a Pizza Hut. Koncept Starbucks je nyní kopírován podobně, jako se to stalo dříve McDonald's. Na ruském trhu bude mít svou nápodobu nazvanou Stars Coffee. V tomto případě za ní stojí restauratér Anton Pinskij a rapper Timati, který v minulosti prohlásil, že „Putin je jeho nejlepší přítel“.
Mají na co navazovat. Starbucks měl v Rusku na 130 poboček a 2 tisíce lidí. Části z nich, která neoperovala pod franšízami, by dle CNN měl dosud platit mzdu. Je samozřejmě otázka, kolik z bývalých zaměstnanců se přesune do Stars Coffee. Rozhodně by si nepřipadali jako v úplně cizím prostředí. Podobný je design prodejen, položky menu i logo. Timitati a Pinskij vlastně vzali jednotlivé brandové aspekty Starbucks a trochu je pozměnili. V menu tak nejde místo frapuccina „zcela jiné“ frapuccito. Logo je kruhové a s povědomým fontem, jenom místo mořské panny je uprostřed dívka s podobnými rysy a na hlavě má tradiční ruskou čelenku zvanou kokošnik, kterou jste mohli vidět třeba v Mrazíkovi. „Lidé to mohou vnímat různě, ale když to porovnáte, tak kromě kruhu nenajdete nic společného,“ tvrdí ovšem jeden ze spolumajitelů Pinskij. Ukázky nového brandingu si můžete prohlédnout v instagramovém příspěvku níže.
Společnost Starbucks se k podobnosti loga a názvu odmítla vyjádřit. Odkázala ovšem na své dřívější prohlášení, v němž uvedla, že se rozhodla odejít a že na ruském trhu již nemá žádnou značku. Potvrzením toho má být i to, že nedodává Stars Coffee kávu ani další suroviny. „Prostě jsme našli další dodavatele, našli jsme správné pražírny, a protože baristé vše správně namíchali, máme produkt, o kterém si myslíme, že bude konkurenceschopný," řekl Timati s tím, že dováží kávová zrna z Latinské Ameriky a Afriky a další dodavatelé mají sídlo v Rusku.
Timati si pochutnává ve Stars Coffee. Zdroj: @timatiofficial / Instagram
Timati má na Instagramu přes 18 milionů followerů a požívá v Rusku status skutečné superstar. Může tak vlastním mediálním dosahem svému novému podniku okamžitě pomoci. Navíc to není jeho jediné podnikání v gastro segmentu, již vlastní řetězec Black Star Burger, který má pobočky nejen v Rusku, ale také v USA nebo Saudské Arábii. Svým názvem pak odkazuje na Timatiho label Black Star Inc. Má také vlastní oděvní řadu Black Star.
V gastro segmentu již máme jedno slavné přejmenovávání za sebou. Místo do 850 poboček McDonald's teď chodí Rusové do nápodoby nazvané Vkusno & Točka, tedy v překladu „Chutně a tečka“. I zde se kopírovaná společnost zříká toho, že by s tímto podnikem měla něco společného. Burgery s názvy Kaťuša, Vlast nebo Za Krym nevycházejí ze surovin, které používal McDonald's. Vkusno & Točka se dosud potýká s dodavatelskými problémy, některým pobočkám například kvůli nedostatku brambor chybí hranolky.
U jiných změn jsou o zpřetrhání vazeb s původním majitelem větší pochybnosti. Francouzská automobilka Renault například převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva a svůj podíl 67,69 procenta ve výrobci automobilů Lada, AvtoVAZ, na ruský výzkumný automobilový institut NAMI. Skupina Renault má právo v následujících šesti letech odkoupit svůj podíl v AvtoVAZu zpět. Je tedy otázka, jestli odkup nebude také za symbolickou cenu, a nejde tak spíše o udržovací operaci. Podobné pochyby jsou u konzultantských společností Deloitte a Ernst & Young, bývalí zaměstnanci té první nyní operují v Rusku pod entitou s názvem „Business Solutions and Technologies“ a lidé z té druhé pak pod jménem „Centrum auditorských technologií a řešení“.
Zdroje: CNN, Guardian, BBC, Food and Wine