Seznam.cz pokračuje v růstu. Loni jeho tržby stouply o 5 % na 4,7 miliardy korun
Seznam.cz neustupuje ze svých pozic. Ač se ve schopnostech svého vyhledávače zdaleka nemůže rovnat Googlu, pro miliony českých uživatelů je jakýmsi rozcestníkem internetu a místem, kde hledají mediální obsah. I díky tomu se navýšil v roce 2019 obrat v meziročním srovnání o 5 %. Seznam.cz loni utržil 4,69 miliardy korun. Společnost v uplynulém roce dosáhla zisku před zdaněním 1,4 miliardy při profitabilitě 30 %.
Největší podíl z obratu připadá reklamnímu systému Sklik, který dokázal v obsahové síti růst o 15 %. Souvisí to s velkým rozvojem homepage Seznam.cz, kde se výrazně zvýšil počet partnerských médií v „nekonečném feedu“. Zde vystavená média totiž musí ukazovat lidem, co si na jejich články klikli ze Seznamu, právě Sklik reklamu.
Pavel Zima: Zdroj: TelevizeSeznam.cz
Seznam.cz má tři CEO: Tomáše Kapalína, Ondřeje Procházku a Pavla Zimu. Od února loňského roku tito tři místopředsedové představenstva zastávají roli kolektivního CEO. Poslední jmenovaný se ohlíží za hlavními milníky:
„Rok 2019 jsme zasvětili zejména domovské stránce a s tím související personalizaci obsahu pro naše uživatele. Velké mediální domy i menší vydavatelé mají enormní zájem o umístění svých článků v našem nekonečném feedu, o čemž svědčí i počet partnerských webů, kterých je dnes kolem tří stovek. Počet prokliků z domovské stránky na obsah našich i partnerských webů se na konci roku 2019 zastavil na hodnotě 146 milionů měsíčně, což je oproti předchozímu roku navýšení o 17 %.“
Jen v březnu 2020 zaznamenali z domovské stránky www.seznam.cz na 228 milionů prokliků na obsahové weby. Jde o meziroční nárůst o nevídaných 60 %. Homepage Seznamu se evidentně stala pro obrovoskou masu uživatelů internetovým rozcestníkem zpráv o novém koronaviru. S Covid-19 souvisí také nárůst uživatelů služby Mapy.cz, do které Seznam.cz rychle dopracoval funkcionalitu umožňující zobrazit, zdali se blízko vás nepohybuje někdo s Covid-19, kdo tuto informaci dobrovolně přes aplikaci sdílí.
Ukázka médií z nekonečného feedu na homepage, které nepatří Seznam.cz.
Stav nouze akceleroval růst mnoha segmentů e-commerce, přesto jsou v Seznamu s plány na tento rok obezřetní. Pavel Zima k tomu dodává:
„Byli jsme při plánování nákladů pro letošní rok velmi opatrní, protože jsme tušili příchod ekonomické krize. Naše obavy potvrdila koronavirová epidemie, jejíž dopady ovlivňují český byznys. Naším cílem je i přesto udržet rozumnou míru profitability.“
Zima přitom očekává další negativní ekonomické dopady koronakrize, zejména na přelomu letošního a příštího roku. Plánem pro Seznam.cz, který se věnoval na začátku roku například i akvizicím na radiovém trhu, když koupil stanice Expres FM a Classic Praha, je udržet se v zisku.
Tip redakce:
Jaké byly hospodářské výsledky Seznam.cz v roce 2018? Podívejte se zde.