Seznam.cz spouští Produktové inzeráty, novou možnost inzerce pro e-shopy

15. 9. 2015 | redakce

Seznam.cz dnes nasadil do ostrého testu Produktové inzeráty. Ty na dotazy uživatelů přímo vedle výsledků Seznam.cz Vyhledávání zobrazují relevantní inzerci produktů dle aktuálních nabídek e-shopů tak, jak je mají na Zboží.cz. Nový typ inzerátů nasměruje potenciální zákazníky na nabídku daného produktu přímo na webových stránkách internetových obchodů. E-shopy pro tyto účely mohly doposud využívat inzerci pomocí Skliku nebo Zboží.cz. Jejich inzertní možnosti se tímto rozšiřují.

Společnost Seznam.cz dnes v ostrém testu pro uzavřené množství internetových obchodů spustila další možnost, jak inzerovat své produkty. Jde o zcela nové Produktové inzeráty. Ty fungují, podobně jako kampaně v Skliku, na aukčním principu. Lidem se zobrazí ve výsledcích Seznam.cz Vyhledávání vpravo nahoře vedle TOP pozic Skliku, a to včetně obrázku výrobku, ceny a krátkého popisku. „S tím, jak inovujeme technologie našeho fulltextového vyhledávání, jsme stále více schopni určit už ze samotného dotazu, zda má člověk zájem o konkrétní produkt. Pak se ukazuje, že je pro něj i pro nás mnohem příjemnější mu takový produkt rovnou nabídnout, respektive ho přímo dovést na stránky, kde si danou věc může koupit. Pokud poznáme, že stále tápe, nebo potřebuje srovnat parametry či poradit s výběrem, dává smysl jej odkázat na Zboží.cz, kde mu umíme nabídnout odpovědi na podobné otázky,“ komentoval novinku Petr Král, produktový ředitel Seznam.cz.

Produktové inzeráty přinášejí rychlejší cestu ze Seznam.cz Vyhledávání přímo na stránky e-shopů a zároveň také zjednodušují inzerentům způsob, jak oslovit již rozhodnuté uživatele. Ti totiž obvykle hledají nejrychlejší cestu ke kýženému produktu, a proto jeho název vepisují rovnou do vyhledávacího pole.


Ukázka produktových reklam(pro zvětšení klikněte na fotografií). Zdroj: Seznam.cz

Podle slov Milana Šmída, manažera Zboží.cz, však „podoba Produktových inzerátů není zatím finální. Nyní běží testovací režim, kdy na základě zpětné vazby od uživatelů a podle zájmu inzerentů Skliku budeme novinku postupně testovat a upravovat. Předpokládáme, že budeme ověřovat počet nabídek v rámci Produktových inzerátů, jejich vzhled i umístění ve výsledcích Seznam.cz Vyhledávání.“ Testovací režim nových Produktových inzerátů by měl trvat přibližně do poloviny října. Poté Seznam.cz plánuje zpřístupnění inzerce pro všechny internetové prodejce. „Věříme, že s novým typem inzerce nabídneme inzerentům na jejich hlavní předvánoční sezónu ideální kombinaci reklamních produktů. E-shopy se budou moci zviditelnit třemi pro ně zajímavými cestami – na Zboží.cz, klasicky v Skliku a Produktovými inzeráty,“ dodává Milan Šmíd.

Pro zadávání Produktových inzerátů budou inzerenti využívat svůj účet v Skliku, který si v nastavení propojí s účtem na Zboží.cz. Principy aukce jsou obdobné, jak je inzerenti znají ze svých kampaní v rámci reklamního systému Sklik. Rozdílné je například to, že oproti běžným kampaním v Skliku Produktové inzeráty nevyužívají cílení na klíčová slova. Relevance se totiž určuje automaticky na základě dotazů uživatelů. Produktové inzeráty přitom vždy zobrazí jen relevantní inzeráty e-shopů vycházející z aktuálních nabídek nahraných v databázi na Zboží.cz. Inzerujícím internetovým obchodům se tedy spolu s aktualizací jejich XML feedů na Zboží.cz současně budou aktualizovat i Produktové inzeráty.

Zajímavou otázkou je, zdali nemůže s tímto způsobem vizuálního upřednostnění svého portálu Zboží.cz v rámci vyhledávání mít Seznam.cz problémy z hlediska evropského práva. Za velice podobný reklamní nástroj Nákupy Google" totiž Evropská komise hrozí pokutou až ve výši 6 miliard dolarů Googlu.


Výsledek vyhledávání na dotaz „pračka" na Google.cz. Po pravé straně se objevuje reklamní okno Google nákupů. Proklik vede na stránky e-shopů. Zdroj: Google.com

Jde přitom o obvinění ze zneužití dominantního postavení na evropském trhu s vyhledavači. To Seznamu pochopitelně nehrozí, ale soulad s evropským právem by měl být přítomen i na úrovni českého internetu. Dle PR manažerky společnosti Ireny Zatloukalové se ale jedná principielně o jinou službu, která by důvod k žádným právním přím zavdat neměla. „Nový reklamní formát nazvaný Produktové inzeráty není nijak v rozporu s dosavadní praxí, kdy se v pravém sloupci zobrazovali reklamním systémem Sklik vysoutěžené odkazy, korektně označené jako reklama nebo sponzorované sdělení. To jednoznačně upozorňuje uživatele na to, že se výsledky vztahují k placené komerční službě. Nový reklamní formát pokračuje v tomto trendu a využívá i obdobný princip transparentní soutěže o umístění a zobrazení v tomto reklamním formátu," uvedla ve vyjádření pro Marketing Journal.

Označení či neoznačení placené inzerce nicméně nebylo podstatou obvinění Googlu. Více o jeho kauze si přečtěte zde.

Technické detaily nastavení Produktových inzerátů naleznete na blogu Skliku.

Zdroj: Seznam blog

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: