Špičkové inovace v malých firmách nejsou pouze mýtus
Inovace nejsou spojené jen s novátorskými nápady Elona Muska nebo početnými týmy vývojářů v Googlu. O tom, že inovace jsou klíčem k dlouhodobému podnikatelskému úspěchu a jak si k nim najít cestu, pojednává nová kniha Adama Nováka, Inovace je rozhodnutí. Dnes vám přinášíme ukázku z její kapitoly, která říká, že inovovat a uspět mohou i malé české firmy.
Když se řekne inovátor, většina z nás si představí nějakou velkou nejlépe nadnárodního korporaci. Kreativní nápady a úspěšné inovační projekty jsou však často doménou i malých českých firem. Inspirujte se pro vaše podnikání ze dvou z nich.
Mezi nejčastější mýtusy v oblasti inovačního podnikání bezesporu patří, že inovace jsou tady pouze pro firmy s neomezenými inovačními rozpočty a malým firmám nezbývá než kopírovat. Některé studie však výraznou výhodu finančního náskoku nepotvrzují a zpochybňují mýtus, že čím více peněz do inovací vložíte, tím lepší má organizace ekonomické výsledky. Například studie Global Innovation 1000, jež analyzuje mimo jiné náklady na výzkum a vývoj, tvrdí, že neexistuje signifikantní statistický vztah mezi finanční výkonností firmy a náklady na inovace. Pojďme se proto podívat na dva příklady podniků do padesáti zaměstnanců, kteří svými inovacemi dobývají svět.
I beton se dá inovovat
O tom, že inovovat jde i beton, vás přesvědčí Ladislav Eberl a Jiří Peters ze společnosti Gravelli. Když se zamýšleli, v jaké podobě nabídnou beton zákazníkům, byli si vědomi, že zejména díky panelovým domům není v České republice příliš oblíbený. Na betonu si proto určili všechny jeho slabé stránky jako například chladnost povrchu nebo vysokou hmotnost.
Zdroj: LiCrete
Poté hledali cesty, jak je z betonu odstranit. Postupem času se jim podařilo navrhnout a vyvinout speciální beton, kterým prostupuje světlo a tudíž je skrz jeho hmotu vidět. Nový materiál LiCrete tak začal konkurovat známým luxferům. Časté využití najde v nosných příčkách domu, prosvětlených schodišťových stupních, stolech a sprchových koutech. LiCrete je představován ve formě vzorků ve více než 30 zemích světa v rámci materiálových bank a architekti a investoři s ním již počítají ve svých plánovaných projektech. Beton LiCrete získal ceny Vodafone Nápad Roku 2013, Česká inovace 2013 Absolutní vítěz, Česká inovace 2013 Nadějná inovace.
Inovace porozuměním zákazníkovi
Společnost Projekt Media se již od roku 2004 specializuje na interaktivní výuku ve školách. Prezentační techniku nejen prodává, ale realizuje komplexní řešení od návrhu až po instalaci techniky na místě. Po obsazení trhu základních, středních a vysokých škol došlo k rozhodnutí zamířit do mateřských škol. Firma proto v roce 2012 oslovil mateřinky se speciální nabídkou a příliš zde neuspěla.
Zaměstnanci Projekt Media to však nevzdali a začali se ptát, z jakého důvodu o interaktivní tabule ve školkách nestojí a co mohou udělat proto, aby i na tento trh pronikli. Zaměřili se proto intenzivně na cílovou skupinu nejmenších dětí a jejich potřeb.
Po několika rozhovorech se dobrali k jádru věci a odhalili velmi slibnou inovační příležitost. Děti si rády hrají na zemi a v kolektivu, tedy stát u tabule je příliš nebaví. Po půl roce vývoje přišel na svět Magic Box, mobilní zařízení, které promítá hru či výukový program na zem, kde si děti společně kreslí, hrají a učí.
Z jednoduché zákaznické zpětné vazby vznikl vynález mezinárodního rozměru. MAGICBOX se dnes prodává do celého světa. Produkt získal ocenění GRAND PRIX na veletrhu hraček a zabodoval i na festivalu Česká inovace 2014 v kategorii Inovační hvězda.
Pokud vás zaujaly tyto inovační příběhy, můžete se inspirovat z dalších v nové knize Adama Nováka Inovace je rozhodnutí. Poznáte zde také více než 40 dalších inovačních případových studií a příkladů z praxe ze světa i ČR a získáte 12 nástrojů k okamžitému použití.
Více informací najdete zde.