The Guardian upozorňuje na autocenzuru amerických médií provokativním billboardem

29. 9. 2025 | Petr Michl
…americké zprávy nemohou zveřejnit celý obraz situace,“ varuje Guardian kreativním billboardem. Po strhnutí černých pásek dává kolemjdoucím další vysvětlení.

Média v USA jsou už dlouhodobě rozdrobena na republikánské a demokratické tábory. Aktuální situace je ale ještě vyhrocenější. Donald Trump naplňuje teze Projektu 2025 volajícího po rozkladu liberálně demokratického režimu, úkoluje přes sociální sítě ministryni spravedlnosti k perzekuci lidí, které považuje za své nepřátelé, a nepokrytě vyhrožuje médiím. Třeba stanici ABC poté, co po reakci veřejnosti vrátila na obrazovky show Jimmyho Kimmela odvolaného za špílec vůči chování republikánů po atentátu na Charlese Kirka. I proto se zdají být některá média v kritice aktuálního prezidenta a vlády více opatrná, používající autocenzuru. A právě do této situace vstoupil britský deník Guardian s provokativním billboardem.

Dlouhý široko-formátový billboard po straně jedné z ulic v New Yorku nesl vzkaz, z kterého bylo kvůli „začernění“ vidět jen kus:

„…news in America can't publish the whole picture.“

 

Tedy: „…americké zprávy nemohou zveřejnit celý obraz situace.“ Ve žlutém poli je navíc také logo The Guardian a v černém vertikálním pruhu pak výzva k akci: Odhalte, co se opravdu děje.“

Začernění textu bylo totiž provedeno černou páskou, kterou šlo strhnout, a takový úkon byl díky pozici reklamní plochy po straně chodníků pro kolemjdoucí dosažitelný.

Po úplném odkrytí zní v překladu kompletní sdělení takto:

The Guardian není největší zpravodajský titul v Americe ani ten nejbohatší.
Ale máme něco, co jiné světové redakce nemají: neochvějnou nezávislost.
Nikdo nás nevlastní ani nám neříká, co smíme a nesmíme zveřejnit.
Proto můžeme dělat práci, kvůli které tu jsme: podat celý obraz.



The Guardian svou nezávislost odvozuje z toho, že je britským deníkem, kterému může Trump házet klacky pod nohy jen omezeně. Má tak ve své kampani těžko vyvratitelné karty v ruce.

Daným plakátem je přitom odkrývá velice chytře. Asi bychom ocenili, kdyby po New Yorku bylo více podobných billboardů a u většiny by bylo celé sdělení odkryto virtuálně s pomocí augmentované reality spuštěné přes QR kód. Takový způsob by dal kolemjdoucím možnost zapojit se a objevovat sdělení opakovaně.

Použitá podoba je přeci jenom primárně jednorázovým stuntem s jasným cílem vytěžit z kreativního zpracování dodatečnou publicitu. I to je ale skvělým způsobem poukázání na pozici Guardianu i na důraz tohoto deníku na žurnalistiku bez klanění se elitám.   

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: