Tržby Googlu za první kvartál 2018 vzrostly meziročně o 26 %
Společnost Alphabet včera uveřejnila hospodářské výsledky odhalující, jak se dařilo Googlu během prvního kvartálu roku 2018. Oproti původním odhadům si vede nad všechna očekávání. Příjmy vzrostly o 26 % a dosáhly na 31,16 miliard dolarů. Ve stejném období loni zaznamenala společnost nárůst o zhruba 22 %. Oproti původním odhadům se tak i nadále stabilně rozvíjí, dokonce i přes pokračující trend poklesu ceny za proklik.
Zisky Googlu stoupají přes klesající cenu za proklik
Čistý zisk společnosti za tento čtvrtrok činil 9,4 miliardy dolarů. Pro porovnání v minulém roce za stejné období společnost utržila 5,43 miliardy dolarů. Zisk v přepočtu na akcii je pak 9,93 USD oproti 9,28 v prvním čtvrtletí roku 2017. Výhrou pro Google bylo také snížení efektivní sazby daně z příjmů právnických osob z 20 % na 11 %. Jedinou hrozbu by pro inverstory mohl představovat stále probíhající přesun uživatelů na mobilní zařízení a s tím spojené znehodnocování CPC, respektive ceny reklamy jako takové. Tento problém však společnost až doposud vyrovnávala rostoucím počtem zobrazování. Zachycuje to graf portálu Techcrunch níže znázorňující stabilní pokles CPC v mezikvartálním (zelené sloupce) i meziročním srovnání (červené sloupce). Jak je zřejmé, CPC klesá meziročně dlouhodobě cca o pětinu, Google přesto dokáže výrazně navyšovat své výnosy tím, že ukáže uživatelům více reklamy.
Zdroj: Techcrunch
Celkově si Google vede dobře. Jeho akcie se zvýšily o zhruba 2 %, nejhodnotnější společností na trhu i nadále zůstává Apple.
Google vydělává především na reklamě, jeho další projekty vysoké zisky nepřináší
Většina příjmů společnosti, celkem 84% plyne z reklamy. Google (respektive zastřešující Alphabet, pozn. red.) aktivně investuje i do jiných společností a nástrojů. Nedá se ale říct, že by se zde profiloval projekt, který by se mohl stát v blízké budoucnosti takzvanou dojnou krávou na peníze. Například chytrý termostat Nest sice vydělal 726 milionů dolarů, jeho účetní rozvaha je nicméně skryta v balíku dalších projektů, které generují ztrátu 621 milionů dolarů. Tedy Google ve snaze o diverzifikaci zatím peníze spíše krvácí.
Video představující rozsáhlou nabídku produktů Nest pro chytrý domov
Google oproti loňskému roku navýšil celkové investice více než dvojnásobně, celkem se jedná o částku 7,3 miliardy dolarů. Značné investice společnost vložila také do platformy YouTube, která má pro Google značný finanční potenciál, který byl v minulém roce ohrožený celou řadou skandálů týkajících se nevhodného obsahu.
Ochrana soukromých dat a GDPR jsou nebezpečími na obzoru
Spekulovalo se také o možném poklesu akcií Google v souvislosti se skandálem Cambridge Analytica na Facebooku. Kauza se však v hospodářských výsledcích nijak nepromítla. Patrně z toho důvodu, že se provalila v až v polovině března. Dalším možným rizikem pro Google může být zavedení GDRP. Analytici společnosti Goldman Sachs odhadují, že by se tržby Google mohly snížit v souvislosti s GDPR až o 2%. Generální ředitel společnosti Google, Sundar Pichai, však uvedl, že většina reklamních aktivit Google vyžaduje od uživatelů jen velmi omezené informace a nový zákon by tak společnost neměl výrazněji zasáhnout.
Zdroje: techcrunch.com, variety.com, money.cnn.com, mediapost.com, abc.xyz