Žebříček: Nejoblíbenějším reklamám na českém YouTube za rok 2015 kraluje Fofola

25. 1. 2016 | redakce
Vytvořit oblíbenou postavu a pak to tam ládovat. Přesně to se povedlo Kofole se psem Ftefanem, který v žebříčku TOP 25 reklam na českém YouTube za rok 2015 šišlá na více než třetině předních pozic.

Český Google zveřejnil žebříček nejoblíbenějších reklam na YouTube v ČR za rok 2015, kterému dominovala populární kampaň značky Kofola. Také první místo obsazené hudební skupinou AquaBabes potvrzuje, že Češi v reklamě hledají spíše zábavu než seriózní témata.

Veleúspěšný reklamní comeback zaznamenala dívčí skupina AquaBabes, která stejně jako v roce 2014 natočila ve spolupráci se značkou Aquila hudební klip. Ten uživatele zaujal natolik, že si jej ve velké míře vyhledávali sami. Za necelé 2 měsíce dosáhl chytlavý letní song téměř 3 milionů zhlédnutí a na českém YouTube se stal jednoznačně nejsledovanějším reklamním videem roku. O kreativu se postarala agentura Arnold Milano, kampaň plánovala reklamní agentura Inborn.

Více než třetinu žebříčku obsadil loňský reklamní fenomén s šišlavým psem Ftefanem v hlavní roli. „Kofola se svou kampaní Fofola dokázala využít nejen zábavného kreativního konceptu, ale zejména algoritmu YouTube a dalších nástrojů, díky kterým se videa mohou k uživatelům dostat nejen prostřednictvím placeného prostoru,“ vysvětluje Petra Brodilová za Google Česká republika. Nastavení kampaně i kreativu měla na starosti slovenská agentura Zaraguza.

Kreativní ředitel Zaraguzy Michal Pastier přisuzuje úspěch Fofoly nejen hlavnímu protagonistovi: YouTubeři naučili marketéry, že konzistence obsahu je efektivnější než neustálé změny v komunikaci. Právě vytvoření charakteru zabezpečí dlouhodobost komunikace. Nasazení několika videí zároveň navíc přináší bonus v podobě vzájemného odkazování, čím získáte přes 20 % vyšší počet zhlédnutí. Nejdůležitější je připravit kampaň tak, aby fungovala jako nadpis článku, který si chcete přečíst.“

Mezi 15 nejoblíbenějších reklam se kromě AquaBabes probojoval ještě jeden hudební klip. Jiří Burian z kapely Republic of Two v písničce Čas na změnu rapuje o tom, jak člověka může otrávit práce v korporaci. Za vznikem spotu pro server Jobs.cz stojí kreativní agentura Outbreak. Její strategický plánovač Ivo Laurin uvádí, že přístup k tvorbě reklamy na YouTube a pro televizi se značně liší: „Na YouTube je snadné reklamu přeskočit, proto musí její obsah rychleji zaujmout a hlavně udržet pozornost diváka.“ Laurin zdůrazňuje také význam prvního dojmu: „Na prvních 5 vteřinách jsme strávili neúměrné množství času. Výsledkem je záběr typu ‚co to jako bude?‘ poskládaný z inertního pozadí, sugestivního obličeje interpreta, jeho napůl oholené tváře a významově nedokončeného titulku.

Bez dobrého nápadu a kreativy reklama neuspěje, ovšem znalost a využití nástrojů platformy YouTube je pro inzerenty dalším způsobem, jak spotřebitele oslovit. Dobře funguje například kvalitní hudební podklad, poutavý název videa nebo zajímavý úvodní obrázek. Inzerenti by neměli opomenout interaktivitu YouTube, který lze díky komentářům a sdílení vnímat jako plnohodnotnou sociální síť.

Zajímavý je kontrast mezi reklamními spoty úspěšnými v Česku a v globálním měřítku. U nás totiž lépe fungují kratší reklamní spoty, zatímco ve světě jsou úspěšnější ty až s několikaminutovou stopáží. Největší celosvětový zásah zaznamenala reklama na mobilní hru Clash of Clans s hercem Liam Nessonem v hlavní roli, která měla premiéru u příležitosti loňského Super Bowlu. První desítku ovládly velké mezinárodní značky jako Hyundai, Adidas nebo Durex a žádná z nich se v ní neobjevuje dvakrát.

Jistou specialitou je i to, že se do TOP 25 reklam dostala i videa YouTuberů, která připomínají spíše vlog než klasický reklamní formát. Společná videa Stejka a Shopaholic Nicol nicméně přímo a přiznaně propagují program SmartUp podporovaný Nadací O2, takže do daného žebříčku patří.


Stejk a Shopaholik Nicol ve videu propagujícím Nadaci O2 Smart Up

Google dbá na to, aby byla globální data, ze kterých se sestavují žebříčky YouTube Ads Leaderboard, zpracovávána stejnou metodologií v každé zemi. Jeden z požadavků, aby se spot do žebříčku dostal, je vysoká míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím (celková zhlédnutí = organické + spuštěné reklamou). Experti na statistiky YouTube tedy předpokládají počet organických zhlédnutí alespoň 10 % z celku, aby toto video vyhodnotili jako úspěšné.

Níže si můžete prohlédnout všech 25 nejúspěšnějších reklamních videí roku 2015 na českém YouTube:

1. Aquila: AquaBabes: Čistá jako láska

kreativní agentura: Arnold Milano, mediální agentura: Inborn

 

2. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a moucha

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

3. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a kost

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

4. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pop-up okno

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

5. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pizza

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

6. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a vířivka

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

7. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a couvání

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

8. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a lednice

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza


9. YouTube Rewind: Now Watch Me 2015 | #YouTubeRewind

 

10. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a domino

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

 

11. Jobs.cz: Čas na změnu feat. Jiří Burian  

 

kreativní agentura: Outbreak, mediální agentura: Fragile Media

 

12. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a tulipán

kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza

13. AXE: AXE Etiketa 21. století

kreativní agentura: Zaraguza, mediální agentura: PHD

 

14. T-Mobile: Ve vašich službách: LTE tablet

kreativní agentura: Saatchi&Saatchi, mediální agentura: MediaCom

 

15. NikeWomen: Better For It – Inner Thoughts

kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MindShare

 

16. EDEKA: EDEKA Weihnachtsclip - #heimkommen

kreativní a mediální agentura: FCB

 

17. H&M: From the Makers of Happy & Merry H&M presents Katy Perry

kreativní agentura: H&M, mediální agentura: iProspect

 

18. Old Spice: Mámina píseň

kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MediaCom

 

19. Nadace O2: Reakce na stará videa (+ Shopaholic Nicol)

kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz

 

20. MojePiratsvi CZ: Sdílením to začalo, sdílením to může skončit

 

21. NikeFootball: Nike Hypervenom II: See What They Can’t Ft. NeymarJr.

kreativní agentura: Wieden & Kennedy

 

22. Samsung: Samsung Galaxy S6 edge+ : Official Introduction

 

23. L'Oréal: L'Oréal Paris MakeUp Genius

 

24. GoogleMobile: Android: Friends Furever

kreativní agentura: Droga5

 

25. Nadace O2: Máte nápad? w/ Stejk

kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: