Změna u návrhu zákona proti TikToku. Sněmovna reprezentantů schválila revidovanou verzi

21. 4. 2024 | Petr Michl
I v USA se dělají přílepky k zákonům. Sněmovna reprezentantů připojila podstatné změny k návrhu zákona zamířeného proti TikToku k úspěšnému schvalování pomoci Ukrajině.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Americká Sněmovna reprezentantů má za sebou schválení důležitého zákona, který přislíbil pomoc Ukrajině ve výši 61 miliard dolarů. V jednom balíku se ale nehlasovalo jen o ní. Poměrem 360:58 byla zároveň schválená i pomoc Izraeli. Mimo pomoci zemím bojujícím v konvenční válce se ale dostala i revize zákona, který by měl USA více ochránit ve válce informační. V březnu schválený zákon s možným důsledkem zákazu fungování TikToku na území USA má nové znění.

Jeho podstata ho má přiblížit realizaci. Zákon totiž bude schválen až v okamžiku, kdy projde Senátem. Prezident Biden podpis již slíbil. Senát se k tomu zatím příliš nemá a dost možná se tak děje i kvůli detailům, jež byly pro TikTok příliš přísné a potenciálně napadnutelné u soudů. Tím hlavním bylo 6měsíční časové okno, které měla dle v březnu schváleného návrhu zákona čínská společnost ByteDance na to, aby „americkou pobočku“ TikToku prodala do „bezpečných rukou“.

To se nově prodlouží na 9 měsíců, prezident USA dostane navíc možnost udělit jedno dodatečné prodloužení o 90 dní. Senátorka a předsedkyně Výboru pro obchod, Maria Cantwell, pověděla reportérům, že okno delší o 3 měsíce „zajišťuje, že k odprodeji s větší pravděpodobností dojde".

I tak to nebude nich jednoduchého. V situacích, kdy někdo musí prodat, jde cenovku obvykle pod tržní hodnotu. Přesto nebude koupě amerického TikToku nic levného. Valuace společnosti ByteDance loni dosáhla 223,5 miliard amerických dolarů. Jen příjmy TikToku v USA činily 8,6 miliard dolarů.

Ne mnoho subjektů  peníze na podobnou transakci a zároveň expertízu na řízení sociálního média. Lze přitom předpokládat, že aktuální američtí technologičtí giganti by dostali hned na začátku stopku od antimonopolních úřadů.

Prodloužení lhůty nemusí být nicméně rozumné, pokud by to znamenalo, že se všemi průtahy nedokončí odluka Tiktoku od ByteDance do případného nástupu Donalda Trumpa do prezidentského úřadu. Pokud by totiž uspěl ve volbách, je dost možné, že by se snažil naplnění cíle návrhu zákona zvrátit. Přitom právě on byl iniciátorem zákazu TikToku už v roce 2020.

V březnu tohoto roku ale zcela obrátil poté, co se setkal s Jeffem Yassem. Zasloužilým donorem republikánské strany a zároveň držitelem nemalého množství akcií společnosti ByteDance. Trump poté na své sociální síti Truth Social prohlásil, že zbavení se TikToku by pomohlo Facebooku (Meta, pozn. red.). A ten je dle Trumpa pro zemi větší problém. „Nechci, aby se Facebooku dařilo lépe. Je to skutečný nepřítel lidu, prohlásil. Tyto antipatie dozajista vyplývají z toho, že Meta ho po útoku na kapitol 6. ledna 2021 vykázala z Facebooku a Instagramu.

V tuto chvíli samozřejmě není jasné, jestli Trump v prezidentském klání uspěje. Zároveň je víc než zřejmé, že TikTok zahájí při schválení zákona právnickou ofenzivu citující jistě jako jeden z hlavních argumentů potlačení svobody slova a s tím i prvního dodatku americké ústavy. ByteDance bude muset získat souhlas k prodeji od čínských úřadů, přičemž se zdá, že ty jsou k tomu odmítavé. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Wang Wenbin v březnu  prohlásil, že tento krok se „USA vymstí". Různá zdržení, co nedovolí reálné řešení v rámci funkčního období stávající administrativy, se proto dala předpokládat i v případě původní 6měsíční lhůty.  

TikTok v tomto tématu „stále kope“. Před schvalováním revidovaného návrhu zákona uvedl jeho účet na X:

„Je nešťastné, že Sněmovna reprezentantů využívá zástěrku důležité zahraniční a humanitární pomoci k tomu, aby opět prosadila návrh zákona o zákazu, který by pošlapal svobodu projevu 170 milionů Američanů, zničil 7 milionů podniků a zrušil platformu, která ročně přispívá americké ekonomice částkou 24 miliard dolarů.“

 

A jistě se bude snažit mobilizovat na svou podporu co nejvíce ze svých 170 milionů uživatelů v USA, včetně influencerů vyjadřujících svá slova podpory čínské aplikace klidně s megafonem před budovami Parlamentu USA ve Washingtonu. 

 

Sledování dat a polohy kritických novinářek a novinářů TikTokem mělo napomoci k odhalení jejich zdrojů

 

TikToku ve své obraně uvádí, že pro ochranu amerických uživatelů udělal dost. Skladuje data o nich na americké půdě a údajně jimi nemůžu procházet na individuální úrovni. Například dle předsedy Federální komise pro komunikaci (FCC, Federal Communications Commission) Brendana Carra to nestačí. 

Do značné míry to potvrdil odhalený skandál z prosince 2022. Ten ukázal, že TikTok dokáže operovat na individuální uživatelské úrovni, která naznačuje špionáž a snahu vypátrat nepohodlné zdroje novinářů za účelem, kterým jistě nebude jejich pochválení. O co přesně šlo? V ByteDance prověřovali IP adresy a fyzický pohyb novinářek a novinářů, kteří psali kriticky o TikToku, potažmo ByteDance. Šlo například o bývalou reportérku portálu BuzzFeed, Emily Baker-White, a reportérku Financial Times, Cristinu Criddle. Cílem přitom bylo zjistit, zda se nacházeli na stejném místě jako zaměstnanci ByteDance podezřelí z úniku důvěrných informací.

Toto odhalení přinesl Forbes s tím, že bylo sledováno i několik novinářů z jeho redakce. Společnost ByteDance kategoricky popřela obvinění a tvrdila, že „nemůže sledovat americké uživatele způsobem, který je v článku naznačen". Navíc dodala, že TikTok nikdy nebyl použit k „cílení" na žádné „členy americké vlády, aktivisty, veřejné činitele nebo novináře". Zároveň ale propustila 4 zaměstnance, kteří měli být se zmíněným sledováním spojeni. Tvrzení ByteDance jsou i proto nyní považována za nepravdivá.

List Financial Times uvedl ve svém prohlášení, že špehování reportérů, zasahování do jejich práce nebo zastrašování jejich zdrojů je zcela nepřijatelné…" Mluvčí BuzzFeed News Lizzie Grams řekla, že společnost je touto zprávou hluboce znepokojena, a prohlásila, že ukazuje „zjevnou neúctu k soukromí a právům novinářů i uživatelů TikToku".

Ve videu níže můžete zhlédnou grilování CEO TikToku, Shou Zi Chewa, na půdě Kongresu, mimo jiné i na toto téma.

 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: