Android Market skončil, nahradil ho Google Play – proč se tak stalo a co to znamená?
Konec populárního Android Marketu a jeho nahrazení platformou Google Play se minulý týden mohlo zdát jako blesk z čistého nebe. Ve skutečnosti je tento krok logickým rozhodnutím ve snaze posílit svoji roli na trhu a lépe propagovat prodej dalších forem obsahu.
Na pro Google tak bezvýznamném trhu, jakým je ten český, se změna týká de facto jen názvu. Na Android Marketu se zde prodávaly pouze aplikace a ten samý sortiment nalezneme i na Google Play.
Na některých velkých trzích a na tom nejdůležitějším americkém byl obsah bohatší o audio, video i knihy. Google eBookstore byl uveden již v prosinci 2010, možnost zapůjčit si film na YouTube, YouTube Movie Rentals v květnu minulého roku, Google Music pak v listopadu 2011. Ani jeden z těchto formátů obsahu nebyl určený specificky pouze pro Android, přesto byl Android Market nejčastějším místem jejich nákupu. Na druhou stranu ale byl AM v mysli většiny lidí především o mobilních aplikacích a ty také dostávaly na jeho stránkách dominantní prostor. Motivací číslo 1 pro vznik Google Play je tak jasný signál uživatelům, že tentokrát to není jenom o mobilech.
Plná nabídka (aplikace, filmy, knihy, hudba) je nicméně k dispozici jenom v USA. Dle kategorií pak vypadá dostupnost takto:
- Aplikace: USA, Velká Británie, Kanada, Japonsko a ostatní země
- Knihy: USA, Velká Británie, Kanada, Austrálie
- Filmy: USA, Velká Británie, Kanada, Japonsko
- Hudba: USA
Na oficiálním blogu Google zdůrazňuje jednoduchost cloudového řešení. „Konzumace obsahu“ by měla být zábavou. Tou rozhodně není věčné přehrávání napříč jednotlivými zařízeními a jejich synchronizace. Mít všechen obsah online tyto starosti odstraňuje. Google se chlubí tím, že Google Play nabízí:
- Více než 20 000 písniček zdarma a možnost nákupu milionů dalších skladeb
- Stahování více než 450 000 Android aplikací a her
- Prohlížení knihovny eBooks (prý s největším výběrem na světě)
- Půjčování tisícovek oblíbených filmů, včetně novinek a titulů v HD
Jsou iTunes a Amazon v ohrožení?
Pozičně je za tímto krokem samozřejmě snaha o lepší konkurování iTunes a Amazonu. iTunes mají jednu nevýhodu. Obsah z této platformy je primárně určen pro produkty a software Applu. Nelze tvrdit, že by existovala totální svázanost pro všechen obsah, v mnohém to však platí pro absolutní uživatelské pohodlí.
Amazon si oproti tomu zakládá na tom, že prodává obsah bez restrikcí na jedno zařízení. Knížky z Kindlu si se správnou aplikací prohlédnete na svém chytrém telefonu, tabletu, na Windows PC i Macu. Novou možností je pak i dedikované zařízení Kindle Fire. Jedinou nevýhodou může být obrovský rozsah zboží Amazonu a rozdělení hudby, elektronických knih či filmů do samostatných sekcí. Google Play je se svou koncentrací zábavy na jednom místě v určité výhodě.
Google chystá nový tablet
V přístupu ke Google Play je cítit jistá inspirace úspěchem Amazonu a i Google chce „vlastní Kindle Fire“ jako hravý nákupní košík. Vývoj vlastního tabletu ostatně přiznal CEO Googlu, Eric Schidmt, v prosinci minulého roku. Tehdy uvedl, že by se měl na trhu objevit během šesti měsíců. Jistě by pak mohl profitovat z Google Play jako dedikovaného nákupního prostředí pro obsah. Tato výhoda se ovšem vztahuje v určité míře i na stávající zařízení s operačním systémem Android.
Google se mění po cestě
Jistá rozpačitost přijetí změn u Googlu se už stala něčím standardním. Google má totiž zcela jinou strategii uvádění produktů na trh. Zatímco Apple je oznamuje s velkou pompou a ihned cílí na obří prodeje, Google má nespočet projektů a často volí taktiku „smočení palců ve vodě“. Mnohdy uvádí novinky bez jakékoliv velké medializace v ne zcela vyšperkovaném stavu, vylepšuje je pak až po cestě. Někdy, jako v případě Google Wave, zjistí, že už v ní nemá cenu pokračovat. Mnoho lidí se v podobném duchu vyjadřovalo i o Google Music, uživatelsky velmi vyspělé službě trpící na absenci dohod s některými velkými vydavatelstvími a pramalou marketingovou podporu.
Propagace Google Play teď může v rámci jednoho marketingového sdělení podporovat několik do této chvíle samostatných služeb, včetně dosud zanedbávaného Google Music. Kritika poukazující na zbytečné pohřbení Android Market jako značky s dobrým zvukem má částečně pravdu. Přehlíží ovšem, že cílem bylo rozšířit atraktivitu nové platformy i mimo skupinu lidí využívajících operační systém s robotem ve znaku. Jak rychle se to podaří v realitě, ukážou až příští měsíce.