Český crowdfundingový rekord: Nový deník vybral na rozjezd 7 milionů korun
Zdroj: podporte.novydenik.cz
Český crowdfunding má další rekord, tentokrát ten týkající se absolutní výše vybrané částky na českém území. Včera na konferenci Czech Internet Forum prozradil ředitel Nového deníku Ján Simkanič, že prosbu o podporu rozjezdu nového nezávislého a placeného deníku vyslyšelo přes 5 400 lidí, kteří přispěli částkou převyšující 7 milionů korun a stali se předplatiteli.
Obdivuhodné to je mimo jiné tím, že crowdfunding probíhal na vlastní platformě a dle Simkaniče stála kampaň jen cca 20 tisíc korun. Výsledek předčil výrazně vlastní cíle, těmi bylo 3 tisíce předplatitelů digitální verze a 1 tisíc předplatitelů té tištěné.
Překonání maximální částky vybrané skrze crowdfunding v Česku to je poměrně výrazné. Dosud nejúspěšnější projekty nepřekonaly hranici 3 milionů korun, v rozmezí 2-3 milionů několikrát vybrali od svých podporovatelů „žlutí trabanti" Dana Přibáně. Projekt Nakopni Jatka získal na HitHitu více než 2,4 milionu korun.
Nový placený deník @NOVYDENIK v crowdfundingu vybral 7 milionů Kč a má 5433 předplatitelů, říká na #CIF18 @Simindr pic.twitter.com/jWNWCjFLkH
— Lupa.cz (@Lupacz) 16. října 2018
Nový deník se evidentně trefil do okamžiku, kdy určitá část společnosti cítí, že zde projekt klasického kvalitního nezávislého deníku chybí. A Simkaničova slova o průběhu náboru elitních novinářů to dokládají:
„Povedlo se nám nabrat během léta 40 lidí za 2,5 měsíce. A to jsem ještě část z této doby byl na dovolené. Můžeme za to děkovat tomu, že je v Česku mediální situace tak špatná.“
Podobná potřeba byla pociťována na Slovensku již před 4 lety. Pokus finanční skupiny Penta o vstup do vlastnické struktury akciové společnosti Petit Press, která je vydavatelem Denníku SME, vyvolal odchod novinářů a vznik Denníku N. Důvodem, proč podobná reakce na oligarchizaci médií nastala v Česku až s pořádným zpožděním, je dle Simkaniče mimo jiné to, že tu jsou ve srovnání se Slovenskem kvalitní veřejnoprávní média a slušnou úroveň mají i některá další zpravodajská masmédia.
Denník N je nyní duchovním otcem českého projektu předávající mu vlastní know-how. Zároveň v něm drží 25,5 % akcií. Hlavní podíl financí vložili do projektu na začátku investoři, kteří patří také mezi zakladatele Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Ve vydavatelství vlastní skrze společnost Independent Press a.s. 51 % akcií. Zbývající akcie mají postupem času získat klíčoví zaměstnanci vydavatelství.
Nový deník nemá ovšem zdaleka vyhráno. „Do černých čísel bychom se mohli dostat během 4 let,“ podotkl Simkanič s tím, že při více než 40 zaměstnancích je vybraných 7 milionů korun spíše pěkný impuls pro začátek. Ten bude pro digitální vydání datován touto nedělí 28. října, tištěná verze se začne vydávat v lednu 2019.
Kam dál?
Pokud mluvíme o českých crowdfundingových projektech, je tu z pohledu maximální vybrané částky jeden úspěšnější. Jde o české ponožkoboty Skinners, jejichž tvůrci vybrali na globálním Kickstarteru od lidí z celého světa 635 tisíc dolarů, tedy při aktuální kurzu přes 14 milionů korun. Přečtěte si podrobný popis toho, jak se jim to podařilo, v článku Případová studie: Za úspěchem Skinners na Kickstarteru stojí promyšlená strategie a tvrdá práce.