CIF 2012: Kdo ovládne český internet? A je vůbec o co stát?
Konferenci Czech Internet Forum s číslovkou 2012 si šlo jen těžko splést s akci z konjunkturních časů. Keynote Jana Simkaniče se nesl v duchu brilantně řečnicky zvládnutého strašení s malou špetkou naděje.
Jan Řehák z OMD sice potvrdil, že ekonomika a investice do reklamy jsou ve světovém měřítku na vzestupu, ale rubem této mince je fakt, že to neplatí pro Evropu, která globální hodnoty táhne dolů. Investiční aktivita byla v prvním pololetí tohoto roku na starém kontinentě ještě nižší než za stejné období loni. Česko ztratilo kouzlo pro nadnárodní zadavatele reklamy, pro které jsme příliš malý trh druhořadé kategorie. Mnoho firem, jež na něm působí, řeší existenční starosti a marketing považují za zbytnou položku. Díky krizové politice slev se pak média dostala do pozice, kdy bojují o přežití i při vyprodání inzertních ploch. Ty navíc i přes pokles jejich cen mnohdy vyprodané nejsou.
Očekávaná prezentace ekonomického novináře a insidera velkého byznysu, Miroslava Motejlka, pak musela v uších zaměstnancům velkých mediálních domů rezonovat jak symbolický let nočního motýla lišaje smrtihlava. Mnohým z nich totiž předpovídal krušné časy. Zpoza řečnického pultu s dvěma obřími svícemi, jež připomínal pohanský oltář, hlásal o prohlubujících se ztrátách a mizivých vyhlídkách. Motejlek přemýšlí pohledem majitelů private equity fondů. Kde není jasná vidina budoucích zisků, není o co stát.
V takové situaci se nakupuje ze strategického hlediska, třeba za účelem zvýšení vlivu. Jako dva muže, kteří mají ambici získat co největší moc na českém mediálním trhu, včetně toho internetového, identifikoval Jaroslava Soukupa (Empresa Media, Médea) a Andreje Babiše (Agrofert). První postupuje systematicky a má svoji strategii, druhý má pro svůj úkol připraveno několik miliard korun. Babiš si prý dokonce může dovolit koupit všechny české mediální domy s výjimkou Seznamu. Z plánů zmíněné dvojice může mít pramalou radost vydavatelství Mafra, Soukup je pro ni velkým zadavatelem reklamy, Babiš klientem tiskáren.
Jak je na tom český internetový trh obecně? Situace na něm není dobrá, chybí akvizice a peníze. Bez peněz pak nebudou ani nové služby pro uživatele. Nejziskovější hráč na českém internetu je dle Motejlka Google, který již předehnal dosud dominantní Seznam. Seznam přitom neztrácí tolik, ale zisky z jeho služeb jako Firmy.cz budou klesat, stejně jako byznys s internetovými katalogy obecně. Příležitostí pro ukázání potenciálu českého internetu byla více ne třímiliardová akvizice Centrum Holdings od amerického fondu Warburg Pincus. Následné investice byly ovšem mířeny na špatná místa a Centrum prodělává. Tento případ odrazuje další zahraniční investory, pro Google jsme pro změnu příliš malí a bezvýznamní a Seznam není velký akviziční hráč. Dále dodal: „Centrum Holdings je ve špatné ekonomické situaci, má nulovou hodnotu pro private equity fond, hodnotu půl miliardy korun pro strategickou firmu a odhadem 250 milionů pro Andreje Babiše.“ Idnes.cz je na tom dobře, ale je sráženo náležitostí k Mafře.
Jsme e-shopovým národem, obliba nakupování online je tu větší než v okolních zemích v regionu. Odpovídá tomu i akvizice Mall.cz jihoafrickou mediální a internetovou skupinou Naspers (respektive její dcerou Netretail Holding – pozn. red.) za 5,7 miliardy Kč. Zajímavý je i druhý nejsilnější hráč Alza.cz s loňskými tržbami téměř 7 miliard Kč a ziskem 300 milionů Kč před zdaněním a odpisy. Výtečnou pozici v ČR i našem regionu má Allegro Group (v ČR např. Heureka.cz a Aukro.cz), za níž stojí také Naspers.
Jako lídry internetového trhu vidí Miroslav Motejlek tyto muže: Ivo Lukačovič, Pavel Zima, Ondřej Fryc, Aleš Zavoral a Ondřej Tomek. Největší budoucnost věští posledně jmenovanému, v mnohém tak dělá na základě osobní zkušenosti (Ondřej Tomek koupil 34 % podíl v Motejlek.com – pozn. red). Mezi těmito jmény jsou dva pánové ze Seznamu, bývalý spolumajitel Centrum Holdings a pak lidé, kteří byli nebo jsou ve vlastnické struktuře těch největších českých e-shopů. Snad ne lídry v pravém slova smyslu, ale spíše vládci mediálního prostoru v offline i online světě, se mohou stát Jaroslav Soukup nebo Andrej Babiš. Babiš prý odmítl koupit prodělávající Centrum Holdings, ale dle Miroslava Motejlka osloví jako potenciální kupec veškeré relevantní soukromé zástupce médií.
Skrývá tento nelichotivý výčet nějaká pozitiva? Motejlek vidí problémy velkých hráčů jako příležitost pro ty malé. Internetových inovací a přínosů pro uživatele se tak navzdory jeho názoru můžeme třeba dočkat i bez přičinění zahraničního kapitálu a obřích investic.