Comcast dokončil fúzi s NBC Universal, vzniká mediální velmoc
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Americká mediální společnost Comcast dokončila převzetí konkurenční NBC Universal. Může tedy vzniknout nový mediální kolos za 30 miliard dolarů (asi 530 miliard Kč) s dopadem na řadu služeb, počínaje kabelovou televizí a konče zábavními parky. Návrh fúze 13 měsíců zkoumaly regulační orgány a Comcast dnes oznámil, že dostal zelenou k dokončení plánu.
Nový zábavní obr bude mít pod kontrolou nejen to, jak vznikají televizní seriály a na jakých projektech budou pracovat filmová studia, ale také to, jak se bude produkce studií dostávat do obývacích pokojů diváků. Comcast je v USA největším poskytovatelem videoobsahu a internetových služeb pro maloodběratele. Firma převzala 51 procent akcií NBC Universal od koncernu General Electric.
Šéfové Comcastu strávili více než rok jednáním na regulačních úřadech, které se obávaly, že podnik získá na mediální scéně až příliš velký vliv a bude "dusit" konkurenci. Návrh fúze podrobně zkoumala Federální komise pro spoje a ministerstvo spravedlnosti. Jeden z odborů ministerstva totiž plní v USA roli antimonopolního úřadu.
Regulátoři podle dnešního sdělení firmy návrh fúze schválili 18. ledna a 28. ledna firma celou transakci završila. I když Comcast získal souhlas k dokončení fúze, regulační orgány si stanovily několik podmínek. Comcast se například musí vzdát manažerských práv ve společnosti Hulu, která byla pro Comcast na trhu online videoobsahu konkurentem, ale nyní v ní Comcast drží majetkový podíl. Podíly ve společnosti Hulu má také společnost News Corp a Walt Disney.
Nově vytvořený podnik se bude jmenovat NBCUniversal LLC a v jeho majetku jsou například vysílací stanice NBC, kabelové televize Bravo, USA nebo E!, dále filmové studio Universal, několik zábavních parků a další.
Ředitel Comcastu Brian Roberts řekl, že transakce vytváří ideální podnik z hlediska zábavy i distribuce. Podnik doufá, že bude moci využít změn na mediálním trhu i posunu ve zvyklostech, jak lidé sledují filmy. Počítá hlavně s tím, že vedle klasické televize se více uplatní počítače, tablety a chytré mobilní telefony.
Comcast má přibližně 23 milionů zákazníků, kteří od něj odebírají videoobsah, a téměř 17 milionů uživatelů internetových služeb. Firma sídlí ve Filadelfii.