Rozhovor s Ondřejem Krátkým z Liftago: Změníme svět taxi služeb k lepšímu

12. 6. 2014 | Petr Michl

Ondřej Krátký měl velice dobře našlápnuto ve sféře marketingu ve velké korporaci. Od pozice Marketing Trainee v Kraft Foods pracujícím na čokoládové značce Milka se vypracoval na brand manažera, který má na kontě reklamní Zlatou pecku, ale třeba i první místo v největší světové soutěži mladých marketingových talentů, Cannes International Festival of Creativity, kde získal v roce 2012 Zlatého lva v kategorii Young Media Lions. U jeho výkonu ve dvojici s Lucií Koutnou v českém kole Young Lions jsem byl ten rok přítomen. Prezentaci nápadu pro fundraising pro domov pro seniory pro staré umělce vysekli v divadle zapůjčených kostýmech a s líčením, které jim přidávalo alespoň 30 let (vzhled obou můžete vidět v reportáži ZDE). Důchodce ve fraku s rozpočtem kampaně napsaným na kapesníku a jeho „na svůj věk" čilá kolegyně předvedli jednu z nejpůsobivějších prezentací, jaké jsem dosud viděl. Když pak zvítězili i v globální konkurenci v Cannes, nebylo to pro mě nic nepochopitelného.  Zvenčí o něco méně pochopitelný byl ale Ondřejův odchod z korporátního světa s nalinkovanou kariérou. Nyní už téměř dva roky pracuje na prosazení českého startupu Liftago a na starosti má pochopitelně jeho marketing. Promluvil jsem si s ním o tom, co vlastně Liftago je, jak vypadá jeho globální marketingová strategie i o tom, jak trh taxi služeb v Česku vlastně funguje. Mimochodem Liftago bylo oceněno v květnu tohoto roku v rámci Central European Startup Awards 2014 jako nejlepší startup České republiky.

Co je to Liftago?

Liftago je technologická platforma, která optimalizuje dopravu. Díky aplikaci Liftago Taxi si například zadarmo můžete vybrat z volných taxíků, které jsou zrovna v okolí – bez ohledu na to jaké normálně používají dispečinky. Liftago bylo v beta verzi spuštěno koncem léta 2013, prakticky funguje od začátku roku 2014. Z pohledu uživatele jde o mobilní aplikaci, jiná mobilní aplikace je pro řidiče. Z pohledu hotelů, dispečinků, atd. jde o platformu doplněnou webovým rozhraním a softwarovým nástrojem pro objednávání taxikářů fungujících v rámci Liftago.

Co vás na taxi přepravě v českém prostředí štve a čím to Liftago napravuje?

Nás v týmu štve například to, že pasažéři si dnes zbytečně objednávají přes jeden dispečink taxík, který je 5 km daleko, přitom do 2km kolem nich jsou jiné volné taxíky. To má několik dopadů: pasažér zbytečně čeká, řidič někdy musí jezdit nerentabilní zakázky (část jich to řeší tak, že zákazníka oberou), dispečink blokuje svou kapacitu dlouhými přejezdy řidičů a v městě se pak měsíčně projezdí minimálně milion zbytečných kilometrů, které přispívají k zácpám a emisím. To je vlastně takovou naší vizí: optimalizovat dopravu a zbavit město těchhle problémů. Prvním krokem je optimalizovat taxi dopravu.

Mnoho lidí napadne ve srovnání s vámi Uber. V čem je vaše služba jiná? Vidím jako nevýhodu, že nenabízíte určitý standard – uživatel si stejně musí vybrat konkrétní taxi službu a mentálně tak zvažovat její renomé / plusy a mínusy.

Uber je skvělá služba, která přiděluje sama konkrétního řidiče. Liftago nechává uživatele vybrat si řidiče podle ceny nebo hodnocení předchozími uživateli. Jedno nemusí být nutně lepší než druhé, ale pro český trh věříme, že to je správná strategie. Už proto, že Uber několikrát vstup na český trh vzdal. Na určitý standard, třídy aut nebo výběr podle brandu dispečinku atd. se ještě musíme dostat – Uber existuje několik let, my máme funkční službu pár měsíců.

Projděme si službou. Je čtvrtek 1 hodina ráno a stojím v Praze na ulici Koněvova na Žižkově a chci na Smíchov na Anděl. Co teď s aplikací – co do ní zadám a co se bude dít? Řekne mi aplikace, kolik mě  bude jízda stát?

Jen zvolíte místa, odkud kam potřebujete jet (výběrem z mapy nebo vypsáním místa či adresy) a zmáčknete jedno tlačítko. Tím odešlete poptávku na nejbližší volné řidiče, kteří Vám do pár vteřin pošlou svoje nabídky, ze kterých si jednu vyberete podle ceny (za kilometr nebo odhadu celkové ceny), dojezdového času řidiče nebo podle jeho hodnocení či dalších detailů (např. možnost placení kartou nebo kapacita a typ auta). Zvoleného řidiče vidíte přijíždět na mapě – v případě potřeby mu můžete zavolat. Po nástupu do vozu se Vám ukáže optimální trasa do cíle a spustí se kontrolní taxametr. V cíli už pak řidiči jen zaplatíte a ohodnotíte ho.

Je možné jízdu taxíkem také přes aplikaci zaplatit? V jakém okamžiku to bude? Co když zaplatím předem 150 Kč a taxikář bude chtít třeba o třetinu víc?

Platbu přes aplikaci určitě umožníme, přesný čas ale slibovat nemůžu. Cenu v aplikaci hlídá kontrolní virtuální taxametr a cestou sledujete i trasu jízdy – pokud by měl pasažér nějaký problém, může nám dát vědět a v případě pochybení řidiče bude řidič připraven o Liftago jako perspektivní zdroj zakázek. Liftago je stavěno tak, aby podvodníci neměli vůbec motivaci Liftago používat. Máme i technologické nástroje na odhalování nekalých praktik.


Porovnání odhadované ceny v aplikaci a té skutečné.

Kritérii výběru uživatele tedy může být cena, dojezdová doba a hodnocení kvality. Na jaký z těchto faktorů je kladen největší důraz?

Dáváme uživateli možnost výběru. Představte si Liftago jako booking.com, jen ne pro hotely, ale pro taxíky. Na booking.com si můžete vybrat konkrétní hotel (řidiče), ale výběr vám usnadňuje značka hotelového řetězce (dispečink). Zákazník si tak na jednom místě vybere, co potřebuje. Šetří tak svůj čas, náklady a kapacita hotelů je efektivněji využita. Díky transparentní nabídce a hodnocení se tlačí na kvalitu, nejen na cenu.

Jak funguje trh taxi služeb? Liftago mi přijde jako takový mobilní dispečink pro více taxislužeb najednou. Na trhu to funguje tak, že každá taxislužba má vždy jeden dispečink, nebo existují nějaké společné pro více firem, případně pro taxikáře jezdící na sebe?

V Čechách moc není znám vztah řidič a dispečink. Řidič je nejčastěji živnostník, platí to snad pro 90 % taxikářů. Dispečink dodává zakázky, za které řidič platí paušál například 7 až 10 tisíc korun měsíčně. Někteří řidiči používají vlastní auta, jiní si je za další peníze pronajímají od dalších provozovatelů taxi (např. opět od dispečinků). Dispečink nastavuje cenu na km bez ohledu na velikost zakázky a je na řidiči, aby se uživil. Známé brandy taxi služeb jsou v absolutní většině vlastně dispečinky. Obvyklé je, že smlouva, kterou s nimi taxikáři / freelanceři podepisují, je exkluzivní.

Není potom Liftago tím "dalším dispečinkem", kterým mohou taxikáři porušit smluvní závazky k svému dispečinku?

Ne, protože to by pak zakázka z ulice byla také „dispečinkem". Liftago je elektronické odmávnutí taxíku, při kterém víte, na koho máváte. Každý řidič využívá nějaký zdroj zakázek – z ulice, ze svých kontaktů, nebo z dispečinku. Výhodou pro taxikáře je to, že u Liftago platí za zprostředkovanou jízdu. Mohou se rozhodnout, zda-li ji přijmou na základě toho, jak daleko pro ni musí jet atd. Jak uvádím výše, u dispečinku se platí fixní měsíční částka a jakýsi "poplatek za jízdu" pak záleží na počtu zakázek na měsíc.

Kolik tedy činí provize pro Liftago za zprostředkovanou jízdu a máte přehled o tom, na kolik ve výsledku vyjde provize za jednu jízdu obvykle taxikáře u měsíčních poplatků dispečinkům?

Provize Liftago za zprostředkovanou jízdu je 25 Kč. Konkrétní rozpočítaná provize za jízdu u tradičních dispečinků je díky fixní měsíční částce pohyblivá a může se lišit město od města i dispečink od dispečinku. Víme nicméně, že náš poplatek je plně konkurenceschopný. Pohybujeme se na spodní hranici poplatku, který vyjde taxikáři po rozpočítání zprostředkovaných jízd za měsíc u schopného dispečinku. Díky tomu, že se u nás platí až za zprostředkovanou zakázku, jsme ale pro taxikáře především dalším zdrojem zakázek, ne další nákladovou položkou.

Jaké jsou podmínky pro řidiče využívající Liftago?

Snažte se, aby byli pasažéři spokojení, a Liftago pro Vás bude dobrým nástrojem obživy.

Kolik máte zaregistrovaných řidičů a kolik  jízd zprostředkováváte - v Praze i případně dalších městech?

Celkově máme přes tisíc registrací řidičů: u nás, na Slovensku a v Polsku. Jen v Praze máme asi mezi 500-700 registrovaných řidičů, závisí na definici oblasti Prahy. Za týden nyní máme okolo 1000 jízd a rosteme 30-60 % z týdne na týden.

Kolik už jste celkově získali peněz od investorů?

Už zhruba 1,5 milionu dolarů. Poslední investice byla od Karla Janečka.

Obecně se ví, že IT síla není levná. Kolik lidí v tuto chvíli dělá na projektu a kolik jich je vývojářů?

27 lidí, většina jsou developeři. Nové posily určitě budeme potřebovat – momentálně sháníme třeba mobilní vývojáře, posily zákaznického servisu a já nějakého marketingového génia. Pokud se někomu šikovnému líbí to, co děláme, určitě jej dříve nebo později můžeme potřebovat


Část týmu Liftago

Plánujete expanzi do dalších zemí? Pokud ano, do jakých a jaká jsou vaše kritéria pro výběr potenciálního trhu? Je jedním z nich: „Není tam Uber?"

Ano, máme globální ambice. Kritérií je opravdu hodně, ale „Není tam Uber?" není tak podstatné. Do polského Krakova také jdeme, i když v Polsku je hned několik konkurentů, včetně silného MyTaxi. V tuto chvíli jsme tedy mimo České republiky ještě na Slovensku a v Polsku. Plánujeme i expanzi do dalších cca 15 zemí, které bych v tuto chvíli nechtěl prozrazovat. Snad jen můžu říct, že u nich nutně nemusí být geografická příbuznost. Klidně se může jednat o země z různých kontinentů.

Jsou už aplikace nabízející podobnou službu v zahraniční rozšířené?

Ano, nicméně trh jako takový zdaleka není tak saturovaný, jak to může po přečtení Techcrunch a článků o Uber vypadat.

Pro distribuci softwaru na cizích trzích je ideální najít partnera, který už oslovuje vaší cílovou skupinu – třeba i s podobnou kategorií produktů či služeb – u taxi služeb a dispečinkových firem, mě nikdo takový nenapadá. Jaká je vaše strategie?

Naše strategie je využití systému podobného frančíze. Chceme nabídnout příležitost šířit Liftago těm, kteří jsou blízko tamnímu byznysu - to mohou být dispečinky, lidé z cestovního ruchu, hotelů a restaurací, nebo jen šikovní byznys developeři, kteří netouží po zaměstnání, ale o vybudování byznysu tím, že lidem nabídnou bezplatnou hodnotnou službu, a sami získají podíl na budoucích transakcí. Připravujeme zajímavé propozice například pro hotelnictví nebo restaurace. Nejedná se zdaleka jen o finanční benefity, ale i o výhody pro existující zákazníky takových partnerů.

A nemají tyto typy podniků nastavený s taxikáři druh vztahu, kdy jim oni už platí za zprostředkovanou zakázku nějakou provizi? Tj. nebudou si tak propagací Liftaga šlapat po vlastním zdroji příjmů?

Ano, to se samozřejmě děje. Nicméně už testujeme s různými druhy partnerů naše modely spolupráce a vypadá to hodně pozitivně. Nechceme to stavět jen tak, že Liftago je nutně o finančním zisku pro všechny strany, i když v tomto směru na partnery myslíme také. Když vám hotel zavolá špatného taxikáře, který vás okrade, zkazí vám to váš pohled na hotel - a je jedno, že je v tom de facto nevinně. Pro mnoho dobrých podniků je důležitá především jejich pověst a Liftago nabízí jakési měřítko kvality taxikářů, záruku, že vám někdo tu pověst nezkazí.

V minulosti jste mluvili o distribuci v podobě jakéhosi modelu síťového marketingu. To už neplatí?

Platí. V rámci našeho byznys modelu využíváme princip síťového marketingu – tímhle způsobem se chceme šířit zejména do zahraničí. Šikovní partneři u nás pak budou mít šanci škálovat svoje zkušenosti i příjem do zahraničí spolu s námi. Síťový marketing v minulosti získal mizernou pověst, ale když ho osekáte na jednoduchý princip využitý pro business development služby, která je pro koncového uživatele zadarmo, může efektivně a udržitelně fungovat ke prospěchu všech stran.

Na závěr už jen požádám o stručné řečení důvodů, proč se vám podaří prosadit.

Nabízíme zlepšení stavu pro všechny zapojené strany. Zefektivňujeme taxislužbu a do budoucna další druhy přepravy. Pasažér má aplikaci, která mu pomůže vybrat dobře taxikáře, taxikář získá skrze Liftago zakázku a zároveň mu pomáhá šetřit náklady na dojezd. Potenciální distributor má motivaci dělat obě dvě skupiny šťastné -  tedy, aby byl pasažér spokojený a taxikář si pokryl nevyužitou kapacitu a vydělal si. Nejdůležitější je ale samozřejmě strana uživatelů taxi přepravy. Pro ně nepředstavuje Liftago žádná „ale", je službou, která jim zprostředkuje dostupnější a kvalitnější službu.

Štítky dokumentu: Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: