Google obdržel od EU pokutu ve výši 64 miliard korun. Skutečně zneužíval své dominantní postavení?

28. 6. 2017 | Petr Michl
Google má zaplatit téměř 64 miliard korun za zneužití dominantního postavení svou službou Nákupy. Dle nás přichází toto rozhodnutí pozdě (7 let od začátku vyšetřování) a navíc je velmi sporné.

Evropská Unie včera oznámila, že udělila americké společnosti Google pokutu. A to v rekordní výši  2,43 miliardy eur (64 miliard korun). Dle Evropské komise Google zneužil své dominantní postavení tím, že protežoval svou službu Nákupy. Toto rozhodnutí je samo o sobě kontroverzní. Navíc přichází po sedmi letech od začátku vyšetřování a ještě nemusí být konečné.

„Dnešním rozhodnutím od společnosti Google chceme, aby změnil způsob svého fungování a aby čelil následkům svých kroků,“ uvedla evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Mergrethe Vestagerová. Pojďme si ty kroky přiblížit.

V čem má zneužívání dominantního postavení spočívat? Zadejte si na Googlu do vyhledávacího políčka název nějakého produktu či jeho kategorie. Pod ním se vám pak objeví políčko Nákupy". V kontextu výsledků vyhledávání je to tedy spíše pořádné pole, navíc doplněné fotografiemi a cenami produktů z různých e-shopů. Dle EK toto znevýhodňuje jiné subjekty, primárně srovnávače zboží. V českém prostředí je tak údajným zneužitím dominantního postavení postižena například Heureka.cz nebo Zboží.cz. Povšimněte si však, že ty Google v organickém hledání nediskriminuje pracky.heureka.cz - jsou hned na první neplacené pozici. 


Výsledek vyhledávání na dotaz „pračka". Zdroj: Google.com

Pokuta prý mohla dosáhnout dle odhadů z roku 2015 až výše 6 miliard dolarů. Aktuálně udělená pokuta je tak méně než poloviční a pro Google rozhodně není likvidační. Společnost by jen se ziskem za první kvartál tohoto roku přesahujícím 6 miliard dolarů dokázala pokrýt pokutu více než dvakrát.  I tak se ale bude bránit. „Rozhodnutí komise podrobně přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme v tomto případu moci představit naše argumenty,“ uvedl v tiskovém prohlášení Googlu jeho právní zástupce Kent Walker. Lidskou řečí to pochopitelně neznamená nic jiného, než že se odvolají.

Pro Google by byla totiž horším trestem trestem než samotná pokuta vynucená změna obchodního modelu. EK totiž jejím udělením tvrdí, že Google na své službě nemůže upřednostňovat své reklamní produkty. Obvinění se sice týká přímo shopping service" Googlu. Pole Nákupy je ale principielně stejné jako search reklama zobrazovaná nad výsledky vyhledávání.

Velmi podobnou službu můžete nalézt i u jeho konkurentů. V českém prostředí na Seznam.cz vám pro query „pračka" například vyjede v rámci výsledků nabídka s fotografiemi produktů z jeho srovnávače Zboží.cz.

V dopise na uklidněnou zaslaného před dvěma lety Googlem v reakci na žalobu EK svým zaměstnancům říká, že je pravda na jeho straně s tím, že portály jako Bing, Yahoo, Quora, DuckDuckGo i vyhledávací asistenti Siri od Applu či Cortana od Microsoftu nabízejí uživatelům rozsáhlé alternativní možnosti vyhledávání. Obzvláště v případě vyhledávacích asistentů to je nyní, kdy je v USA údajně 20 % mobilních vyhledávání hlasových, o to platnější. Google v tomto ohledu inovace ostatních neubíjí a Evropská komise mu svým způsobem říká, že na své platformě nemůže svobodně zavádět nové reklamní formáty.

Dalším aspektem pak je, že toto rozhodnutí přichází 7 let od začátku unijního vyšetřování. I kdyby představovaly Google Nákupy skutečně zneužití dominantního postavení. Google si s nimi už za dobu jejich funkčnosti na pokutu jistě několikanásobně vydělal. Jelikož Evropská komise ale útočí na jeho základy, nepředpokládejte, že pokutu ochotně přijme. 

Štítky dokumentu: Google Legislativa

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: