Hrdina indie videa: Casey Neistat
Měl svůj seriál na HBO, byl producentem filmu Daddy Long Legs, který před dvěma lety získal na filmovém festivalu v Cannes Indie Spirit Award . Především je ale jedním z prvních hrdinů světa streamovaného online videa a nyní i režisér spotů pro značky jako Nike nebo Mercedes. Casey Neistat působí jako jeden z těch hipsterů, co mají všechno na háku. K tomu, aby se stal indie tvůrcem videa, jehož díla sledují miliony diváků, se ovšem nedostal přes noc. Už dávno není teenager. V době, kdy tomu tak bylo, pak rozhodně nebyl nijak „cool týpek". V 17 letech se mu narodil syn, nedokončil střední školu, do svých dvaceti žil v přívěsu a mezi jeho zaměstnání patřil například umývač nádobí. První video vytvořil v roce 2000, kdy si pořídil baculatý iMac s modrými plasty a učil se stříhat se softwarem iMovie. Od té doby urazil rozhodně dlouhou cestu. Pojďme se podívat na nejzásadnější díla, s kterými je jméno Neistat spojeno.
První velké zviditelnění přišlo v roce 2003 díky videu iPod's Dirty Secret. To natočil s pomocí svého bratra, Vana, který byl spolutvůrcem většiny jeho videí až do roku 2009.
Divák videa uvidí nejprve vyřezávání písmen do kartonu, přičemž netuší, jaká slova z písmen vzniknou ani jaký má tato činnost význam. Zvukovou stopu tvoří záznam z rozhovoru se zákaznickou linkou společnosti Apple. Neistat má problém s tím, že se baterie iPodu po 18 měsících provozu nadobro vybila. Co teď s tím? Ryan z call centra říká, že když jim svůj iPod pošle, za 255 dolarů + poštovné ho spraví, ale upřímně přiznává, že cena za výměnu baterie je tak vysoká, že je lepší koupit si rovnou nový přístroj. Neistat se ještě ujistí, že Apple skutečně neprodává náhradní baterie a není tu možnost, že by si ji mohl vyměnit sám. V tu chvíli už je na obrazovce Neistat na ulici, kde si přistavuje ke stěně s plakáty kontejner. Poté, co na něj vyleze, dojde karton s vyřezávanými písmeny užitku. Díky této šabloně a spreji zdobí nespočet plakátů na nový iPod textem: „iPod's battery lasts only 18 months. Just 10,000 songs in your pocket."
Video dosáhlo za 6 dnů od publikace na 1 milion zhlédnutí. Připomínáme přitom, že popisujeme dobu, kdy bylo online video v počátcích a ve většině domácností si mohli nechat o širokopásmovém internetovém připojení jenom zdát. YouTube čekal start až v roce 2005. Neistatův odpor proti přístupu velké korporace vznikl v době, kdy nebyly vytvářeny softwarové systémy k rozpoznání každého nespokojeného "utweetnutí" influencerů a dovolávat se veřejně o nápravu nějakého problému nebylo pro běžného smrtelníka možné... pokud se tedy jeho příběhu neujala tradiční média. A to se Neistatovi poštěstilo měrou vrchovatou. Dosáhl 130 výstupů v médiích, mezi kterými figurovaly i The Washington Post, Rolling Stone Magazine, Fox, CBS a BBC.
Velkou pozornost si zaslouží i Neistatova samostatná tvorba. Od založení jeho samostatného účtu v roce 2010 se na něm objevilo 67 krátkých videí. Mezi jedno ze slavných patří Bike Lanes - jeho „občanský odpor" proti pokutám od policie města New York udělovaným cyklistům, kteří jezdí mimo pro ně vyhrazené pruhy. To, že se z nich občas vybočit musí, dokazoval absolutním dodržováním předpisů. V průběhu cest po stezkách pro cyklisty tak nesčetněkrát narazil do různých překážek včetně policejního auta. The New York Times ho přirovnávali k modernímu králi grotesky. Jen na YouTube ho k dnešku zhlédlo více než 6,5 milionů lidí.
Ač se Neistat po většinu nového tisíciletí živil natáčením tradičních reklamních TV spotů, jeho online tvorba byla převážně nezávislá. Největší slávy se mu ovšem dostalo až po natočení krátkého filmu MAKE IT COUNT na kroky a kalorie počítající náramek +Fuelband od Nike. Video začíná se slovy: „Nike mě požádal, abych natočil film o tom, co to znamená #makeitcount. Místo toho jsem utratil celý rozpočet při cestě kolem světa s mým přítelem Maxem. Pokračovali jsme, dokud nám nedošly peníze. Trvalo to deset dní," Dnes vidělo „kraťas" přes 9 milionů lidí. Zdrojem jeho slávy je i jisté rebelství. Dle původně odsouhlaseného konceptu měl ukázat, jak lidé naplňují ve svých životech slogan „Make it count", ale na poslední chvíli se místo toho (a bez vědomí Nike) rozhodl objet svět s tím, že to bude také „stát za to". Je štěstí, že to dokázal posléze obhájit i u zadavatele. MAKE IT COUNT je považováno za jedno z nejlepších reklamních děl minulého roku. Najdete ho i v našem přehledu 7 nejvíce inovativních reklam roku 2012.
Jeho nezávislý postoj mu evidentně nebrání v získání nových zakázek. V současné chvíli natáčí reklamu pro Mercedes a již jen videa z natáčení dosahují návštěvnosti v řádech statisíců. Na začátku série The Mercedes #CLAProject přiznává, že nikdy reklamu na auto nedělal a v jejím průběhu se to učí. Dohoda zněla, že si propagovaný Mercedes CLA může nechat a navíc mu automobilka zaplatí všechny náklady spojené s natáčením. Výsledné dílo ještě není na světě, ale trailer vypadá velmi slibně.
Neistat dokázal k desítkám svých videí přitáhnout miliony lidí. To vše bez toho, aby byl podbízivý, třeskutě vtipný nebo šokující. Jeho videa mají stále jakýsi „hobby charakter", zároveň jsou plná promyšlených záběrů a střihů hodných letitého profesionála, kterým jejich autor ve skutečnosti je. Vše pak dělá ještě zajímavější osobní příběh nicky z přívěsu, která se vypracovala na hvězdu internetu, a především pak Neistatova osobnost. I jeho videa pro Nike a Mercedes jsou v něčem reklamou na Caseyho Neistata. Samotné značky z toho nicméně těží. V těchto případech je totiž režisér reklam, který se nebojí chodit před kameru, veřejně známou osobou na úrovni cool sportovních hvězd, jakými jsou Tony Hawk nebo Ken Block.
Tip redakce: Chcete zhlédnout další skvělé video ze stejné dílny? Přečtěte si dnešní článek Casey Neistat propaguje systém zapůjčení městských kol v New Yorku.