Elon Musk poslal do p*dele inzerenty bojkotující X. Ve skutečnosti tam posílá svou platformu sám

4. 12. 2023 | Petr Michl
Prý se nenechá inzerenty vydírat. Jak to dopadne? „Tento bojkot reklamy způsobí, že společnost (X) zabije. A celý svět bude vědět, že ji zabili tito inzerenti," uvedl Elon Musk.


Zdroj: Stock photos / Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock Shutterstock / repro Marketing Journal

Elon Musk pokračuje ve své bezprecedentní snaze učinit platformu X (ex Twitter) projektem, který nemá naději přežít. Jako by nestačilo, že dle studie organizace Center for Countering Digital Hate X zásadně selhává ve snaze omezit nenávistné projevy a misinformace spojené s konfliktem mezi Palestinou a Izraelem. Sám se pak pustil do potvrzení antisemitského žvástu svým komentářem. V reakci stáhla svou inzerci nejprve společnost IBM, aby se záhy přidaly i  AppleDisney, Sony, Warner Bros., Comcast, NBCUniversal, nebo Paramount.

Měl šanci dost toho napravit při svém veřejném vystoupení na akci Deal Book Summit zaštítěné The New York Times. Svůj komenář u antisemitského příspěvku se pokusil vysvětlit. Přímo inzerentům ale naložil natolik, že si další návrat na X pořádně rozmyslí.

Nejprve si připomeňme podstatu jeho dřívějšího přešlapu. Řekl jsi skutečnou pravdu," okomentoval Musk příspěvek uživatele, který sdílel antisemitskou konspiraci známou jako „Great Replacement Theory“. Dle ní se židovské organizace snaží nahradit bělochy v USA a evropských zemích přistěhovalci z menšin. Jde mimochodem o tu samou teorii, kterou propagoval člověk, jenž v roce 2018 zastřelil v synagoze v Pittsburghu 11 lidí.


Screenshot z X z 15. 11. 2023. Zdroj: X / Media Matters

Velký odliv inzerentů pak spustila zpráva organizace Media Matters, která byla publikována den poté, 17. 11. Tvrdí, že X umísťuje reklamu společností jako Apple, Bravo (NBCUniversal), IBM, Oracle a Xfinity (Comcast) u obsahu oslavujícího Adolfa Hitlera a nacismus.  A dodává k tomu i printscreeny.

Jmenované značky s dalšími v závěsu začaly rychle odhlašovat konec své inzerce na X. Musk pro změnu organizaci Media Matters zažaloval.

 

Dávka upřímnosti, z které mrazí


Zdroj: DealBook Summit / X

Akce DealBook Summit, kde Muska na pódiu zpovídal ekonomický novinář The New York times Ross Sorkin, nabízela příležitost pro omluvu a snahu „zažehnat doutnající požár“. Musk do něj místo toho přilil olej.

Sice se na začátku snažil vysvětlit výše zmíněný komentář tím, že mluvil o židovských skupinách, které financují menšinové skupiny nepodporující Izrael. Neupřesnil přitom, o kterých skupinách mluvil. „Zpětně vzato jsem na tento konkrétní příspěvek neměl odpovídat a měl jsem obšírněji vysvětlit, co jsem měl na mysli. Předal jsem nabitou zbraň těm, kteří mě nenávidí," dodal později.

Velmi explicitní byl, když došlo na dotazy přímo na inzerenty. "Neinzerujte," vzkázal jim Musk a dodal:

 „Pokud se mě někdo pokusí vydírat reklamou? Vydírat mě penězi? Jděte do p*dele. Jděte do p*dele, je to jasné? Hej, Bobe, jestli jsi v publiku. Takhle to cítím já, neinzeruj."

Oslovení přitom patřilo Robertu Igerovi, CEO společnosti Disney.

Dotaz Rosse Sorkina na to, jestli bude bez peněz inzerentů X dotovat, Musk nezodpověděl. Místo toho maloval černé scénáře s tím, že každý bude vědět, kdo za to může:

Tento bojkot reklamy způsobí, že společnost (X) zabije. A celý svět bude vědět, že ji zabili tito inzerenti."

Podívejte se na tuto neuvěřitelnou podívanou sami.

Ross Sorkin správně podotkl, že X asi musí změnit svůj monetizační model. „Sedí tady Linda Yaccarino a ta musí prodávat inzerci,“ upozornil. Místo odpovědi o nové taktice, jak získat více předplatitelů, co by nahradilo reklamní výpadek uslyšel výše citované vyjádření o „zabití společnosti inzerenty“. Dále od jednoho z nejbohatších mužů světa padla slova o tom, „jak jsou kostky vrženy“, a o jakémsi pomyslném planetárním soudu, z kterého Musk má vyjít jako morální vítěz. Svůj boj o sebehodnotu pak ilustroval i tím, že se prohlásil za člověka, který jako šéf Tesly toho udělal pro životní prostředí víc než kdokoliv jiný na světě.

Mimochodem, po tomto výstupu si jeho vzkaz vzalo k srdci i vedení největšího amerického retailového řetězce Wallmart, které stáhlo svou inzerci z X. Učinilo tak před svátečním obdobím, kdy inzeruje nejmasivněji.

Lindu Yaccarino musely v publiku Deal Book Summitu svírat nepříjemné pocity. Článek o jejím příchodu do čela (tehdy) Twitteru jsme zakončovali těmito slovy: Pro Twitter tak bude nejlepším scénářem, když bude Musk ‚tichým mužem v pozadí' a nechá Lindě Yaccarino prostor k tomu, aby velkým inzerentům vysvětlila, že s ní přichází řád a pořádek'. Nedomníváme se, že je toho Musk schopen. Na závěr jejich společného rozhovoru na konferenci Possible mluvila o Muskovi jako u muži, který se vynasnaží už netweetovat po 3. hodině ráno. Skoro bychom se vsadili, že ji nyní bude čekat řada ranních probuzení do kruté reality, jež tento předpoklad popře.“

Přesně to se naplňuje.  Musk není upozaděným technickým ředitelem, ale je nadále tváří platformy, kterou potápí svými komentáři a příspěvky. Kvůli vyhazovům prořídlé stavy zaměstnanců, které by měly potírat škodlivý obsah na platformě, nestíhají nebo mají velmi „volné zadání“. Yaccarino tak má i přes své vazby na marketingové ředitele velkých značek nesmírně těžký úkol. Po Muskově vystoupení na DealBook Summitu musí tušit, že naplnění její mise přilákat „velké peníze“ zpět je takřka nemožné. 

Štítky dokumentu: Krizová komunikace Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: