Error 404 aneb jak chytře a elegantně navrhnout chybovou stránku

30. 10. 2017 | Petra Vrbová
Chybovou stránka 404 nemusí zaručeně vyvolat jen negativní emoce. Inspirujte se, jak to udělat jinak, navést uživatele, kam potřebuje, a třeba ho přitom i pobavit.

Na Error 404 neboli chybovou stránku již jistě narazil každý z vás. Většinou se jedná o nepříliš vítané setkání. Jak stránku vydesignovat tak, abyste eliminovali nechuť uživatele dále brouzdat vaším webem a třeba ho i trochu pobavili, sepsala pro Marketing Journal Petra Vrbová z  LCG New Media.

Co je Error 404?

Chybová stránka neboli Error 404 se ukáže ve chvíli, kdy hledaná stránka nemůže být z nějakého důvodu zobrazena. Stává se tak, jestliže návštěvníci webové stránky kliknou či vepíšou do adresního řádku neexistující URL, které bylo z nějakého důvodu odstraněno, anebo když se vyhledávač či nějaká stránka odkazuje na stránku, která již neexistuje. 

Co by měla Error 404 stránka obsahovat

Mnohé weby řeší Error 404 stránku fotografií s vtipným textem, nicméně nezapomínejte na důležitou věc - jakmile máte návštěvníky na webu, nedopusťte, aby webové stránky opustili, přestože se nedopatřením dostanou na chybovou stránku. Nasměrujte je zpět na menu či jiný obsah webové stránky. Snažte se návštěvníky webu i přes zobrazení stránky neodradit od dalšího surfování.

Důležité tedy je pamatovat na funkčnost Error 404 stránky. Některé weby návštěvníky zkrátka přesměrovávají na home page, což ale nelze doporučit. Návštěvníci pak ani nemají možnost dozvědět se, že je vlastně s odkazem/URL něco špatně a frustrovaní z webu odejdou. 404 stránku lze ale vyřešit mnohem funkčnějším a elegantnějším způsobem.

Na co se můžete na Error 404 stránka odkazovat? V úvahu přicházejí například tyto možnosti:

  • mapu stránek
  • vyhledávací pole
  • odkazy na profily na sociálních sítích
  • některé položky z hlavního menu
  • odkaz na vaši blog sekci
  • současné akce/slevy/události spojené s vašimi webovými stránkami s vaší firmou

 

Design 404 stránky

Snažte se vytvořit 404 stránku v souladu s celkovým designem vašeho webu. Nezapomeňte zmínit, že se jedná o 404 stránku/chybovou stránku/stránka neexistuje apod. Zkuste zapojit kreativitu a důvtip. Záleží samozřejmě na tématu a povaze webu, ale můžete použít obrázek doplněný vtipnou hláškou plus některou z vybraných možností (zmíněných výše) jako je mapa stránek, vyhledávací pole, odkazy na profily na sociálních sítích aj.

Níže naleznete několik příkladů originálních Error 404 stránek.

Mailchimp používá na chybové stránce vyhledávací pole v pozadí s pro svou komunikaci typickou opici – vše perfektně a originálně sladěné s celkovým designem webu.

 

Lego vsadilo na vtipnou grafiku a pod obrázkem nabízí návrat na home page.

 

Pixabay nabízí návštěvníkům opětovné vyhledávání klíčového slova při hledání konkrétní fotografie opět s originálním pozadím.

 

KFC se velmi elegantně odkazuje na novinky a současné menu. Bohužel je na české odnoži webových stránek informace o chybové stránce v angličtině.

 

Kreativci z BRND WGN nezklamali svou originalitou za přítomnosti jejich typické růžové barvy.

Regiojet vsadil na jednoduchost a dále nabízí návštěvníkům pokračovat na home page, akční nabídky aj.

Hubspot zvolil jemný humor doplněný odkazem na blog sekci, stránku s produkty a na zkušební verzi zdarma.

Airbnb se rovněž drželo spíše jemnějšího důvtipu a odkazuje se na home page, nápovědu a další klíčové informace týkající se Airbnb.



Tip na závěr! Nenaleznete mnoho webů, které by umožňovaly kontaktovat správce webu a nahlásit chybovou stránku. To je jednou z dalších variant, jak se dozvědět o vzniklé Error 404 stránce a eliminovat ji.

EDIT:

V komentářích pod článkem na Facebooku jste nám dali mnoho dalších tipů na povedené 404 stránky. Rozhodli jsme se je k textu připojit.

Na stránce krmimkvalitne.cz vám rovnou sdělí, že po stránce 404 neštěkne ani pes. S orientací vám může pomoci klidně aktivní chat okénko.


Na Šport.sk se neomlouvají. Vstoupení na neexistující stránku je spálenou tutovkou. Dobrý obsah je ale jen těsně vedle. 

Obchod s parfémy a beauty produkty douglas.cz na své 404 nepláče na rozlitým lakem a nabídne vám nejoblíbenější kategorie webu. 


Servis pro zařízení od Applu a Samsungu idirection.cz evidentně straní prvně jmenované značce.



FC Slovácko pak zapojilo smysl pro humor a na své 404 mávlo ofsajdovým praporkem.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: