Facebook: strategie úspěchu - nejdříve nabrat uživatele, pak přidat reklamu
Facebook pod vedením Marku Zuckerberga aplikuje na svoji akvizici Instagram stejnou strategii, která již fungovala dříve u největší sociální sítě světa. Záměrně vyčkává se zavedením reklamy, i když společnosti projevují svůj zájem inzerovat. Proč se ale Facebook připravuje o další peníze, které by mohly proudit na jeho účet? Odpověď je podle Joshe Constantina z Techcrunch v celku prostá. Bez reklamy totiž přibývají uživatelé mnohem rychleji.
Facebook byl bez reklam poměrně dlouho. Prvním reklamám se říkalo letáky (“flyers”) a propagovaly jen události, které se konaly v rámci školního kampusu. Klasičtější reklamní formáty byly ze začátku poměrně malé a nenápadné. Jejich umístění nechávalo v hlavním centru pozornosti News Feed jako takový.
Stejnou strategii uplatnil Facebook již u své mobilní aplikace. Úplně bez reklam byla 3 roky. Reklamy se na desktopovou verzi i do mobilů přidávaly postupně. Facebook zkoumá, jak na tento krok lidé reagují a jestli zvyšující se množství reklam nezpůsobuje odchod či sníženou aktivitu uživatelů.
Na konferenci k představení čtvrtletních výsledků Facebooku Mark Zuckerberg uvedl, že o zavedení reklam na Instagram zatím neuvažuje, i když zájmci o placenou reklamu jsou. To ale neznamená, že se na Instagramu nepřipravuje půda pro budoucí výskyt reklam. Například nová možnost přidávat na fotkách označení.
Ta se týká nejen uživatelů, kterým přibude na jejich profilu speciální sekce Photos of You s fotkami, kde jsou označeni, ale i firem. Ty mohou autoři fotek na svých fotkách také označit. Což by pak mohlo vést například k podobě reklamy na Instagramu, kdy firmy zaplatí za to, aby příspěvek, v němž jsou označeny, vidělo více followerů autora.
Tato vyčkávací strategie ale není vhodná pro všechny společnosti a je třeba podotknout, že se Facebook vystavuje i riziku, že se objeví nějaké nová služba, která stáhne uživatele k sobě a očekávané příjmy se nikdy nedostaví. Zatím to ale Facebooku vychází.
Zdroj: www.techcrunch.com