Facebook kupuje WhatsApp za 16 miliard dolarů

20. 2. 2014 | Petr Michl

Facebook kupuje mobilní aplikaci pro zasílání zpráv WhatsApp. A to za extrémně vysokou částku 16 miliard dolarů, z toho je 12 miliard v akciích Facebooku, 4 miliardy v hotovosti – dohoda navíc zahrnuje další 3 miliardy v akciích s omezenou převoditelností (tzv. RSUs (restricted stock units) – jejich převod je vázán na splnění určitých podmínek – pozn. red.) jako pojistka pro zachování pozic stávajících zaměstnanců startupu. Ano, mnoho odborníků kroutilo hlavami nad akvizicí Instagramu za miliardu dolarů, tentokrát byla cenovka za akvizici šestnáctkrát dražší

Co může WhatsApp nabídnout? Především početnou a aktivní uživatelskou bázi. Aplikace má 450 milionů měsíčních uživatelů (Facebook jich má 556 milionů – pozn. red.), 70 % z nich je aktivních denně. Facebook zároveň podotýká, že objem posílaných zpráv dosahuje objem SMS zaslaných celým globálním telekomunikačním průmyslem. V tiskové zprávě oznamující akvizici Mark Zuckerberg uvedl: „WhatsApp je na cestě k propojení 1 miliardy lidí. Všechny služby, které dosáhnout takového milníku, jsou nesmírně cenné."



Dále pokračoval: „WhatsApp si mohl skutečně vybírat, takže jsem nadšený, že se rozhodli spolupracovat s námi. Těším se na to, co může Facebook a WhatsApp společně dokázat a na rozvoj nových skvělých mobilních služeb, které dají lidem další možnosti jak se spojit. Znám Jana (Jana Kouma – spoluzakladatele  WhatsApp – pozn. red.) dlouhou dobu a vím, že sdílíme vizi vytvoření více otevřeného a propojeného světa. Jsem obzvláště šťastný za to, že se stane i členem představenstva Facebooku a pomůže k jeho rozvoji, stejně jako k rozvoji WhatsApp."

A jak bude WhatsApp vydělávat?

WhatsApp má v tuto chvíli asi 50 zaměstnanců, z toho 32 inženýrů skutečně vyvíjejících aplikaci. Aplikace zpracovává 50 miliard zaslaných zpráv denně, přičemž zprávy nejsou jen textové – denně je zasláno 200 milionů hlasových zpráv a 100 milionů video zpráv. Své peníze ale nezískává s pomocí reklam. V tuto chvíli WhatsApp v některých zemích zpoplatňuje používání své služby jedním dolarem ročně. CEO společnosti Jan Koum má dokonce k využití reklam poměrně vyhraněný názor, který popsal před časem na svém blogu: „Reklama je narušením estetiky, urážkou inteligence narušující váš proud myšlenek. A v každé společnosti, která prodává reklamy, se významná část času tráví data miningem... Pamatujte si, že když jde o reklamy, vy, uživatelé, jste produkt." 
Obrázek níže od Sequoia Capital, prvního investora, WhatsApp ukazuje kus papíru, který má údajně Jan Koum na svém stole a definuje základní pravidla pro vývoj jeho služby.

Toto je samozřejmě zcela v rozporu s tím, jak funguje Facebook. Dle vyjádření Marka Zuckerberga ale ani on nepovažuje u mobilní služby na zasílání zpráv zobrazování reklam jako šťastný způsob monetizace. Cílem je nyní navýšit počet uživatelů na více než miliardu a ovládnout zcela trh mobilních aplikací na zasílání zpráv, na kterém je nyní skutečně celá řada konkurentů. Co přijde poté je nyní brzo předjímat, každopádně by to mělo v ideálním případě vydělat minimálně 19 miliard dolarů. Nebude to lehký úkol.

Zdroje: Techcrunch, Mashable, blog.whatsapp.com, sequoiacapital.tumblr.com

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: