Facebook pokračuje v boji proti 'problematickému obsahu'. Znovu upravuje algoritmus

15. 4. 2019 | Kateřina Němečková
Facebook jde v nových úpravách algoritmu daleko. Nově zavedenou metrikou click-gap hodnotí autoritu stránek, a fušuje tak do řemesla Googlu. Bude mít i přísnější měřítko na obsah na hraně jeho Zásad komunity a doplatí na to například sexuálně podbízivý obsah na Instagramu.


Zdroj: Pixabay.com

Facebook představil několik poněkud zásadních úprav napříč svým produkty, které by měly omezit šíření desinformací a „problematického obsahu“ všeobecně. Úpravy zasáhnou news feed, skupiny, Messenger i Instagram. „Problematický obsah“ však nebude mazat – jen jej nebude šířit.

Click-gap zhodnotí kvalitu zdrojů v news feedu

Nejčastěji upravovaná sekce Facebooku je tzv. zeď neboli kanál příspěvků (News Feed). Metrika zvaná „click-gap je podobná hodnocení stránek, které používá Google (Google Page Rank) a měla by zachytit webové stránky, které jsou na Facebooku daleko populárnější než mimo něj.

Pokud u webové stránky dominantně převažují linky z Facebooku, ale není populární (linkován) na zbylých částech internetu, je to signálem, že daný obsah není kvalitní. Odpovědí bude upozaďování dosahu takového obsahu na největším sociálním médiu.

Henry Silverman (Facebook Operations Specialist) řekl, že si Facebook uvědomuje, že je zapotřebí zlepšit kontrolu příspěvků (včetně obrázků, videí a příběhů), které sice pravidla neporušují, ale pohybují se na jejich hraně – mohou tak přesto mít nežádoucí vliv na uživatele.

„Všimli jsme si, že když se obsah přibližuje k hranici Zásad komunity, tak má daleko větší míru zaujetí.“

Facebook skupiny budou pod přísnější kontrolou

Administrátoři a moderátoři skupin na Facebooku ponesou větší zodpovědnost za obsah, který je v jejich skupinách sdílen. Porušení Zásad komunity pod dozorem administrátorů tak bude posuzován daleko přísněji, a může vést až ke zrušení skupiny.

Facebook také omezí dosah příspěvků skupin, jejichž příspěvky byly (nezávislými kontrolory) opakovaně hlášeny jako nepravdivé.

V neposlední řadě Facebook umožní uživatelům, aby smazali své příspěvky ve skupině, kterou již opustili.

I na Messengeru s ověřením

Facebook se rozhodl bojovat proti falešným profilům i v rámci Messengeru pomocí funkce ověřeného uživatele. Tato funkce již funguje na Facebooku i Instagramu. Navazuje tak na již existující možnost hlášení účtů, které se zjevně vydávají za někoho jiného (Report Impersonation Tool). Účty již ověřené na Facebooku tak pravděpodobně převezmou ověření i na Messenger. Zatím však není jasné, jak zažádat o ověření jen pro Messenger.

Zároveň došlo k vylepšení možnosti blokací nežádoucích kontaktů.

Instagram už nebude tak sexy

Na Instagramu došlo k úpravě šíření obrázků s „nevhodným“ obsahem, který sice neporušuje Zásady komunity, ale přeci jen je jeho šíření nežádoucí (např. sexuálně podbízivé posty). Tyto příspěvky tak uživatel neuvidí v navrhovaných příspěvcích ani při vyhledávání hashtagů. Některé hashtagy dokonce nebudou zobrazovat vůbec žádný obsah (např. #porn, #cocaine atd.). Sledující profilů s takto „nevhodným“ obsahem ale příspěvky stále uvidí – Instagram jen nebude zvyšovat jejich dosah mezi ostatní uživatele. Produktový manager Will Ruben to okomentoval tím, že jen zvyšují laťku:

„Zvýšili jsme laťku tomu, jaký obsah má Instagram uživatelům doporučovat, pokud nehledají konkrétní účet či obsah.“

Algoritmus Facebooku se za 16 let existence značně vyvinul a analyzuje obrovské množství dat o chování svých uživatelů. Lze proto jen těžko odhadnout, zda jednotlivé změny mohou vést ke skutečné redukci „problematického obsahu“. Nejnovější změny mohou ovlivnit malé stránky, které svůj obsah optimalizují právě pro virální šíření. Pokud se však chováte v souladu se Zásadami Facebooku, neměly by vás tyto změny nijak ovlivnit.

Nicméně je pravděpodobné, že dojde k dalšímu snižování dosahu příspěvků, tak jako u předešlých úprav algoritmu. Facebook se koneckonců snaží novými opatřeními snížit dosah – a asi mu bude chvíli trvat, než se naučí rozpoznat „nezávadný“ obsah od toho „závadného“.

Kam dál?

Pohár trpělivosti přetekl. Lush už nechce pozorovat čím dál nižší dosah příspěvků svých britských SoMe účtů, a tak je zrušil. Ze sociálních médií se nestahuje, jen plánuje mluvit s fanoušky jinak.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: