Facebook v 3. kvartále 2018 nenaplnil očekávání růstu aktivních uživatelů a obratu

31. 10. 2018 | Matěj Kameník
Rozporuplné, takové jsou výsledky Facebooku za třetí kvartál. V případě obratu, denně a měsíčně aktivních uživatelů nebylo dosaženo ani analytiky odhadovaných hodnot. Přesto tu mluvíme o 33% meziročním nárůstu obratu, cena za akcie Facebooku proto mírně stoupla.

Kvartální zpráva Facebooku za 3. kvartál (Q3) byla investory očekávaná s mírně zatajeným dechem. Facebook si v něm prošel řadou bezpečnostních skandálů, které srazily cenu akcií na 140 dolarů za kus, tedy ještě níže než při tom největším mediálním uragánu spojeném s aférou Cambridge Analytica. Pojďme se podívat jak si Facebook po nedávných otřesech stojí.

Noví uživatelé přicházejí poskrovnu

Co se týče uživatelského chování, jedné z nejdůležitějších metrik úspěšnosti sociální sítě, nebyla čísla tak vysoká jak se předpokládalo. V případě denně aktivních uživatelů si Facebook polepšil o 1,36 % na hodnotu 1,49 miliardy denně aktivních uživatelů celosvětově, oproti odhadovaným 1,51 miliardy.


U měsíčně aktivních uživatelů došlo k nárůstu o 1,79 % na hodnotu 2,27 miliardy. Opět o něco méně než předpokládaných 2,29 miliardy.


Na klíčových trzích v USA/Kanadě a Evropě, kde v minulém čtvrtletí ztratil Facebook
1 milion měsíčně aktivních uživatelů je situace stále podobná. Ve třetím čtvrtletí vzrostl počet měsíčně aktivních uživatelů v oblasti USA/Kanada o 1 milion na celkový počet 242 milionů uživatelů. Co se týče denně aktivních uživatelů zůstala čísla stejná na 185 milionech.

V Evropě došlo ke ztrátě 1 milionu uživatelů na poli měsíčně aktivních uživatelů a ke stejné ztrátě došlo i v počtu denně aktivních uživatelů. Pomalý růst a úbytek uživatelů na těchto trzích je jedním z faktorů, který představuje „strašáka“ pro investory.

Mašinou na peníze je Facebook pořád

Co se týče obratu, dosáhla společnost na hodnotu 13,73 miliard dolarů v porovnání s odhadem společnosti Refinitiv, který činil 13,78 miliardy dolarů

Obrat meziročně vzrostl o 33 %, méně než meziročně o 49 % minulý rok (rozdíl Q3 2017 vs. Q3 2016, pozn. red.). V porovnání s meziročním růstem obratů ve třetím kvartále roku 2016, kdy Facebook dosáhl meziročně na vzrůst o 59 %, jsou aktuální čísla jedny z nejslabších.

Mobilní platforma představovala 92 % příjmů z reklam na Facebooku. Oproti poslednímu kvartálu došlo k narůstu o 1 %. Tyto čísla potvrzují, že sociálně sítě stále více záležitostí mobilních zařízení.

Hodnota akcií vzrostla i přes smíšené výsledky

Cena akcií společnosti Facebook stoupla 30. listopadu na 146,22 dolaru za akcii (v době publikace článku je 150). Stále výrazně méně oproti maximu 217 dolarům předtím, než Facebook oznámil problémy s růstem uživatelů a zaznamenal pomalejší růst tržeb ve výsledcích za 2. čtvrtletí.

 Hodnota akcií vzrostla o 2 procenta při oznámení oficiální zprávy za třetí kvartál. Částečně díky zisku, kde Facebook dosáhl 5,14 miliardy dolarů a polepšením si o 1 milion uživatelů v severoamerickém regionu, který je pro Facebook klíčový.

Facebook doufal, že dokáže ukázat, že může nadále růst i přes široké spektrum problémů, kterým čelí.  Podle Facebooku používá nyní alespoň jednu z jeho platforem (Facebook, Messenger, Whatsapp a Instagram) více než 2,6 miliardy uživatelů každý měsíc.

Mark Zuckerberg dále ve vzkazu pro investory řekl:

„Více než 2 miliardy uživatelů používá některou z našich služeb (Facebook, Messenger, Whatsapp a Instagram) denně. Vytváříme nejlepší služby pro zasílání zpráv a sdílení příběhů. V oblasti videa a obchodu se nadále skrývají obrovské možnosti.“

Cílem obou těchto statistik je odvrátit pozornost od pomalého uživatelského růstu společnosti Facebook. Snaží se lidem připomenout, že někteří uživatelé, kteří z Facebooku odcházejí míří k platformám, které ve skutečnosti Facebooku patří (Whatsapp, Messenger a Instagram).

Zisky a obrat jedné Facebooku jsou nicméně stále zastíněny nepřetržitou přehlídkou skandálů, od volebních zásahů až po největší narušení soukromí uživatelů. Právě schopnost udržet si přesto všechno počet denně aktivních uživatelů bude pro udržení přesto extrémně úspěšných ekonomických ukazatelů klíčový.

Zdroje: techcrunch.com, fastcompany.com, investor.fb.com

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: