Facebook vytasil další zbraně v boji proti fake news na svých platformách
Společnost Facebook se dlouhodobě snaží bojovat s fake news. Celosvětově například spolupracuje s fact-checking organizacemi. Nyní přichází s dalšími funkcemi a nástroji, které mají zajistit, že facebookové Stránky a instagramové uživatelské účty budou ještě více transparentní.
Zmíněná novinka se bude týkat účtů na Instagramu a Stránek na Facebooku, které mají vysoký dosah (reach). U příspěvků těchto účtů a Stránek bude nově vidět, z jaké pochází lokality. Uživatelé tak budou moci lépe vyhodnotit spolehlivost a autenticitu obsahu, který vidí ve svých feedech. Ihned tak rozpoznají, z jaké země je autor daného příspěvku.
Prozatím bude tato funkce spuštěna u americké populace. Konkrétně se zaměří na Stránky a účty, které jsou lokalizovány mimo USA, nicméně cílí právě na velké množství lidí právě v této zemi. Souvislost s nadcházejícími prezidentskými volbami přitom není náhodná.
Facebook uvedl, že zvažuje následné rozšíření i na další části platformy, konkrétně do facebookových Skupin.
WhatsApp limituje příliš často přeposílané zprávy
Aplikace pro zasílání zpráv WhatsApp se řadí mezi platformy vlastněné Facebookem. A je mimo jiné rájem pro fake news, které jsou mnohem hůř dohledatelné. Za prvé využívá tzv. end-to- end šifrování, zprostředkovává neveřejné zprávy mezi uživateli. Dezinformace se tak můžou šířit stejně nepozorovaně jako v řetězových mailech mezi seniory.
Na začátku dubna Facebook oznámil, že omezí přeposílání zpráv dalším uživatelům. Nově je tak možné jednu zprávu přeposlat maximálně 5 lidem současně. Chtěl tak zamezit masivnímu šíření dezinformací, které zde probíhají. A zdá se, že se mu to skutečně povedlo. Od zavedení tohoto omezení se snížil objem přeposílaných zpráv o 70 %.
Mluvčí WhatsAppu k tomuto kroku uvedl, že umožňuje, aby WhatsApp zůstal místem pro soukromé a osobní konverzace.
Cílem jednotlivých opatření je, aby lidé dokázali snáze rozpoznat pravdivost jednotlivých příspěvků a lépe je vyhodnotit předtím, než jim uvěří a budou je případně sdílet dál.
Zdroje: Facebook, TechCrunch
Mohlo by vás zajímat
Politické volby jsou jednou z oblastí, kde dezinformace hrají obrovskou roli a mohou napáchat nevyčíslitelné škody na úkor demokracie. Facebook toho nechce být součástí, a proto například v loňském roce vedl boj o volby do Evropského parlamentu bez fake news. Další opatření zavedl s blížícími se prezidentskými volbami v USA. Prezidentští kandidáti a jejich týmy budou mít k dispozici bezpečnější účty, Stránky musí mít viditelného vlastníka a dochází i k blokování zahraničních účtů, které se snaží ovlivnit volby.