Google a Mastercard tajně sledují chování uživatelů v kamenných obchodech
Od loňského roku mají vybraní američtí inzerenti Googlu přístup k testovacímu nástroji, který ukazuje, jestli jejich online reklamy vedly k nákupu v kamenné prodejně. Tento nástroj funguje na základě informací o transakcích kartou Mastercard, za které Google zaplatil miliardy dolarů.
O tom, že Google chce využívat data z kreditních karet, informoval tento technologický gigant již v loňském roce. Služba s názvem Store Sales Measurement (Měření prodejů v obchodě, pozn. redakce) měla podle slov Googlu mít přístup k téměř 70 % kreditních a debetních karet amerických uživatelů.
Jak služba Store Sales Measurement funguje, zjistíte ve videu níže.
Google při představení zmíněné služby ovšem nezmínil, že uzavřel dohodu již přímo se společností Mastercard. A ačkoliv tato informace nebyla oficiálně zveřejněna, nejedná se o nic ilegálního. Uživatelé karet Mastercard dávají souhlas s obchodními podmínkami a v nich je tento případ podchycen klasickým souhlasem se zpracováním údajů za marketingovými účely. I přesto však tato spolupráce vzbuzuje obavy o soukromí nakupujících.
Na zhodnocení této situace se můžete podívat ve videu níže.
Podle zástupce Googlu je tato služba k dispozici jen malé skupině inzerentů. S ní marketéři vidí souhrnné údaje o prodeji a mohou tak odhadnout, jaké finance přidávat k reklamám, ale nevidí osobní údaje kupujících, kolik utrácejí nebo co přesně nakupují . Testovací nástroj je k dispozici pouze pro maloobchodníky, nikoliv pro firmy, které vyrábějí zboží prodávané v obchodech. Navíc se služba vztahuje pouze na reklamy pro vyhledávání a nakupování.
Nakupující se obávají o své soukromí
Za využívání služeb typu Google, Facebook, apod. uživatelé dávají souhlas s využíváním jejich osobních údajů. Mnohdy však neví, do jaké míry a za jakým účelem s nimi bude nakládáno. A právě proto celá dohoda mezi Googlem a Mastercard vzbudila řadu otázek a obav.
„Lidé neočekávají, že jsou jejich nákupy v offline prostředí propojeny s jejich online aktivitami. Podniky tak vyvíjí na spotřebitele velký nátlak a nenesou dostatečnou odpovědnost za to, aby informovaly uživatele, co vlastně dělají a jaké práva spotřebitelé mají," uvedla Christine Bannanová z advokátní skupiny Electronic Privacy Information Center (EPIC).
Tiskový mluvčí Googlu se odmítl k partnerství vyjádřit, nicméně k reklamnímu nástroji uvedl:
„Než jsme v loňském roce spustili tento beta produkt, vyvinuli jsme novou, dvojitě zašifrovanou technologii, která zabraňuje jak Googlu, tak našim partnerům, aby získali osobní identifikační údaje uživatelů. Nemáme přístup k žádným osobním informacím z platebních a debetních karet našich partnerů, ani s našimi partnery nesdílíme žádné osobní informace."
Google dále uvedl, že se lidé mohou odhlásit ze sledování reklam prostřednictvím online nástroje Web a App Activity. O této možnosti ovšem řada lidí vůbec neví.
Seth Eisen, tiskový mluvčí společnosti Mastercard, se k celé spolupráci také odmítl vyjádřit. Uvedl ovšem:
„Mastercard sdílí transakční trendy s obchodníky a jejich poskytovateli služeb, aby pomohl měřit efektivitu reklamních kampaní. Informace, které obsahují objemy prodeje a průměrnou velikost nákupu, jsou sdíleny pouze s povolením obchodníků. Neposkytujeme jednotlivé transakce, osobní údaje, ani informace, které by měřily efektivitu reklam ve vztahu ke jednotlivým spotřebitelům."
Google chce svá partnerství rozšířit
Podle lidí, kteří se na smlouvě mezi Googlem a Mastercard podíleli, a kteří si přejí zůstat v anonymitě, Google oslovil i další platební společnosti s obdobným návrhem partnerství. Prozatím však není jasné, s jakým výsledkem.
Prostřednictvím tohoto testovacího nástroje může společnost Google anonymně porovnat stávající uživatelské profily s nákupy uskutečněnými v kamenných obchodech . Výsledek je silný: Google ví, že lidé klikli na reklamy , a nyní může inzerentům říct, že tato aktivita vedla ke skutečnému obchodu .
Podle slov Googlu i Mastercard nedochází k odhalení osobních údajů, které by mohly jakkoliv identifikovat konkrétního uživatele. Ačkoliv se mělo jednat o testovací nástroj, není prozatím jasné, jestli bude rozšířen i do dalších zemí nebo od něj Google v reakci na vzniklou vlnu kritiky upustí.
Zdroje: Bloomberg, BBC, TechCrunch