Google dnes mění algoritmus vyhledávání. Upřednostní stránky, které budou mobile-friendly
Je Váš web optimalizován pro mobilní přístroje? Pokud ne, můžete mít problém. Google od dneška mění algoritmus vyhledávání, který upřednostňuje mobile-friendly weby.
Změna se týká jen dotazů zadaných z mobilních zařízení - dle SearchEngineLand ovšem pouze chytrých telefonů, nikoliv tabletů. U nich budou ve výsledcích organického vyhledávání upřednostňované stránky přímo pro ně optimalizované. Rozhodně se nejedná o nějaký marginální vzorek dotazů. Dle Netmonitoru se počet měsíčních mobilních uživatelů pohybuje kolem hranice 3 milionů ze zhruba 7 milionů všech internetových uživatelů. Změna se může dotknout až 40 % všech vyhledávacích dotazů.
Pokud jste váhali nad tím, zdali mít nový web responzivní či v mobilní verzi, už nemusíte. Už ten stávající by měl být mobile-friendly. Pokud není, můžete to negativně pocítit na vaší návštěvnosti.
Zdroj: www.somotion.com
Proč se k tomu Google odhodlal a co to pro Vás znamená?
Google chce svým zákazníkům přinést dobrou uživatelskou zkušenost. Vzhledem k tomu, jaká je míra mobilních přístupů na internet, chce pochopitelně, aby vedly jeho výsledky vyhledávání na stránky, na kterých se lidé vyznají i na obrazovce telefonu. A touto změnou algoritmu uplatňuje sílu svého postavení k tomu, aby se tak dělo co nejčastěji.
Většina vývojářů se shodne na tom, že je mobile first přístup při budování webů tím správným řešením. Je to reakce na zřetelný trend, který se na západ od nás stal v mnoha ohledech dominantní. Dle výzkumu comScore již překračuje v USA penetrace smartphonů mezi majiteli telefonů 75 %. V minulém roce Facebook tvořily globální obrat z více jak 60 % příjmy z mobilních reklam.
Ani u nás nejsou ale mobilní čísla zanedbatelná. „U našich klientů se přístupy z mobilů pohybují od patnácti do čtyřiceti procent, pro tablety to pak bývá většinou polovina. Jelikož se Google snaží předkládat nejrelevantnější výsledky na hledané výrazy, je logické, že hodnotí i celkový zážitek z daných webů. A pokud na prvních místech doteď vyjížděly i stránky neoptimalizované pro telefony a tablety, mělo to na „zážitek“ z návštěvy vybraných webů negativní dopad," dodává Vojtěch Lambert z LGC 360 consulting.
Test a důvody nepoužitelnosti
Nedostatků, které mohou váš web posunout do zadních pozic, je celá řada. Rychlý test „použitelnosti vašeho webu v mobilech“ si můžete udělat na stránkách Google https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly.
Vojtěch Lambert dodává: „Na obrázcích níže můžete vidět dva testy. První jsme provedli na našich firemních stránkách LCG New Media a druhý na náhodně vybraném webu. Tento test jsme následně opakovali na více stránkách.
Zdroj: www.lcgnewmedia.cz
Z rychlého testu je patrné, že mezi důvody, proč není web použitelný v mobilních zařízeních, a nebude tak Googlem upřednostňován, jsou:
- Text je na čtení příliš malý
- Odkazy jsou příliš blízko u sebe
- Není nastaven viewport pro mobily
- Obsah je širší než obrazovka
- Stránka se pomalu načítá
Stránky nemají relativní skóre podle toho, jak moc dobře jsou přizpůsobené mobilním zařízením. Mají určitou laťku, kterou musí přeskočit, aby jim Google přidělil „mobile friendly label" (viz obrázek níže) . Dobrou zprávou na závěr může být alespoň to, že není posuzován celý web jako celek, ale vždy každá jeho stránka zvlášť.
Další tipy na mobilní SEO naleznete také na tomto webu, kde si můžete také změřit rychlost načítání stránek: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/