Google dnes oznámil konec Universal Analytics. Připravte se na Google Analytics 4

16. 3. 2022 | Michl Petr
Od 1. července 2023 přestanou Universal Analytics sbírat nová naměřená data. Je čas začít si zkoušet Google Analytics 4.


Zdroj: Google

Svět marketingu má rok a čtvrt na to, aby se připravil na ukončení Universal Analytics. Společnost Google dnes v 14 hodin předložila konkrétní harmonogram pro ukončení Universal Analytics. Jejich ukončení plánuje k 30. červnu 2023. Nahradí je Google Analytics 4, které přináší úplně jiný pohled na webovou analytiku.

Universal Analytics jsou přesně ty Google Analytics, které v posledních letech používají všichni provozovatelé pro sledování a vyhodnocování svého webu, na které jsou zvyklí a se kterými umí pracovat. Pro většinu uživatelů jsou Google Analytics 4 velkou neznámou.

Od 1. července 2023 přestanou Universal Analytics sbírat nová naměřená data. Případné měřicí kódy, které provozovatelé webů budou mít po tomto datu ve svém webu, tak poběží „naprázdno“, do statistik po tomto datu budou padat už jenom nuly.

„Trochu jinak je to u platících GA360 klientů. Ti mají teoreticky další tři měsíce k dobru a sběr dat do Universal Analytics u nich Google ukončí až 1. října 2023,” objasňuje v tiskové zprávě Googlu Jan Tichý, spolumajitel digitální agentury Taste a Google Certified Trainer. „Nicméně mnohem důležitější u nich je, kdy jim během roku 2023 skončí jejich uzavřená roční smlouva. Google totiž už GA360 kontrakty pro Universal Analytics na další rok neprodlužuje,” dodává.

O data nepřijdete

Po přerušení sběru budou mít uživatelé svá historická data k dispozici, o reporting (zatím) nepřijdou. „Nejlepší cesta je teď takzvaný dual tracking. Doporučujeme klientům, aby si nasadili na svůj web Google Analytics 4 co nejdříve a nechali je rok běžet paralelně vedle Universal Analytics. Umožní to ještě rok používat starou analytiku, na kterou jsou zvyklí,” doporučuje Jan Tichý. „Vedle toho lze sbírat historii dat do nového systému, pomalu se s ním učit a osahávat si ho, postupně vylepšovat a rozvíjet jeho implementaci a konfiguraci a srovnávat rozdílné chování obou přístupů,” doplňuje.

Zahajte přesun na Google Analytics 4

Platící GA360 klienti si už teď mohou zažádat o upgrade zdarma pro své GA4 účty na prémiovou 360 variantu, i když zatím stále platí jen za staré Universal Analytics. Umožní jim to využít následující rok pro vyladění a nastavení celého měření do GA4 v plném rozsahu a bez limitů. A po skončení starého Universal Analytics kontraktu mohou rovnou plynule přejít do placených GA4.

K dispozici je i verze GA4 zdarma, která má jisté limity. Po dosažení 10 milionů událostí za zvolené období, začnou reporty vzorkovat (tzv. sampling). Což je ale vlastně lepší než dosavadní limit na 10 milionů událostí za měsíc u stávajících Universal Analytics.

I tak ale převažují pozitiva. GA4 mimo jiné slibují lepší „funnel report“ přesněji zachycující posloupnosti návštěvy stránek a interakce uživatelů. Pokročilejší alternativu nabízí GA4 také k značně kontroverzní funkci Bounce Rate.

Pro více výhod a limitů GA4 se podívejte zde. Dnešní oznámení Googlu najdete na jeho blogu

Štítky dokumentu: E-Commerce Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: