Hapiness App – mobilní aplikace, která měří náladu zaměstnanců
Nespokojený zaměstnanec je demotivovaný a nepodává dobrý pracovní výkon. V těch osvícenějších firmách si to uvědomují, i tak je ale problematické zjistit, co si vlastně zaměstnanci myslí. Jejich nespokojenost totiž nejčastěji souvisí s jejich přímým nadřízeným, takže si mu z logiky věci stěžovat nebudou a k tomu se sebrat a jít si stěžovat u vedení už je potřeba pořádná odvaha i stížnost – obzvláště ve větších firmách. Na věc vyzrála indonéská digitální agentura XM Gravity patřící do sítě globálního hráče WPP. Vybudovali v ní mobilní aplikaci Happiness App, která umožňuje vyjadřovat zaměstnancům jejich náladu na škále 9 emocí s možnostmi jako „šťastný", „pod stresem", „naštavaný", "zmatený" či „vystaven výzvě" („challenged").
Přímý nadřízený se tyto výsledky nedozvídá, až když se objeví dvě negativní emoce od zaměstnance během dvou dnů po sobě, dostane se informace k HR oddělení a k vedení. XM Gravity měla nejprve 6 zaměstnanců, tehdy a ještě nějakou dobu poté dělal její ředitel ob 6 měsíců hodinu dlouhý rozhovor s každým ze zaměstnanců o jejich spokojenosti ve firmě. Nyní má ovšem agentura více než 100 zaměstnanců a něco takového je nemyslitelné. Aplikace je tak skvělým způsobem, jak získat zpětnou vazbu, jež je jen v malé firmě možné udržet i bez nástrojů a procesů.
Aplikace je navíc velmi cenným nástrojem interní komunikace. Jsou v ní kontakty na všechny zaměstnance, včetně odkazů na jejich profily na sociálních sítích. Zaměstnancům jde doručit detaily o firemním výletě, zmrzlině zdarma v kantýně a distribuovat se takto dá i dotazník o tom, který snímek by se měl promítat na pravidelné filmové noci. Do budoucna se uvažuje o tom, že by se rozesílaly třeba krátká videa pro představení nových zaměstnanců. Jedním z dalších možných využití je vytěžení sociálních médií například při náboru nových zaměstnanců. V Indonésii je velmi populární Twitter a někteří zaměstnanci z agentury mají i desítky tisíc followerů. Stačilo tak přes firemní mobilní aplikaci poslat náborový inzerát, který šlo jednoduše tweetnout a HR mělo na stole do 2 hodin 100 přihlášek. Digitální agentura chce samozřejmě povzbuzovat mezi zaměstnanci i šíření jejich Social Media projektů.
Užitečnost aplikace možná ocení v praxi i další komunikační agentury pod křídly WPP i přímo klienti XM Gravity, kterými jsou například Unilever, Samsung či Nestlé.
Zdroj: www.adage.com, xmgravity.com