Hra o trůny, hashtagy a retweety
Včerejší premiéra nové série seriálu Hra o trůny byla nejlepším důkazem fenoménu „druhé obrazovky" i toho, že marketing se čím dál více točí kolem událostí spojených se sociálním buzzem. Prvnímu dílu čtvrté série předcházela velká mediální masáž zvyšující zájem divácké obce populární série. Jako lakmusový papírek sociálního buzzu může posloužit třeba Mashable, portál, který už není platformou s informacemi pro odborníky na sociální média, ale mnohem spíš shromaždištěm všeho, co na nich může být populární. Za poslední týden věnoval Game of Thrones 13 článků. Na trendy témata se ale snaží čím dál více reagovat i značky.
U televizních stanic je důvod propagace jasný. Novozélandská stanice Sky postavila na náměstí v Aucklandu velkou sochu obecně nenáviděné krále Joffreyho a uspořádala její online stržení. Za lano se tahalo s pomocí tweetů s hashtagem #bringdowntheking mohli lidé přispět svým dílem k dalšímu škubnutí směřujícímu k povalení sochy. Jak se to podařilo, se můžete podívat na videu níže (samotný pád začíná cca v 1:25 - pozn. red.) nebo na microsite BringDownTheKing.
Platforma pro správu sociálních sítí HootSuite dokonce vytvořila video jako parafrázi znělky seriálu. Místo jednotlivých rodů ovšem vystupují z rovného povrchu symboly sociálních médií, od ostrova Twitter plného poletujících ptáků až po trh (obchodních příležitostí) u LinkedIn. I před startem minulé série si HootSuite přihrál polívčičku v podobném duchu. Tenkrát ovšem jen s pomocí infografiky Social Media Winter is Coming, která vtipně dokumentovala to, jak si jednotlivé sociální sítě postupně blokovaly publikování postů na více platformách najednou.
Mnoho dalších značek se snažilo zachytit sentiment spojený s Hrou o trůny v rámci své komunikace na sociálních médiích. V něčem se podobné výkřiky s podtextem „taky se díváme" podobají chování značek gratulujícím při úspěchu sportovců v národních barvách a sbírajících „jednoduché lajky". Není na tom nic originálního, ale funguje to. Značky se tím navíc polidšťují a říkají, že mají stejné radosti jako jejich fanoušci. Níže můžete najít pár příkladů z Twitteru - nový trůn z balení chipsů Pringles, Delta Airlines potkávající draky při letu i Mentos s dobrým nápadem na svěží dech.
There is only one thing we say to hunger. Not today! RU watching? #GOTPremiere pic.twitter.com/yh4hXSKnHJ
— Pringles (@Pringles) April 6, 2014
Our flight to #KingsLanding brought us a few visitors! #GameOfThrones Season 4 premiere takes off tonight. #GOT pic.twitter.com/SoLoZIGFlB
— Delta (@Delta) April 6, 2014
How does Khaleesi keep her dragons' breath so fresh? Prolly with Mentos Gum. #GameOfThrones pic.twitter.com/n3z4QU5n5O
— Mentos Gum (@MentosUS) April 6, 2014
Mimochodem velkou hru na sociálních médiích hrála samozřejmě před a především v průběhu vysílání samotná HBO. Ta se vynasnažila, aby udělala z premiéry nové série skutečně online událost, když poskytla stream prvního dílu na svém portálu HBO Go zdarma. K jejímu neštěstí ale pod náporem fanoušků server brzy padnul a nejen pod hashtagem #GameOfThrones se začaly objevovat podobné příspěvky.
You had one job, HBO Go...
— MG Siegler (@parislemon) April 7, 2014
Hey, come on HBO Go, one of my roommate's parents [grandparents?] are paying good money for this.
— Walter Hickey (@WaltHickey) April 7, 2014
Winter is ... loading? #GoT #HBOGO
— Marissa Christy (@marissachristy) April 7, 2014
I v době sociálních médií zkrátka platí lety osvědčené: „Pro dobrotu na žebrotu." Mimochodem, pokud jste díl ještě nezhlédli, můžete tak legálně učinit i na YouTube kanálu HBO.
Zdroje: BusinessInsider, Mashable