Infografika: Jak se vidí české e-shopy v roce 2014
76 % českých e-shopů loni zvýšilo svůj obrat a ještě vyšší očekávání mají pro letošní rok. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti ACOMWARE, který byl včera zveřejněn na konferenci E-commerce 2014. Internetoví prodejci v letošním roce také plánují zvýšit investice do svého rozvoje a posílení pozice na trhu. Nebojí se ani případného vstupu retailových prodejců na internet.
Podle zjištění průzkumu mezi provozovateli českých internetových obchodů česká e-commerce pokračuje v růstu, kterého dosáhlo téměř 76 % e-shopů. Podobně vzhlíží také k roku 2014, kdy posílení své pozice očekává 81 % dotázaných obchodů. Největší příležitost přitom e-shopy shodně vidí u vlastních zákazníků.
E-shopy ani přes pokračující tlak na cenu zboží a služeb nemění svou cenovou politiku. „59 % e-shopů v minulém roce cenu svého zboží nezměnilo, pouze 18 % zlevnilo a 23 % dokonce ceny zvýšilo," doplňuje Jan Penkala, CEO společnosti ACOMWARE. Přesto obchody za největší riziko svého podnikání považují právě tlak na snižování ceny ze strany zákazníků. Shoduje se na tom 42 % z nich.
Očekávaný růst tržeb v letošním roce bude ze strany provozovatelů e-shopů podpořen zvýšením finančních investic do rozvoje. To plánuje celkem 55 % dotázaných. Pouze 11 % e-shopů množství investovaných prostředků sníží. „E-shopy obecně hodnotí jako svou největší slabinu marketing. Nejvíce prostředků stále vkládají do optimalizace pro vyhledávače, výroby obsahu, PPC reklamy a zbožových srovnávačů, což odpovídá stavu i před několika lety," vysvětluje Ondřej Klega, vedoucí konzultantů společnosti ACOMWARE. „Nové formy reklamy jako RTB nebo investice do emailingu a sociálních sítí jsou zatím okrajové."
Cestu k dalšímu růstu tržeb vidí většina e-shopů zejména v monetizaci databáze dříve získaných zákazníků. Tento trend potvrzují také zkušenosti ze zahraničí, podle kterých se musí e-shopy v budoucnu více zaměřit na budování vztahu se zákazníkem. „Pro moderní e-shop je povinností pojímat online marketing jako komplexní záležitost – oslovovat zákazníka, který opustil nákupní košík nebo si třeba jen prohlížel zboží, informovat ho o zajímavých nabídkách, a to vše s důrazem na individuální přístup ke každému zákazníkovi," vysvětluje Jan Penkala.
Přestože se na trhu e-commerce aktivně hovoří o vstupu některých velkých retailových hráčů, kteří internet doposud aktivně nevyužívají pro prodej svého zboží nebo služeb, české e-shopy nemají z jejich příchodu obavy.
„Celkem 60 % e-shopů se domnívá, že vstup velkého hráče na internet jejich pozici neohrozí. Buď podnikají v odvětví, kde velcí retaileři nejsou, nebo věří, že jejich vstup je nijak neovlivní. Důvodem je nejen důvěra ve vlastní silnou pozici, zejména pak značku a zákazníky, ale také skutečnost, že tyto e-shopy samy do retailu přesahují prostřednictvím poboček a výdejních míst," uzavírá Ondřej Klega.
Více informací najdete v infografice níže:
Zdroj: ACOMWARE
Informace o průzkumu:
Průzkum proběhl mezi 137 českými e-shopy. Ze zúčastněných firem jich 58 % generuje obrat 0-10 milionů Kč ročně, 31 % obrat 10-100 milionů Kč a 11 % obrat nad 100 milionů Kč.