Inspirace Muskem potřetí. Meta uvažuje o spuštění vlastní alternativy Twitteru
Elon Musk po nástupu k Twitteru vyvolal obrovský mediální buzz, který dokonce pomohl navýšit počet uživatelů i čas strávený na platformě. Reality show pojednávající o tom, jak kdysi nejbohatší muž světa v přímém přenosu odhaluje své osobnostní patologické rysy i manažerský styl „pokus / omyl / pokus č. 2“, ovšem odradila velkou část inzerentů a vzbuzuje spekulace o tom, jestli Twitter není odsouzen k zániku. V Meta by takovou situaci rozhodně neoplakali. Dokonce chtějí být připraveni, kdyby se tak stalo — a to s vlastní platformou zaměřenou na krátké textové aktualizace.
Mluvčí Meta tyto úvahy potvrdil webu Platformer, když uvedl:
„Zkoumáme samostatnou decentralizovanou sociální síť pro sdílení textových aktualizací. Věříme, že existuje příležitost pro samostatný prostor, kde mohou tvůrci a veřejně známé osobnosti sdílet aktuální informace o svých zájmech."
Nová síť by měla nést název „P92“ a zajímavým aspektem je decentralizace. Ta by byla pro Meta něčím novým. U Facebooku, Instagramu i WhatsAppu totiž jednou z největších hodnot je, že uživatelská data dlí na serverech společnosti a ta s nimi nakládá tak, aby to bylo výhodné pro jejich obchodní model — lapidárně řečeno: snaží se je nabídnout v dostatečně atraktivní formě v rámci reklamních systémů inzerentům a přitom neodradit jejich (ne)ochranou samotné uživatele, stejně jako nepřimět státy či nadnárodní aktéry k přijetí legislativní regulace chránící data uživatelů, která by tento systém ohrozila.
U decentralizovaného modelu nejsou nutně data na jednom serveru „velkého bratra“, ale mohou být spravovány přímo konkrétním uživatelem a umístěny jím na lokálním serveru. V teorii by tyto lokální „pody“ dat byly také přenositelné uživatelem napříč více sociálními sítěmi. Jde o naplnění vznosné myšlenky, že uživatelská data patří uživatelům. Ta s sebou ovšem nese i některé, zejména technologické a právní výzvy — rozhodně nejde o absolutní dobro, které s sebou nenese sporné otázky.
Kde vidí Meta peníze?
Pro Meta je tím největším obchodním benefitem právě obrovská báze uživatelů napříč platformami a zejména u Facebooku a Instagramu synergické efekty, které dovolují inzerentům jednoduše zadávat z jednoho business manageru reklamu na více sítích najednou.
Při decentralizovaném modelu by ale pravděpodobně tyto výhody odpadly. Dle některých dohadů má „P92“ navíc připomínat spíše vlákna na Redditu nebo Discordu, ne současný Twitter.
Peníze tak mohou ležet v systému placených účtů, který ostatně už nyní Facebook testuje na Novém Zélandu a v Austrálii, a to v podobě ověřeného účtu za 12 až 15 dolarů měsíčně.
U Facebooku jde o jakési zahození principu, že si jsou všichni uživatelé rovni. Příslibem ověřeného účtu má být nabídka zákaznické péče, která je slibovaná uživatelům dlouhá léta, ale reálně funguje velmi omezeně. Benefity má být to, že vám nikdo neukradne uživatelský účet, přednostní přístup k podpoře v případě problému s účtem a zatím poněkud vágní příslib zvýhodněného dosahu příspěvku.
Od protinožců se už šíří zprávy o tom, jak lidé s ověřenými účty jsou najednou schopni odblokovat po letech své reklamní účty.
Již oznámený příslib toho, že by ověřené účty mohly být i nabídkou pro firmy, je pro Meta cestou, jak získat poměrně ochotné předplatitele. Pro běžné uživatele tato nabídka moc lákavá není.
U P92 při neznalosti finální podoby je atraktivitu placeného účtu těžké soudit. Za přístup k debatám o úzce vymezeném tématu, který není jinde tak kvalitně probírán, jsou uživatelé často ochotni zaplatit. Avizované styčné body s Redditem či Discordem by tomu nahrávaly.
Zároveň si lze představit, že někteří fandové rádi zaplatí za feed textových novinek od svých idolů. Přitom přesně to, ovšem v neplacené formě, představil nedávno Instagram s testem funkce Broadcast Channels. Ta je mimo jiné reakcí na to, že lidé čím dál víc interagují v soukromých konverzacích.
Do nastavení „P92“ má být zapojený právě CEO Instagramu, Adam Mosseri. Je proto pravděpodobné, že se bude snažit využít i zde prvky, které se ukážou jako funkční u Broadcast Channels. Meta si tak svým způsobem staví nejen alternativu k Twitteru, ale i ke svým zavedeným platformám.
Tip redakce
Instagram uvedl funkci, která představuje pro tvůrce i značky nový způsob, jak oslovit fanoušky. Snaží se překlenout menší aktivitu uživatelů ve feedu tím, že se dostane do jejich DMs. Prohlédněte si Broadcast Channels.