Instagram vydělává na reklamách více peněz než YouTube, a to už řadu let

13. 4. 2024 | Petr Michl
Data ze soudního spisu ze sporu mezi Federální obchodní komisí a Meta ukazují to, co je běžně skryto. Zjistěte, kolik Instagram vydělává.


Zdroj: Flickr / Creative Commons; Instagram; repro Marketing Journal

V kvartálních hospodářských výsledcích společnosti Meta se můžeme dozvědět poměrně podrobné údaje týkající se přímo Facebooku, pro další sociální sítě a aplikace v jejím portfoliu to ovšem neplatí. Běžně nevídanou nálož dat „přímo od zdroje“ poskytl minulý týden zveřejněný dokument spojený se soudním sporem, v němž se Meta brání žalobě americké Federální obchodní komise (FTC) z roku 2020 zpochybňující více než dekádu staré akvizice Instagramu a Whatsappu jako kroky k potlačení konkurence a ovládnutí trhu.

Jsou v něm mimo jiné k nalezení údaje o hospodářských výsledcích Instagramu. Dokládají to, co jsme si stejně všichni mysleli: jde o „mašinu na peníze“.  V roce 2021 dosáhly příjmy z reklamy na Instagramu 32,4 miliard dolarů, zatímco na YouTube to bylo 28,8 miliardy dolarů.

A platilo to i v předcházejících letech. V roce 2020 a 2019 uvádí Meta příjmy z reklamy Instagramu ve výši 22, resp. 17,9 miliardy dolarů, zatímco příjmy z reklamy YouTube jsou ve výroční zprávě Googlu (respektive společnosti Alphabet) uvedeny ve výši 19,7 a 15,1 miliardy dolar dolarů.

Proč je na tom tak zavedená entita jako YouTube hůře? Například i proto, že se poctivě dělí s tvůrci o 55 % svých reklamních příjmů. Instagram se nyní (ne v letech zmíněných výše) v teorii dělí o stejný díl v rámci programu Reels Play Bonus pro tvůrce s více než 10 tisíci sledujícími, 55 % podíl je ovšem maximální možný a může ho například ovlivnit i výše engagementu u videa. A samozřejmě obrovské množství reklam se objevuje i v hlavním feedu nebo mezi Stories, přičemž u příjmů z nich Instagram žádný podíl tvůrcům neodvádí.

Data poskytnutá společností Meta jsou jedním z důkazů vyvracejících tvrzení FTC, že Facebook (přejmenování na Meta proběhlo později) koupil v roce 2012 Instagram a v roce 2014 pak WhatsApp, aby je zaškrtil v jejich rozvoji, a eliminoval tak konkurenci. Instagram měl v době nákupu za z dnešního pohledu směšnou 1 miliardu dolarů jen 30 milionů uživatelů.

Statistic: Number of monthly active Instagram users from January 2013 to June 2018 (in millions) | Statista
Find more statistics at Statista

To WhatsApp žádným trpaslíkem nebyl. Při akvizici v roce 2014 měl 450 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Pro srovnání: Facebook na tom byl v tu dobu jen o cca 100 milionů uživatelů lépe. WhatsApp ovšem neměl (stejně jako Instagram) žádnou monetizaci a dokonce ani plán, jak ji implementovat.

Toto Meta zdůrazňuje i ve zmíněném dokumentu, stejně jako to, že konkurenční tlak cítí zejména ze strany TikToku. Jeho příjmy v roce 2023 se odhadují na 16,1 miliard dolarů, a jsou nyní velmi pravděpodobně citelně nižší než u Instagramu. Přesto se Instagram i Facebook nechává výrazně inspirovat jeho algoritmem v distribuci obsahu.

Tip redakce  


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Ač FTC jako federální orgán Spojených států společnosti Meta nejen v tomto případě zatápí, právě zásah „vyšší moci" může pomoci Meta odstranit hlavního konkurenta na nejlukrativněším trhu z cesty. Návrh zákona hrozícího zákazem TikToku v USA prošel Sněmovnou zcela suverénně.

Štítky dokumentu: Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: