Nejoceňovanější digitální kampaně 2. půlky roku 2013 – 2. část
Včera jsme publikovali článek o TOP 5 digitálních kampaních druhé poloviny roku 2013. V ní evropská výzkumná společnost Best Marketing International sledovala výsledky 40 marketingových soutěží z Evropy, Ameriky, Austrálie a Asie, z nich vzešlo na 400 vítězů v různých kategoriích, jen několik kampaní ovšem bylo úspěšných na víceš akcích najednou. Celkově se vyskytlo 10 kampaní, které si odnesly zlato z alespoň 3 soutěží. Dnes si představíme druhou pětici, která toto kritérium splňuje.
I v ní má velmi silné zastoupení kreativita australských agentur. Ty se podílely na 3 kampaních. Zároveň i zde převažují neziskové projekty a využití moderních technologií pro zprostředkování obyčejných lidských emoci nebo zážitku, který by bez všem dostupné mobilní aplikace nebyl v takové míře možný.
6.-10. Vítězové třech různých soutěží
MySmartEye
Klient: Starhub
Produkce: DDB Group (Singapur)
Myšlenka aplikace Smart zní až utopisticky krásně: „Ti, co vidí, budou pomáhat nevidomým poznávat svět okolo nich." Sehnat dobrovolníky, kteří by skutečně chodili s lidmi s poruchou zraku a říkali jim, co se kolem nich děje, je ve větším měřítku těžko proveditelné. Díky moderním technologiím ale jde, poeticky řečeno, sbírat kapky dobra a utvořit z nich oceán. V Singapuru je 7,4 milionů uživatelů mobilních telefonů. Když každý stý poskytne denně 10 sekund svého času, znamená to 200 hodin dobrovolnické práce za jeden den. Aplikaci má na svém telefonu nainstalovánu zrakově postižený, vyfotí snímek, ujme se ho „mikro-dobrovolník" a napíše textovku o tom, co vidí.
Text se pak převede automaticky na mluvené slovo a zrakově postižený má najednou mnohem lepší představu o tom, co je před ním nebo co například drží v rukách v obchodě. Věříme, že pocit dobrého skutku více než napomůže pozitivním dojmům na obou stranách.
Follow2unfollow
Klient: Puerto Rico Government
Produkce: Starcom MediaVest Group (Portoriko)
V Portoriku se lidé násilí rozhodně neštítí, i proto tam jsou plné věznice, a pobyt v nich je vším, jen ne procházkou růžovým sadem. Jak odradit mladé od páchání trestné činnosti, která je dostane za mříže? Portorická vláda spustila kampaň, kdy vytvořila twitterový účet pro vězně, kteří mohli veřejnosti říct, jak to tam chodí a dát jim o motivaci víc, proč cely nevidět na vlastní oči.
Otro fin de semana sin ver a mi familia en esta epoca de union. Joven disfruta de la libertad. via @confinado2
— Follow2unfollow (@followtunfollow) December 11, 2012
Překlad: Další víkend bez toho, abych viděl moji rodinu. V této části roku. Mladí lidé, užívejte si sovji svobodu.
Toma nuestro ejemplo y no sigas haciendo sufrir a nuestra gente.Detente y piensa en tu familia, dale vida,no se la quites via @confinado11
— Follow2unfollow (@followtunfollow) December 11, 2012
Překlad: Berte nás jako odstrašující příklad a nepokračujte ve zraňování lidí. Zastavte se a myslte na svou rodinu, dejte jí živost a neberte jí ho.
Tweety výše ukazují, že se jedná někdy až o mravokárné výzvy a především o výkřiky poukazující na to, že lidé zavření ve vězení si nepřipadají jako vítězové hry na tvrďáky, toho času v dočasném výcvikovém táboře krimimálních dovedností. Mnohem raději by byli doma se svými bližními. V současnosti má účet @Follow2unfollow přes 13 tisíc followerů.
Mobile Medic App
Klient: Defence Force Recruiting
Produkce: GPY&R Melbourne (Austrálie)
I vysoké školy se dnes musí snažit přilákat studenty. Platí to i pro studia medicíny v Austrálii, obvláště pro ta náležící pod tamní ministerstvo obrany. V briefu kampaně byl uveden i cíl upoutat inteligentní mladé lidi, kteří jsou k reklamám spíše skeptičtí – udělat to poučným, interaktivním a zároveň zábavným způsobem, který upoutá. Za tímto účelem byla vytvořena aplikace Mobile Medic svázaná s plakáty. Na nich byla zraněná postava z vojenského prostředí, lidé měli s mobilní aplikací přejíždět přes konkrétní části těla a v daný okamžik jim byly sdíleny střípky z vyšetření (třeba záběry z rentgenu) a postupně odhalována diagnóza.
Aplikace zaměřená na potenciální a stávající studenty medicíny byla stažena více než osm tisíckrát během prvních dvou měsíců. Dle závěrečného výzkumu 76 % lidí interagujících s aplikací se chtělo dozvědět více o studijním programu a dle 64 % z nich zapříčinila aplikace to, že budou s větší pravděpodobností zvažovat kariéru v obranných složkách. V rámci propagačních roadshow si 71 % zapojených studentů vyžádalo v ten samý den více informací.
The Most Powerful Arm Ever Invented
Klient: Save Our Sons & Duchenne Foundation
Produkce: Reactive, Finch, Havas, Red Agency (Austrálie)
Australská kampaň v sociálních médiích „The Most Powerful Arm" měla za úkol upozornit na zvláštní onemocnění, tzv. Duchennovu muskulární dystrofii, která zapříčiňuje postupné ochabování svalů. Jí postižené děti ztrácí v mladém věku schopnost používat své ruce a třeba se i podepsat. Právě tento aspekt byl vyzdvihnut s pomocí moderních technologií a sociálních médií. Byla vytvořena „Nejmocnější paže", robotická ruka, která pomáhala zájemcům podepsat petici požadující po australské vládě zahájení důležitého výzkumu této nemoci.
Přihlášení k podpisu probíhá přes přihlášení Facebookem. Robotická ruka poté podepíše jméno přihlášené při využití rukopisu Jacoba Lancastera, jednoho z dětí, které jsou postižené popsanou nemocí. Tento podpis je pak automaticky vyfocen a sdílen na facebookové zdi přihlášeného.
Díky tomuto způsobu, který v sobě má poselství o povaze nemoci a zároveň je dostatečně zajímavý, aby napomohl virálnímu šíření, bylo získáno 32 tisíc podpisů. Jedná se o nejúspěšnější petici týkající se zdravotních otázek v historii Austrálie a také o první, která je spojena s Facebookem. Dosud byly přijímány jen petice s vlastnoručními podpisy.
Small World Machines
Klient: Coca-Cola
Produkce: Leo Burnett Sydney/Chicago (USA, Austrálie, Indie, Pákistan)
Napjaté vztahy mezi Indií a Pákistánem existují takřka od nepaměti. Tichý konflikt, který v nepravidelných časových intervalech přerůstá v ozbrojený, je přiživován i tím, že toho o sobě Indové a Pakistánci zase tak moc neví. Jsou to dva národy oddělené vysokými horami, které se nemají rády. Coca-Cola se snažila tyto bariéry překročit a s pomocí svých speciálních automatů dokázat, že v obou zemích jsou lidé z masa a kostí, kteří si jsou v zásadě podobní.
Co k tomu bylo potřeba? Coca-Cola automat s kamerou a dotykovou obrazovkou ukazující navzájem protějšky stojící před „strojem" na opačných stranách hranice a výzvy k jednoduchým simultánním úkolům jako „polož dlaň na obrazovku", „obkresli prstem motiv srdce" či „zatancuj". I takto prostá hříčka dokázala spojit lidi více než leckterá diplomatická jednání... a Coca-Cola dokázala, že umí přinášet jednoduché recepty na štěstí i bez vysokého dávky cukru.
Kam dál?
Pět kampaní dostalo v posledních šesti měsících loňského roku ještě více cen. Podívejte se na ně v článku TOP 5 nejoceňovanějších digitálních kampaní 2. poloviny roku 2013.