Jak se starají o komunikaci neziskové organizace? Díl první: Česká rada pro šetrné budovy

9. 7. 2012 | Barbora Novosadová
Komunikace s cílovými skupinami není pouze doménou komerčních subjektů. Přečtěte si rozhovor s ředitelem komunikace České rady pro šetrné budovy, Jaroslavem Pašmikem.

Komunikace s cílovými skupinami není pouze doménou komerčních subjektů. Pro dosahování svých cílů ji musí efektivně zvládat i neziskové organizace. Jak se to daří České radě pro šetrné budovy? Marketing Journal se zeptal přímo ředitele pro komunikaci, Jaroslava Pašmika.

Jaroslav Pašmik je ředitelem komunikace a rozvoje projektů České rady pro šetrné budovy. Je také entuziastickým čtenářem Hospodářských novin, Respektu a The Economist i hráčem šachu.

 

Jak dlouho už funguje Česká rada pro šetrné budovy?

Česká rada pro šetrné budovy funguje od září 2009, takže zhruba tři roky.

Co je jejím cílem?

Vizí České rady pro šetrné budovy jsou šetrné budovy v České republice jako standard, nikoli jako výjimka.

Jak se Vám daří komunikovat cíle Rady ke stavebním společnostem a jak k české veřejnosti?

Zrovna jsme dostali nové číslo časopisu Realit, který věnoval problematice šetrných budov hlavní téma. Zájem médií o naši problematiku je relativně velký. V týdnu naší květnové výroční konference jsme byli například třikrát hosty České televize. Navíc máme ještě se dvěma partnerskými asociacemi vlastní časopis Energeticky soběstačné budovy, který se zasílá na adresy přibližně 40 tisíc členů.

Využíváte public affairs? Jakým způsobem komunikujete se státními orgány?

Pro public affairs jsme zřídili zvláštní iniciativu s názvem Šance pro budovy. Jejím hlavním tématem je pomoc při komunikaci upravené směrnice o energetické náročnosti budov Evropské komise. Více si můžete přečíst na www.sanceprobudovy.cz

Máte zkušenosti s public relations? Snažíte se je využívat i při komunikaci České rady pro šetrné budovy?

Public relations samozřejmě také využíváme. Osobně mám sedmiletou novinářskou praxi (Respekt, idnes.cz, ihned.cz, odborné časopisy), což pomáhá. Dále máme skvělé sponzory, jako je společnost Focus Agency, která také významně přispívá k našemu efektivnímu PR. 

Jaké nástroje nejčastěji využíváte a jak jste spokojen s jejich efektivitou?

Pro vnitřní komunikaci členů a pracovních skupin využíváme systém Basecamp. Pro mailing používáme MailChimp. Poměr cena výkon je u obou systémů velmi dobrý. S těmito nástroji samozřejmě souvisí budování segmentovaných databází. Naše databáze nyní čítá přes 5000 specifických segmentovaných kontaktů. Další nástroje komunikace jsou vcelku tradiční: novinářské snídaně, tiskové konference, tiskové zprávy, webové stránky, newslettery, zasílání novinek, brožura, Green Building Club atd.

Staráte se o komunikaci sám nebo využíváte služby profesionální PR agentury či konzultantů?

O PR i public affairs se staráme primárně "in house". Jednotlivé projekty pak konzultujeme s agenturami.

Kde shledáváte největší úskalí v komunikaci tématu šetrných budov?

Největší úskalí je myslím v komplikovanosti problematiky šetrného stavebnictví. Největší výzva spočívá v převodu této složitosti do čtivých příběhů. 

Jak hodnotíte služby PR agentur na českém trhu? Máte osobní zkušenosti?

Osobně jsem spolupracoval s několika špičkovými agenturami, většinou na straně klienta. Dostat i ze špičkové PR agentury skutečnou dlouhodobou hodnotu pro klienta je myslím docela náročná práce. Ale vždy platí, že je to spolupráce, a ta by měla být oboustranná.  

Co Vás zajímá, čemu se rád věnujete?

Mám rád práci, kterou dělám. Baví mě připravovat komunikační strategie a na jejich základě pak mít třeba 400 lidí na konferenci, 100 firem zapojených do asociace nebo 70 000 zhlédnutí YouTube kanálu. Mám rád média. Jsem entuziastický čtenář Hospodářských novin, Respektu a Economistu. Ve volných chvílích rád hraju šachy.

 

Děkuji Vám za Váš čas i rozhovor a přeji České republice více šetrných budov!


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?