Kontroverzní obsah a diskuze plné hádek udrží lidi na platformách Facebooku, říká whistleblowerka Frances Haugen
Zdroj: CBS News, 60 minutes
Facebook nemá dobrý začátek týdne. V pondělí postihl všechny jeho platformy největší výpadek funkčnosti v jeho historii. A k tomu se v médiích začaly ukazovat střípky z dokumentů vynesených jeho bývalou zaměstnankyní Frances Haugen. Ta v něm měla na starosti boj proti dezinformacím a aktivity směřující k fér volbám po celém světě. Dle ní se Facebook pokaždé, když šlo do tuhého, rozhodl v neprospěch uživatelů (a společnosti) a naopak ve prospěch vlastních zisků.
Haugen vystoupila v neděli 3. října v pořadu 60 minutes televizní stanice CSB News. Do Facebooku přišla po 10 letech ve společnostech Pinterest a Google, aby v roce 2019 nastoupila jako produktová manažerka v týmu pro občanskou integritu. Ten se zaměřuje na otázky související s volbami po celém světě, ale měl pochopitelně nejvíce napilno před americkými prezidentskými volbami v roce 2020. Sama se cítila povolána bojovat s dezinformacemi. Pocit, že se to daří, ovšem vystřídala deziluze po zmíněných prezidentských volbách, kdy přestala být její agenda prioritou a oddělení pro občanskou integritu se začalo upozaďovat.
Frances Haugen se rozhodla poté v roce 2021 ze společnosti odejít, ale nejprve chtěla zdokumentovat, jak Facebook funguje. Zkopírovala proto desítky tisíc stránek interních výzkumů společnosti Facebook, z kterých vyplývají poměrně zásadní skutečnosti.
Facebook si nedokáže poradit s nenávistí a násilím na své platformě
V jedné studii z roku 2021 stojí:
„Odhadujeme, že na Facebooku můžeme postihnout jen 3-5 % nenávisti a asi 0,6 % až 1 % „násilí a podněcování“, přestože jsme v tom nejlepší na světě.“
To znamená, že přes zlepšující se algoritmy zachytávající negativní projevy uživatelů, je Facebook do značné míry v roli někoho hledající jehly v kupce sena.
Zdroj: CBS News, 60 minutes
Chcete na Facebooku zaujmout? Přes pozitivní emoce to půjde obtížně
Chcete vyvolat na Facebooku engagement? Na uživatele působí mnohem více kontroverze, příspěvky, které šokují nebo vyvolávají v lidech pocit, že musí bránit své postoje.
Politické strany v Evropě používají negativní reklamy, aby měly nějaký dosah
Výše řečenému se přizpůsobují i politické strany. Jeden z dokumentů, které Haugen zajistila, ukazuje, jak politické strany v Evropě používají negativní reklamy, aby měly engagement a tím pádem i větší dosah. „Nutíte nás zaujímat pozice, které nemáme rádi, protože víme, že jsou špatné pro společnost. Víme ale, že když tuto pozici nezaujmeme, nemůžeme na sociálních sítích vyhrát,“ shrnula Haugen postoj politických stran.
A popravdě vidíme to nyní i v české realitě. A z politiků při dotazech na podobu jejich reklam padá bezelstně, že to „tak prostě je“. Například volební spot hnutí ANO silně rozděluje společnost na „my vs. oni“, slibuje, že Andrej Babiš přestavuje hráz proti těm špatným. Když byl s ním konfrontován předseda Poslanecké sněmovy z ANO, Radek Vondráček, ve volebním speciálu DVTV, vymlouval se na to, že kampaně jsou expresivní a „prostě si na to musíme zvyknout“.
Americké prezidentské volby byly ve Facebooku katalyzátorem pouze dočasných změn
Jak jsme psali výše, tým občanské integrity, zabývající se americkými prezidentskými volbami v roce 2020 byl po jejich skončení upozaděn. Nebylo to ale kvůli tomu, že by byl tak neúspěšný. Dle Haugen na několik týdnů před datem konání amerických voleb v roce 2020 změnil Facebook zásady týkající se obsahu s tím, že záměrně dával nižší prioritu politickému obsahu v News Feedu.