Koronavirus přinesl e-shopům rekordní tržby a nové příležitosti. V dubnu zaznamenaly meziroční růst přes 40 %

16. 6. 2020 | Michl Petr
Stav nouze znamenal pro e-commerce velkou příležitost. Více než pětina e-shopů dosáhla v dubnu obratů o alespoň 100 % vyšších v porovnání s loňským rokem. Na druhou stranu přibližně 25 % provozovatelů on-line obchodů počítá ztráty.


Zdroj: stock photo of delivery on Shutterstock

E-commerce je na vzestupu i díky koronaviru vyplývá z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ) i z dat od jednotlivých on-line prodejců, mají za sebou e-shopy rekordní duben. Meziroční růst e-commerce retailu přesáhl celkově 40 %, což je výsledek historicky s ničím nesrovnatelný. Vůbec nejúspěšnější byli prodejci potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří zaznamenali navýšení tržeb oproti roku 2019 v řádech stovek procent. Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sleduje vývoj na českém on-line trhu v posledních dvaceti letech, očekává letos jeden z největších meziročních skoků v celkové výši dosažených obratů.

Data ČSÚ potvrzují informace, které máme z našich zdrojů k dispozici. Oproti dubnu 2019 stála před většinou e-shopů velká výzva a současně příležitost. Z výzkumu mezi našimi členy vyplývá, že více než 20 % z nich dosáhlo o 100 a více procent vyšších obratů v porovnání s loňským rokem, což znamená obrovský nárůst. Vyhlášení nouzového stavu v ČR tak paradoxně internetovým obchodům jako celku pomohlo,“ komentuje události uplynulých dnů a týdnů výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Současně je ale třeba zmínit, že přibližně 25 % provozovatelů on-line obchodů počítá ztráty. Ne všechny kategorie zboží se prodávaly stejně dobře, a tak i na internetu krize část obchodníků zasáhla negativně.

Česká e-commerce se v roce 2019 podílela na českém maloobchodu již z téměř 13 %. Letošní podíl bude ještě vyšší a dosáhne k 15 %, možná i výše. Současně s tím tak roste celospolečenský význam celého odvětví. E-shopy a jejich partneři jsou stále významnějšími zaměstnavateli, jsou důležitou součástí sociálního prostředí v ČR. Je nezbytné, aby se tedy on-line obchodu dostalo dostatečné pozornosti také ze strany státní správy.

I přes spoustu negativních dopadů a očekávanou hospodářskou krizi je současná situace také příležitostí. Řada tradičních obchodníků uspíší vstup do on-line prostředí, které jednoznačně nabízí silný prodejní kanál. Již před omezeními bylo zřejmé, že obchodníci budou do budoucna muset rozložit své prodeje do kamenných prodejen i na internet. Nyní je ale zjevné, že není čas se spuštěním e-shopu čekat,“ doplňuje Jan Vetyška.


Drogerie byla jedním z nejrůstovějších segmentů v době stavu nouze. Využily toho i primárně kamenné řetězce k rozvoji svých e-commerce aktivit. Zdroj: DM Drogerie / dm.cz

Význam e-commerce pro českou ekonomiku v současné době APEK mapuje ještě podrobněji. Aktuálně startuje hlavní část dotazníkového šetření, které bude sledovat nejen výši obratů e-shopů, ale také další přínosy a dopady internetového podnikání v ČR. Komplexní studie si klade za cíl zmapovat české on-line prostředí ze všech stran. A za tímto účelem se APEK obrátí nejen na své členy, ale také mezi subjekty, které asociace v současné době nesdružuje.

V rámci studie se APEK chce věnovat řadě přínosů, které e-commerce pro ČR má. „Zajímá nás dopad na zaměstnanost, technologický rozvoj, ale i na ekologii a udržitelnost. Věříme, že se do našeho projektu zapojí co nejvíce subjektů. A to z řad našich členů, ale i nečlenů, které také oslovujeme. Máme za sebou zkušenost z výzkumu na maďarském trhu, doma pak chceme jít ještě do většího detailu.“ Výstupy ze studie budou důležité jako zdroj informací o českém trhu, ale také například pro komunikaci se státní správou. „Chceme mít opravdu detailní vhled do našeho dynamicky se rozvíjejícího odvětví. Data budou přínosná pro všechny, kteří se projektu zúčastní. E-commerce je velmi pestrá a to samé čekáme od naší studie. Je třeba sledovat pozitiva on-line obchodu i jeho rezervy a možnosti pro další rozvoj,“ komentuje Jan Vetyška.

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: