Kreativní inspirace: Samsung NX a David Bailey demokratizují fotografování
Využívání fanoušků značky pro sbírání nápadů na jména nových produktů, vylepšení těch stávajících či třeba jen zjišťování kvality poskytovaných služeb – k tomu všemu se hodí crowdsourcing. Ten se může někdy krutě nevyplatit, internetoví trollové nespí a jsou obzvláště škodolibí (Více například v článku Pepsi a Hitler Aneb Crowdsourcing, který se hrozivě nevyvedl).
Vytěžit dav ale jde jinak než pomocí dotazů, soutěží a všeinternetových hlasování. Zcela nový způsob předvedl Samsung ve Velké Británii při propagaci své řady kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy nesoucí název NX. Cílem jeho kampaně bylo využít fotografického umění veřejnosti, ale zcela nově. Foto soutěž o nové fotoaparáty, kterou stejně vyhraje „polo profi amatér“ s desetinásobně dražší zrcadlovkou od Canonu, tu jistě už byla. I proto byl koncept postaven na zúžení davu a zajištění toho, že nic jiného než Samsung NX se používat nebude. Korejský výrobce na to proto šel do lesa, nebo – lépe řečeno – od věhlasného ateliéru známého muže. Tím je David Bailey, významný britský fotograf se statusem kulturní ikony, který je mimo nesčetného množství oborových ocenění i držitelem Řádu britského impéria. Samsung slíbil dát nové přístroje z řady NX všem lidem ve Velké Británii se jménem David Bailey. Cílem tohoto nákladného špásu bylo pochopitelně ukázat, že každý z nich může fotit tak dobře jako nejslavnější držitel tohoto jména.
Rovnou si přiznejme, že existovala jistá lustrace. Pánové s tím správným jménem museli prokázat zájem (přihlásit se přes Facebook aplikaci) a poté s nimi byl i veden telefonický rozhovor o jejich zájmu o fotografii. V den D se pak sešlo na jednom místě 142 mužů ve věku 15 až 74 let, s různými zájmy i povoláním – spojujícím prvky byly stejné jméno a nové fotoaparáty Samsung NX1000 v jejich rukách. Přístroje s technologií čipu 4:3 a výměnnými objektivy jsou někdy označovány jako zrcadlovky bez zrcadla, fotoaparáty, které jsou v jádru kompakty, ale přesto umí zaznamenat vysoce kvalitní snímky. Zkrátka ideální nástroje pro „demokratizaci fotografie“, jež byla hlavním motivem kampaně.
Vybrané snímky všech obdarovaných jsou k zhlédnutí ve Facebook aplikaci, která působí jako koláž velmi dobrých fotografií. U každé z nich je uvedený její název, povolání autora a jeho již předem zřejmé jméno. Všechno je tak „by David Bailey“, ale zároveň to naznačuje, že i David Bailey finanční ředitel, IT specialista, analytik dat, hypnoterapeut, instalatér nebo geolog dokážou fotit stejně jako David Bailey, pan Fotograf. Po rozkliknutí každého ze snímků je navíc k dispozici mimo možnosti ocenit jeho kvality „lajkem“ i výzva k prohlédnutí řady NX. K dispozici jsou i „Masterclasses by David Bailey“, místo foto kurzů od mistra se ale jedná o krátké spoty, v kterých účinkují „ti obyčejní“ a funkce fotoaparátu - v tomto případě Wi-Fi, s kterou lze skrze sdílení fotografií na sociální sítě uspořádat "světovou výstavu".
Aplikace představuje i portrétní snímky stejnojmenných hrdinů. Kampaň tak má velice lidský rozměr a navíc vypráví příběh, jehož poselství se dá s trochou racionality snadnou napadnout, ale kterému přesto chceme věřit. Samsung s ní navíc ukázal, že i ohraná řešení marketingové komunikace mohou s novým pojetím ožít v něco nečekaného a silného.
Zdroj fotografií: Samsung UK