LinkedIn zabíjí užitečné formáty. Zmizí profilová videa, linky ve fotografiích a carousely
LinkedIn se rozhodl k poměrně překvapivému kroku. Poslat do propadliště dějin formáty, které donedávna nabízel svým uživatelům a které měly svou jasnou užitečnost nebo alespoň nesly její nemalý příslib: profilová videa, linky ve fotografiích a videích a carousely.
Tuto novinu oznámil některým z top tvůrců sítě profesionálů skrze zprávu, ve které říká:
„Díky vaší neocenitelné zpětné vazbě jsme zjistili, že některé naše nástroje pro tvorbu neusnadňují vaši schopnost sdílet všechny vaše úžasné zkušenosti a expertizy s vaší komunitou. Jedná se o carousely, profilová videa a možnost vkládat linky do obrázku nebo videa vašich příspěvků. Od 26. června tedy tyto nástroje odstraníme, ačkoli vaše aktuální příspěvky bude stále možné zobrazit."
Na Twitteru ji sdílel známý spotter změn v sociálních médiích, Matt Navarra.
LinkedIn is killing several creation tools on June 26th
— Matt Navarra (@MattNavarra) June 16, 2023
Features being removed:
- Carousels
- Profile videos
- Link stickers for images + videos pic.twitter.com/UbFoX5pL1M
Profilová videa
Profilová videa dostupná klikem na místo, kde má většina lidí svou fotografii, LinkedIn doporučoval uživatelům jako prostor, kde mohou objasnit výslovnost svého jména, ale zároveň objasnit svou profesní nabídku a dodat trochu té „člověčiny“, kterou psaný profil nepředá. Dá se ale říci, že se jednalo o funkci využívanou od zavedení v roce 2021 jen zlomkem uživatelů.
Linky na fotografiích a videích
Mrzet mohou ovšem linky na fotografiích a videích. LinkedIn totiž podobně jako jiné sítě začal omezovat dosah příspěvků s linky vedoucími na obsah mimo jeho síť. Fotografie mají dosud dosah větší, a v nich vnořené linky představovaly mix obou přístupů (dle zkušenosti autora tohoto článku) s o něco lepším dosahem než klasické příspěvky s linkem. Ukázku můžete vidět níže.
Svou inspiraci tento formát jistě bral z „link stickers“ v rámci Instagram Stories. A to bohužel i v tom, že ho šlo nastavit pouze v mobilní aplikaci, nikoliv na desktopové verzi LinkedInu. Možná i to přispělo k tomu, že formát nebyl využíván tak výrazně. K dispozici byl ovšem poprvé od srpna minulého roku, k mnoha uživatelům se ale dostal o mnoho později.
Carousely
Ještě méně pochopitelným rozhodnutím je ukončení carouselů, které byly jakousi obdobou extrémně populárního (a nadále zůstavájícího) formátu slide deck. Pro něj musíte vytvořit sérii slidů ve formátu PDF, carousel byl jinou interaktivnější možností, jak vyprávět příběh sérií vizuálů bez toho, abyste se museli pustit do tvorby PDF.
Carousel Ads LinkedIn v nabídce stále má. Zdroj: LinkedIn
Jeho ukončení je překvapivé i z toho důvodu, že nešlo o formát, který by měl za sebou plný globální roll out a mnoho uživatelů si ho nemělo šanci vyzkoušet.
Jedním z možných vysvětlení, které si mezi sebou vykládají někteří nespokojení LinkedIn tvůrci, je to, že si LinkedIn chce ponechat carousely jako čistě reklamní formát, který přitáhne svou atraktivitou více inzerentů.
Je končících LinkedIn formátů škoda? Druhý pohled od Radky LegerskéRadka Legerská je B2B marketérka, copywriterka a ghostwriterka se zaměřením na LinkedIn. Pro Marketing Journal přidala svůj pohled na to, co odcházející formáty nabízely. Profilová videaProfilová videa se za mě netěšila nijak zvláštní oblibě, používalo je minimum uživatelů, v českém prostředí obzvlášť. Jako návštěvníkovi profilu mi profilové video spíše narušovalo celkový dojem. Kvalitní fotografie je v tomto směru pro mě pořád top. Pokud ji uživatel zvolí dobře, zajistí mu profilovka lepší viditelnost a zapamatovatelnost, a to nejen přímo na profilu, ale také při průchodu celou sítí (např. v komentářích nebo v notifikacích). Linky ve fotografiích a videíchOdkazy ve fotografiích představují funkcionalitu typu „oblečená-neoblečená, dar-nedar". Dostupná byla pouze z mobilu a vkládání odkazů z mobilu není uživatelsky zrovna oblíbená disciplína. Řada uživatelů u nás ji navíc dostala až s velkým zpožděním. Moc se o ní nemluvilo, což věci také neprospělo. S dosahem tohoto formátu mám trochu jinou zkušenost. Osobně jsem nezaznamenala rozdíl mezi tím, když jsem prolink přidala do fotky, nebo naopak přímo do těla postu. LinkedIn obecně nefandí externím prolinkům - téměř vždy je „odmění“ nějakou penalizací v dosahu - zvlášť v případech, kdy se externí prolink opakuje ve více postech a vede na nerelevantní landing page. CarouselyNač truchlit nad ztrátou něčeho, co jsme nikdy neměli? Do Česka funkcionalita vůbec nedoputovala. Formát LinkedIn carousel ale velmi dobře supluje tzv. slide deck (aka carousel v českém prostředí, toto pojmenování se zde rychle ujalo). Kdyby mi slide deck zrušili, to bych byla vážně smutná. Slide deck je, co se typu postů týká, post s dokumentem ve formátu PDF. Připravíte si ho poměrně snadno v grafických aplikacích typu Canva. Zvolíte si vhodný formát (aktuálně trenduje rozměr 1360 x 1080 px), jednotlivé stránky si poté replikujete podobně jako při tvorbě běžné prezentace. Na závěr vyexportujete jako Standardní PDF a máte hotovo. Na Linkedin pak PDF přidáte k postu jako Dokument.
|