Lukáš Záhoř na AI Connect: Jak prosadit používání AI ve vašem týmu a řádově zvýšit jeho produktivitu

30. 10. 2023 | Petr Michl
Jak zavést AI do vašeho týmu? Ve Fameplay TV, která staví internetové televize pro značky, dokázali s pomocí umělé inteligence snížit videoprodukční náklady na minutu videa 3x a díky lokalizaci obsahu navýšili své publikum 33x. Její šéfproducent Lukáš Záhoř ukázal na naší akci AI Connect, jak konkrétně jim AI pomáhá, a předal tipy, jak překonat odpor a zavést používání AI do workflow firmy.

Na konci září proběhlo setkání setkání AI Connect pořádané Marketing Journalem a jeho vydavatelem, PR a digitální agenturou Focus. Jeho cílem bylo ukázat, jak pomáhá AI v reálném byznyse. Tato reportáž je věnována přednášce, která měla největší ohlas.  Šéfproducent Fameplay, Lukáš Záhoř, v ní ukázal, jak jim AI pomáhá s rychlostí videoprodukce a s lokalizací videí.  Především ale předal cenné tipy, jak z pozice manažera prosadit zavádění AI v týmu, ve kterém mohou být i značné protitlaky. Jeho prezentace tak byla užitečná i pro lidi nepohybující se v oblasti tvorby videa

Jak zavést používání AI do práce týmu


Lukáš Záhoř na AI Connect. 


Umělá inteligence je tady a nelze před ní strčit hlavu do písku a tvářit se, že neexistuje. Šéfproducent Fameplay, Lukáš Záhoř, ukázal, jak pomoci aktivnímu přístupu navzdory tlakům v týmu, v němž se tu a tam má někdo tendenci bránit.

Tvorba týmu Fameplay (ex MALL.TV) se po prodeji Mall Group skupině Allegro výrazně změnila. Dříve točil z 80 % vlastní obsah, zatímco ten pro klienty činil zbylých 20 % jejich práce. Teď je to zcela naopak. Fameplay staví internetové televize pro značky, tváře a témata, obsah pro ně vytváří v mnoha jazykových verzích i formátech. Právě s lokalizací a úpravou primárního formátu do dalších je spojena práce charakteristická spíše svou repetitivností než kreativitou. A tato sféra je také jako stvořená pro umělou inteligenci.




I proto si ve Fameplay vytyčili cíl zkoumat, co je možné, a vhodné nástroje co nejdříve implementovat do své workflow.

Ne že by neexistovaly uvnitř žádné protitlaky. „Našli se lidé, co hledali důvody, proč to nejde. Co s nadšením v kuchyňce vyprávěli o tom, co vše AI nedokáže,“ uvedl Lukáš Záhoř s tím, že strachy, nejistotu a pochyby lze vyvrátit. Je k tomu třeba týmu dát:

    • Rozpočet na placené AI nástroje (protože ty zdarma jsou často z kompromisy)

    • Čas na jejich zkoušení

    • A hledání pozitivních příkladů.

 

Umělá inteligence zásadně usnadňuje videoprodukci

Ve Fameplay se na sebe pozitivní příklady začaly rychle nabalovat. Pořady jako Životy slavných nebo Vesmírné zprávy jsou tematicky atraktivní pro mezinárodní publikum. Navíc u nich voiceover pouze doprovází obrazový materiál, takže je ve Famemplay začali přeměňovat do mnoha jazykových verzí.


Níže můžete vidět jejich rychlý průlet právě u Vesmírných zpráv.  



V díle Životů slavných o malířce Fridě Kahlo pak poznáte, že i v jiných jazycích jde stále o hlas Pavla Zuny. 

 

Moderní AI nástroje ale dokážou vylepšit i to, co je historickou bolestí dabingu: schopnosti jiné jazykové verze se tzv. „trefit do pusy“. Následující ukázka rozhovoru se závodníkem formule 1, Mickem Schumacherem juniorem, ukazuje AI lokalizaci do němčiny, italštiny, francouzštiny, hindštiny a dokonce i do polštiny. Vše má přitom hlas stejného člověka a ústa se mu hýbou dokonale k použitému jazyku.

 

Slide níže ilustruje, jak pracují s videi. Jedno primární se přemění díky AI nástrojům do více jazykových verzí. A u každé z nich pomáhá AI i s tvorbou krátkých ukázek z videí, často přeměněných do vertikální podoby, které pak distribuují na Facebook, Instagram, TikTok a YouTube.


Zdroj: Prezentace Lukáše Záhoře

Lukáš Záhoř nicméně upozorňuje, že s AI dnes tvoří i kompletní avatary reálných lidí, a to v tuto chvíli pro vzdělávací kurzy, kdy by změna nahraného materiálu, např. update novějších informací, vyžadoval příchod odborníka do studia. Jde přitom o avatary vypadající jako svůj předobraz tak věrně a navíc zvládají i uvěřitelná gesta rukou a pohyb těla, že divák rozdíl nutně nepozná. Speciální video vytvořené pro prezentaci na AI Connect s Petrem Havlíčkem z ATAIRU můžete vidět níže.

„Když jde o profesionála s velmi nabitým programem a „drahým časem“, může podobné řešení šetřit výrazně náklady,“ vysvětlil Lukáš Záhoř s tím, že k jednou natrénovanému avatarovi pak lze jen dodávat text, který pak přirozeně přeříká.


Využívání nástrojů zvýšilo výrazně produktivitu

Ve Fameplay pomáhá AI nejen s videotvorbou.

    • Vytváří různá shrnutí z meetingů, studií, videí a dokumentů.

    • Pomáhá interpretovat data, analýzy a prezentace.

    • Pomáhá s překladem právních textů a copy.

    • Ale třeba i při onboardingu a tréninku zaměstnanců a obecně interní komunikaci.

  

Přes to všechno se mohou vyskytnout „nevěřící Tomášové“, kteří AI méně či více nápadně sabotují. Pro tyto případy Lukáš Záhoř radí: 

    • Proti náhodnému zapomínání, že se nějaká práce již tvoří s AI, pomáhá systemizace úkolů a opakování „AI mantry“.

    • Výmluvy a pomlouvání umělé inteligence neutralizují ukázky toho, „že to jde“.

    • Když někdo práci schválně zpomaluje, je třeba si o tom s ním promluvit osobně.

    • Ze všeho nejdůležitější je pak trpělivost a vytrvalost ze strany vedení, které práci s AI prosazuje.

 

Všechny tyto postupy se Fameplay vyplatily. K září 2023 se za jeden kvartál zvýšilo jejich publikum díky mnoha jazykovým mutacím obsahu 33x. Čas potřebný pro lokalizaci obsahu se přitom zlevnil o 30 % a cenu za minutu natočeného videa je třetinová ve srovnání s dobou před zavedením AI nástrojů.


Zdroj: Prezentace Lukáše Záhoře

„Když jsme začali pracovat s AI, tak jsme si stanovili jako vysněný cíl vytvořit s pomocí AI 500 videí bez toho, abychom zapnuli kamery,“ ještě tam nejsme, ale už se tomu blížíme uvedl Lukáš Záhoř.  


Tip redakce

Podívejte se na další reportáž z AI Connect. Jiří Vrobel ve své prezentaci představil hlas od The Mama AI, který bere noční šichty v rádiu a vydělává miliony.

Štítky dokumentu: AI Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: