Lukáš Záhoř na AI Connect: Jak prosadit používání AI ve vašem týmu a řádově zvýšit jeho produktivitu
Na konci září proběhlo setkání setkání AI Connect pořádané Marketing Journalem a jeho vydavatelem, PR a digitální agenturou Focus. Jeho cílem bylo ukázat, jak pomáhá AI v reálném byznyse. Tato reportáž je věnována přednášce, která měla největší ohlas. Šéfproducent Fameplay, Lukáš Záhoř, v ní ukázal, jak jim AI pomáhá s rychlostí videoprodukce a s lokalizací videí. Především ale předal cenné tipy, jak z pozice manažera prosadit zavádění AI v týmu, ve kterém mohou být i značné protitlaky. Jeho prezentace tak byla užitečná i pro lidi nepohybující se v oblasti tvorby videa.
Jak zavést používání AI do práce týmu
Lukáš Záhoř na AI Connect.
Umělá inteligence je tady a nelze před ní strčit hlavu do písku a tvářit se, že neexistuje. Šéfproducent Fameplay, Lukáš Záhoř, ukázal, jak pomoci aktivnímu přístupu navzdory tlakům v týmu, v němž se tu a tam má někdo tendenci bránit.
Tvorba týmu Fameplay (ex MALL.TV) se po prodeji Mall Group skupině Allegro výrazně změnila. Dříve točil z 80 % vlastní obsah, zatímco ten pro klienty činil zbylých 20 % jejich práce. Teď je to zcela naopak. Fameplay staví internetové televize pro značky, tváře a témata, obsah pro ně vytváří v mnoha jazykových verzích i formátech. Právě s lokalizací a úpravou primárního formátu do dalších je spojena práce charakteristická spíše svou repetitivností než kreativitou. A tato sféra je také jako stvořená pro umělou inteligenci.
I proto si ve Fameplay vytyčili cíl zkoumat, co je možné, a vhodné nástroje co nejdříve implementovat do své workflow.
Ne že by neexistovaly uvnitř žádné protitlaky. „Našli se lidé, co hledali důvody, proč to nejde. Co s nadšením v kuchyňce vyprávěli o tom, co vše AI nedokáže,“ uvedl Lukáš Záhoř s tím, že strachy, nejistotu a pochyby lze vyvrátit. Je k tomu třeba týmu dát:
-
- Rozpočet na placené AI nástroje (protože ty zdarma jsou často z kompromisy)
- Čas na jejich zkoušení
- A hledání pozitivních příkladů.
- Rozpočet na placené AI nástroje (protože ty zdarma jsou často z kompromisy)
Umělá inteligence zásadně usnadňuje videoprodukci
Ve Fameplay se na sebe pozitivní příklady začaly rychle nabalovat. Pořady jako Životy slavných nebo Vesmírné zprávy jsou tematicky atraktivní pro mezinárodní publikum. Navíc u nich voiceover pouze doprovází obrazový materiál, takže je ve Famemplay začali přeměňovat do mnoha jazykových verzí.
Níže můžete vidět jejich rychlý průlet právě u Vesmírných zpráv.
V díle Životů slavných o malířce Fridě Kahlo pak poznáte, že i v jiných jazycích jde stále o hlas Pavla Zuny.
Moderní AI nástroje ale dokážou vylepšit i to, co je historickou bolestí dabingu: schopnosti jiné jazykové verze se tzv. „trefit do pusy“. Následující ukázka rozhovoru se závodníkem formule 1, Mickem Schumacherem juniorem, ukazuje AI lokalizaci do němčiny, italštiny, francouzštiny, hindštiny a dokonce i do polštiny. Vše má přitom hlas stejného člověka a ústa se mu hýbou dokonale k použitému jazyku.
Slide níže ilustruje, jak pracují s videi. Jedno primární se přemění díky AI nástrojům do více jazykových verzí. A u každé z nich pomáhá AI i s tvorbou krátkých ukázek z videí, často přeměněných do vertikální podoby, které pak distribuují na Facebook, Instagram, TikTok a YouTube.
Zdroj: Prezentace Lukáše Záhoře
Lukáš Záhoř nicméně upozorňuje, že s AI dnes tvoří i kompletní avatary reálných lidí, a to v tuto chvíli pro vzdělávací kurzy, kdy by změna nahraného materiálu, např. update novějších informací, vyžadoval příchod odborníka do studia. Jde přitom o avatary vypadající jako svůj předobraz tak věrně a navíc zvládají i uvěřitelná gesta rukou a pohyb těla, že divák rozdíl nutně nepozná. Speciální video vytvořené pro prezentaci na AI Connect s Petrem Havlíčkem z ATAIRU můžete vidět níže.
„Když jde o profesionála s velmi nabitým programem a „drahým časem“, může podobné řešení šetřit výrazně náklady,“ vysvětlil Lukáš Záhoř s tím, že k jednou natrénovanému avatarovi pak lze jen dodávat text, který pak přirozeně přeříká.
Využívání nástrojů zvýšilo výrazně produktivitu
Ve Fameplay pomáhá AI nejen s videotvorbou.
-
- Vytváří různá shrnutí z meetingů, studií, videí a dokumentů.
- Pomáhá interpretovat data, analýzy a prezentace.
- Pomáhá s překladem právních textů a copy.
- Ale třeba i při onboardingu a tréninku zaměstnanců a obecně interní komunikaci.
- Vytváří různá shrnutí z meetingů, studií, videí a dokumentů.
Přes to všechno se mohou vyskytnout „nevěřící Tomášové“, kteří AI méně či více nápadně sabotují. Pro tyto případy Lukáš Záhoř radí:
-
- Proti náhodnému zapomínání, že se nějaká práce již tvoří s AI, pomáhá systemizace úkolů a opakování „AI mantry“.
- Výmluvy a pomlouvání umělé inteligence neutralizují ukázky toho, „že to jde“.
- Když někdo práci schválně zpomaluje, je třeba si o tom s ním promluvit osobně.
- Ze všeho nejdůležitější je pak trpělivost a vytrvalost ze strany vedení, které práci s AI prosazuje.
- Proti náhodnému zapomínání, že se nějaká práce již tvoří s AI, pomáhá systemizace úkolů a opakování „AI mantry“.
Všechny tyto postupy se Fameplay vyplatily. K září 2023 se za jeden kvartál zvýšilo jejich publikum díky mnoha jazykovým mutacím obsahu 33x. Čas potřebný pro lokalizaci obsahu se přitom zlevnil o 30 % a cenu za minutu natočeného videa je třetinová ve srovnání s dobou před zavedením AI nástrojů.
Zdroj: Prezentace Lukáše Záhoře
„Když jsme začali pracovat s AI, tak jsme si stanovili jako vysněný cíl vytvořit s pomocí AI 500 videí bez toho, abychom zapnuli kamery,“ ještě tam nejsme, ale už se tomu blížíme uvedl Lukáš Záhoř.
Tip redakce
Podívejte se na další reportáž z AI Connect. Jiří Vrobel ve své prezentaci představil hlas od The Mama AI, který bere noční šichty v rádiu a vydělává miliony.