Medojed kapský – adept na social media manažera minulého roku
Účty na sociálních médiích jsou dnes povinností i pro zoologické zahrady. A téměř všechny z nich využívají fotografií roztomilých zvířat, které mají fanouškům a followerům připomenout, koho mohou v zahradě potkat. O úroveň výše posunula tento přístup ZOO v jihoafrickém Johannesburgu. Social media manažerem udělala přímo jednoho z „chovanců", konkrétně medojeda kapského (honey badger) - zvíře známé svým nedostatkem pudu sebezáchovy. Medojed je dokonce uveden v Guinnessově knize rekordů jako nejvíce nebojácné zvíře. Je do značné míry imunní proti jedům, takže loví i zmije útočné, a byly zaznamenány i případy, kdy si dovolil na lvy. Zkrátka je to „hajzlík" s tuhou kůží, ostrými drápy a zuby, který se ničeho nebojí - na social media manažera dost dobrá kvalifikace.
Celá kampaň nicméně nebyla jen o tom, že někdo bude za medojeda spravovat účet na Twitteru. Účelem bylo, aby nový social media manažer ne jen šířil zprávy, ale sám se do nich i dostal. A toho se docílilo i tím, že byl sám strůjcem zpráv. V jeho výběhu bylo instalováno povícero senzorů, které rozesílaly automatické tweety, když vstoupil do určitých míst. Výše zobrazený náhled videa s jeho značením pařezu patří přesně do této kategorie. Podobně byly pořizované i automatické „selfies".
#selfie ;) pic.twitter.com/lB6gCqsxrQ
— Tweeting Badger (@zootweetslive) July 2, 2013
Účet získal extrémně rychle popularitu. Mimo jiné i díky tomu, že tweety nebyly jen „zvířecí", ale využívaly kontext pop kultury a memů. Když bylo pojmenované nově narozené zvíře Ryan, byl tweet doplněn o hashtag #ryangosling, podobě si medojed vyskakoval i na Justin Biebera a další celebrity, od kterých by i jeden retweet znamenal obrovské zvýšení báze followerů.
První tweetující medojed byl rozhodně atraktivním tématem pro média, zpráva o něm se tak rozkřikla prakticky do celého světa. Ač byla cena kampaně pod 1 tisíc dolarů, odhad ceny zdarma získaného globálního mediální prostoru, který byl medojedovi poskytnut, se rovnal 15 milionům dolarů.
Ano, tyto statistiky pracují s ceníkovými cenami, jsou vždy zavádějící a neodpovídají o splnění cílů kampaně. Růst nicméně zaznamenaly i relevantní metriky. Návštěvnost se v roce 2013 zvýšila meziročně o 4,5 % a počet návštěvníků speciální akcích v ZOO pak narostl dokonce o 48 %.
Jaké z toho plyne poučení? Pokud hledáte skutečně odolného social media manažera, nedívejte se na jeho školy a počet absolvovaných kurzů, možná potřebujete jen někoho s pořádně ostrými drápy.