Meta chystá vlastní Twitter. Takto by měl dle uniklých informací vypadat
Zdroj: The Verge
Další konkurent Twitteru je na cestě, a to od společnosti, která má rozhodně kanály pro jeho propagaci i kapitál na to to rozjet ve velkém. Není jím nikdo jiný než Meta stojící za Facebookem, Instagramem a WhatsAppem. Uniklá data z interní schůzky společnosti, které zveřejnil The Verge, pak naznačují, že uvedení na trh je již za rohem.
Výkonný ředitel Meta Chris Cox prozradil zaměstnancům, že společnost pracuje na vývoji alternativy Twitteru již od ledna a nyní již uzavírá partnerství s celebritami, které by se měly podílet na propagaci při jejím rozjezdu. Její pracovní název je zatím Project 92.
Jde o feed s textovými statusy, u kterých ale pochopitelně nebude chybět možnost přidávat i fotografie nebo videa. V mnohém připomíná části Instagramu. Samotný feed si bere inspiraci od Zpráv (DMs) s odpověďmi, které se rozbalují pod hlavní zprávou. Zajímavé jsou malé kruhové ikony profilů po stranách reprezentující uživatele, co na jednotlivé zprávy odpověděli.
Aplikace má 4 hlavní sekce: profil uživatele, feed, Explore (Objevit) a Favorites (Oblíbení). Tlačítko s „+“ dole uprostřed otevře okno pro tvorbu nového statusu. Maximální délka příspěvků bude prý 500 znaků.
A aby byla propojenost s ING ještě patrnější, bude P92 k přihlášení používat přihlašovací údaje a jméno vašeho profilu z Instagramu.
Naopak nezvyklým přístupem je to, že P92 má tzv. decentralizovaný protokol sociálních médií ActivityPub. To teoreticky umožní uživatelům nové aplikace přenášet své účty a sledující s sebou do dalších aplikací, které podporují ActivityPub, včetně Mastodonu. Meta toto vykročení mimo svá chráněná hájemství platforem pravděpodobně bere jako možnost, jak snáz přilákat uživatele jiných aplikací.
Odpověď na vývoj Twitteru pod Muskem
Celá snaha o to mít alternativu k Twitteru se dá popsat i jako „reakce žraloka, co cítí krev“. Twitter se pod Muskovým vedením stal platformou, která se stala nedůvěryhodnou pro velkou řadu inzerentů necítící na platformě dostatečnou „brand safety“. Nárůst dezinformací, ale i polarizujících diskuzí, ovšem odrazuje i uživatele.
Z toho důvodu už ostatně alternativy vznikly. Už na podzim loňského roku se objevil výše zmiňovaný Mastodon, v dubnu pak přišel start s možností přihlásit se po obdržení pozvánky pro aplikaci Bluesky od někdejšího CEO Twitteru, Jacka Dorseyho.
Lákadlem je potenciální publikum, které je sice násobně menší než například to na Facebooku, ale dle dat výzkumné agentury Pew Research je vzdělanější (tedy potenciálně bonitnější a zajímavější pro inzerenty) a s mediánovým věkem 40 let.
A právě s jejich nalákáním mají dle Chris Cox pomoci i celebrity. „Ozývají se nám tvůrci a veřejně známé osobnosti, které mají zájem o rozumně řízenou platformu, které mohou důvěřovat a na kterou se mohou spolehnout, pokud jde o distribuci," řekl dle Verge k zaměstnancům s tím, že mezi aktivně oslovenými Meta jsou například Oprah Winfrey nebo Dalajláma.
Přes nesporné kapitálové a distribuční výhody, kterými Meta disponuje, ovšem není úspěch „Projektu 92“ zaručen. Ostatně sama má za sebou řadu aplikací, které samostatně neuspěly.