Největší sociální sítě se ohlížejí za uplynulým rokem
Konec roku je kromě nespočetných večírků a rozdávání dárků, je také skvělou přiležitostí se ohlédout za uplynulým rokem. Podívejte se, jak to udělal Facebook a YouTube.
Facebook ve svém jen minutu a půl dlouhém spotu rekapituluje ty nejsdílenější momenty roku 2014. Největší sociální sítí půlku léta vládla virální kampaň ALS Ice Bucket Challenge, do které se zapojily i ty největší celebrity, včetně samotného zakladatele Facebooku, Marka Zuckerberga, nebo Billa Gatese. Spot zachycuje také dvě významné sportovní události, mistrovství světa ve fotbale a zimní olympiádu. Ani ty nezůstaly bez povšimnutí a uživatelé na Facebooku vše společně prožívali a fandili svým favoritům. Facebook ovšem nesdílel jen radost, ale i smutek - to když zemřely významné osobnosti jako Robin Williams nebo Joan Rivers. Facebook byl i u toho, když v Africe vypukla hrozba eboly, a dokonce pomáhal vybírat peníze. Když aktivistka za lidská práva Malala Júsufzaj vyhrála Nobelovu cenu miru, aplaudoval společně s miliony svých uživatelů.
Je vidět, že Facebook se snaží vymanit ze škatulky sociální sítě, kde se nejvíce sdílejí kočičky a řeší miminka. Místo toho spíše vyjadřuje ambici být lepším Twitterem, kde najdete ty největší události probírané médii i vyjádření celebrit. K tomu se snaží pokrývat i serioznější témata, jako jsou lidská práva nebo přistání na kometě. K videu vznikla také speciální microsite, která rovněž rekapituluje nejzajímavější momenty roku 2014.
Zatímco Facebook ukazoval spíše vážná témata, YouTube nás vzal na šílenou jízdu skrze populární videa minulého roku. Lidé se v roce 2014 na YouTube vlnili do rytmu hitu Happy, polévali se studenou vodou, líbali se s cizinci, zpívali si Let it go z filmu Frozen a děsili se strašidelného miminka v kočárku. Skvělé je, že na rozdíl od poměrně neoriginálního a jednotvárného videa z Facebooku si Youtube se svým rekapitulačním videem poměrně vyhrál. Kromě zářných momentů totiž v hlavních rolích ukazuje i vycházející YouTube hvězdy. A v tom je možná ten největší rozdíl. YouTube není jen o eskalaci dosahu mediálně vděčných momentů s velkým emociálním nábojem, ani o vyjádření etablovaných celebrit. Dokáže nové hvězdy tvořit.
Nebyli bychom to my, kdybychom se nesnažili i do rekapitulace událostí končícího roku dostat kus skvělého marketingu. Následující video má vyjádřit ducha doby v roce 2014, ale přijde vám na něm něco divného. Vyčkejte, vysvětlení přijde na samém konci videa.