Nike představuje svou vizi budoucnosti kamenných obchodů
Nesnášíte courání se v přecpaných obchodech, dělá se vám mdlo z lidí namačkaných u zkušebních kabinek a hodinového stání ve frontě u pokladny? Vzbuzuje ve vás slovní spojení „vánoční nákupy” chuť dát si Lexaurin? Potom dozajista patříte ke skupině, která oceňuje nakupování online. Stačí vám krejčovský metr, kreditní karta a nakupovat můžete klidně z pohodlí svého gauče.
Značka Nike se však rozhodla dokázat vám, že má nakupování v kamenných obchodech svou budoucnost a v té vás bude výlet do obchodního centra bavit. V New Yorku vzniklo šestipatrové obchodní centrum disponující plochou 20 726 metrů čtverečních. Podle Nike představuje budova budoucnost retailu, spočívající v ideálním propojení digitálních technologií a kamenného obchodu. O příjemný zážitek z nakupování se vám tak postará celá řada (nejen) digitálních vychytávek.
Chcete si koupit například běžecké boty. V kamenném obchodě mají jen jeden typ z dané edice, ale vy si chcete zkusit všechny možné barvy a varianty. Nyní máte možnost objednat si všechny online na prodejnu a vyzkoušet si je v tzv. Speedshopu. V této speciální vyzvedávací sekci najdete skříňku označenou vaším jménem, otevřete ji svým mobilním telefonem, vyberete ty nejlepší boty a pohodlně je zaplatíte online ze svého mobilního telefonu. Speedshop se navíc nachází v suterénu budovy a je opatřen vlastním vchodem, takže se nemusíte tlačit na prodejně u pokladen, hlásit čísla zakázek ani si vystát frontu při placení.
Nike vám tak dává možnost být z obchodního centra během pár minut venku. To se vám ale asi nebude chtít. Můžete se totiž podívat například do tzv. customization centra (centra individuálních úprav. pozn. red.), kde uvidíte, jakou cestu boty urazí od prvotních náčrtů, přes jednotlivé prototypy až do krabice, ve které si je odnášíte domů.
Můžete také navštívit Nike Expert Studio, kde vám odborníci poradí s vhodným výběrem obuvi, nebo si domuvit schůzku v Nike Your Atelier. Tam vám navrhnou boty na míru a získáte přístup k sezónním materiálům i vzorům.
Boty jsou sice alfou a omegou značky Nike, ale ani sekce s oblečením nezůstává pozadu. Určitě znáte ten pocit, když na figuríně objevíte přesně ten kus oblečení, který by se vám hodil a následujících 20 minut se bezradně proplétáte bludištěm stojanů a ramínek ve snaze jej najít. Zde stačí pouze naskenovat QR kód vedle figuríny a zobrazí se vám specifikace všech oděvů i doplňků, které na sobě má. Potom si stačí vybrat barvu a velikost a zaměstnanec obchodu vám jej donese přímo do zkušební kabinky spolu s dalšími naskenovanými kousky.
I v tomto případě můžete platit rovnou prostřednictvím platební brány v mobilním telefonu nebo využít jedné z automatických pokladen, které se vyskytují v každém patře.
Jediné, co k nakupování budoucnosti potřebujete, je stát se členem klubu, vlastnit chytrý mobilní telefon a stáhnout si aplikaci. Také vám nesmí vadit, že vás bude Nike sledovat na každém kroku. Díky sledování vaší polohy totiž dokáže určit, že se nacházíte v budově a umožní vám využívat aplikaci naplno – k získávání informací o produktech, objednávání oblečení do kabinek, odemykání skříněk ve Speedshopu, domlouvání schůzek s Nike experty i placení.
Exteriér budovy byl navržen architektonickou firmou CallisonRTKL, interiéry vytvořila společnost Heintges. Společnost však i zde myslela na uživatelskou zkušenost a kromě moderního stylového designu opatřila například zkušební kabinky třemi typy osvícení. Zákazník si tak může vyzkoušet, jak by daný oděv vypadal na běžném denním světle, ale také v posilovně nebo na hodině jógy při světle svíček. Nike si samozřejmě dává záležet na tom, aby barevné kombinace produktů vypadaly na každém světle lichotivě.
Podle Johna Hokea, který zastává v Nike pozici Chief Design Officer, leží budoucnost maloobchodu někde na půli cesty mezi digitálním a fyzickým nákupem. „Budoucnost maloobchodu bude méně fixní, bude plynulejší a dokáže reagovat na spotřebitelské trendy a potřeby," vysvětluje.
Data se tak postupně stávají součástí budoucnosti nakupování v kamenných obchodech. Nike se jejich prostřednictvím snaží vybudovat lepší vztah se svými zákazníky a další značky budou jistě následovat.
Zdroj: news.nike.com fastcompany.com