Nike ukázal rovnou páteř a odvahu. Učinil tváří své kampaně týmy NFL opovrhovaného Colina Kaepernicka

5. 9. 2018 | Kristýna Vozková, Petr Michl
Když pokleknete během americké hymny před zápasem NFL v protestu proti rasovému násilí, nejspíš vám to zničí kariéru. Můžete se ale stát tváří Nike, stejně jako Colin Kaepernick.

 

V roce 2016 způsobil hráč San Francisco 49ers Colin Kaepernick rozruch, když před přípravným zápasem nové sezóny Národní fotbalové ligy poklekl během americké národní hymny. Tímto gestem, které dostalo označení Take a knee, vyjádřil svůj nesouhlas s rasovou diskriminací a policejním násilím na amerických obyvatelích tmavší barvy pleti. Pro Kaepernicka však znamenalo konec kariéry v NFL. Vzbudilo totiž vlnu odporu a rozpoutalo žhavou debatu. Té se zúčastnil i tehdy ještě kandidát na prezidenta, Donald Trump, který doporučoval majitelům týmu NFL, aby účastníky prostestu Take a knee ze svých klubů vyhodili. A to se fakticky alespoň v případě Kaepernicka stalo. Když v roce 2017 rozvázal s 49ers smlouvu, nenašel se tým, za který by mohl hrát. Kaepernick je volným hráčem i pro tuto sezónu, smlouvu ovšem dostal překvapivě od Nike.

Značka Nike se rozhodla, že se Kaepernick stane tváří její kampaně Just do it při příležitosti oslav jejích 30. narozenin. Nápis pod jeho fotografií hlásá „Věř v něco. I když to znamená, že obětuješ vše.“ Jeho tvář bude možné vidět na billboardech, v televizi i na internetu. Nike také vytvořilo speciální kolekci na jeho počest a přispívá Colinově nadaci Know Your Rights.

Dalšími známými tvářemi kampaně jsou také jeho kolegové z NFL Odell Beckham Junior a Shaquem Griffin i hvězdy jako Serena Williams nebo LeBron James.

Viceprezident Nike pro Severní Ameriku, Gino Fisanotti, uvedl v rozhovoru pro ESPN: „Domníváme se, že Colin je jedním z nejinspirativnějších sportovců této generace, který využil síly sportu, aby pomohl posunout svět kupředu." Podporu Colinovi vyjádřila na svém Twitteru i Serena Williams.

Pochopitelně se však značka dočkala i ostré vlny kritiky. Řada američanů považuje Kaepernickovo gesto za pohrdání Spojenými státy i vojáky, kteří padli v boji o jejich ochranu. Sociální sítě zaplavily nenávistné komentáře a fotografie s hashtagy #boycottnike, #boycottnikejustdoit nebo #justburnit. Řada z nich hovoří o neúctě Kaepernicka i Nike k padlým vojákům USA či k samotnému státu a na protest pálí obuv i oblečení značky.

Dohry se dočkala také samotná aktivita Take a knee. NFL čelila velkému tlaku veřejnosti, aby sportovce za jejich čin potrestala. Mají však stále možnost vyjádřit svůj tichý protest v kabinách a na hřiště se dostavit až na samotný zápas.

Není to poprvé, kdy se značka Nike ve svých kampaních dotkla tématu společenské rovnosti a rasové nesnášenlivosti. V minulém roce představila kampaň Equality, jejímiž hlavními hvězdami byli Serena Williams, LeBron James a Kevin Durant.

Navíc se zdá, že Colin Kaepernick je už na pomyslné bičování veřejnosti zvyklý, a to i v rámci reklamy. V roce 2013 se stal hvězdou kampaně Hear What You Want značky Beats. Situace vykreslená v tehdejším spotu zobrazovala poměrně přesně situaci, ve které se hráč i značka Nike nyní ocitají.

Značka Nike tak výběrem tváře své kampaně rozhodně veřejnost zaujala. Pálení již zakoupených produktů ji jistě nezruinuje, ale její pověst u patriotického bílého publika v USA může být spoluprací s kontroverzním hráčem značně ohrožena. Řada lidí označuje volbu za přešlap a odkazuje k celé řadě sportovců, na které by heslo u Kaepernickova billboardu sedělo mnohem lépe. Na druhou stranu svět patří nejen lidem, ale i brandům, co se neleknou a dokážou vytrvat. Nike se ukázala jako značka, která si nebojí postavit za určité hodnoty. Za člověka, co se stal psancem, protože tiše protestoval proti rasovému násilí.

Zdroje: fastcompany.comsi.com

Kam dál?



Nike nehledí na proklamace bojkotů zákazníků a pokračuje v kampani. Voiceover jejímu hlavnímu dvouminutovému spotu neposkytl nikdo jiný než Colin Kaepernick, podívejte se na něj

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: