Nike ukázal rovnou páteř a odvahu. Učinil tváří své kampaně týmy NFL opovrhovaného Colina Kaepernicka
V roce 2016 způsobil hráč San Francisco 49ers Colin Kaepernick rozruch, když před přípravným zápasem nové sezóny Národní fotbalové ligy poklekl během americké národní hymny. Tímto gestem, které dostalo označení Take a knee, vyjádřil svůj nesouhlas s rasovou diskriminací a policejním násilím na amerických obyvatelích tmavší barvy pleti. Pro Kaepernicka však znamenalo konec kariéry v NFL. Vzbudilo totiž vlnu odporu a rozpoutalo žhavou debatu. Té se zúčastnil i tehdy ještě kandidát na prezidenta, Donald Trump, který doporučoval majitelům týmu NFL, aby účastníky prostestu Take a knee ze svých klubů vyhodili. A to se fakticky alespoň v případě Kaepernicka stalo. Když v roce 2017 rozvázal s 49ers smlouvu, nenašel se tým, za který by mohl hrát. Kaepernick je volným hráčem i pro tuto sezónu, smlouvu ovšem dostal překvapivě od Nike.
Značka Nike se rozhodla, že se Kaepernick stane tváří její kampaně Just do it při příležitosti oslav jejích 30. narozenin. Nápis pod jeho fotografií hlásá „Věř v něco. I když to znamená, že obětuješ vše.“ Jeho tvář bude možné vidět na billboardech, v televizi i na internetu. Nike také vytvořilo speciální kolekci na jeho počest a přispívá Colinově nadaci Know Your Rights.
Dalšími známými tvářemi kampaně jsou také jeho kolegové z NFL Odell Beckham Junior a Shaquem Griffin i hvězdy jako Serena Williams nebo LeBron James.
Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt pic.twitter.com/SRWkMIDdaO
— Colin Kaepernick (@Kaepernick7) 3. září 2018
Viceprezident Nike pro Severní Ameriku, Gino Fisanotti, uvedl v rozhovoru pro ESPN: „Domníváme se, že Colin je jedním z nejinspirativnějších sportovců této generace, který využil síly sportu, aby pomohl posunout svět kupředu." Podporu Colinovi vyjádřila na svém Twitteru i Serena Williams.
Especially proud to be a part of the Nike family today. #justdoit pic.twitter.com/GAZtkAIwbk
Pochopitelně se však značka dočkala i ostré vlny kritiky. Řada američanů považuje Kaepernickovo gesto za pohrdání Spojenými státy i vojáky, kteří padli v boji o jejich ochranu. Sociální sítě zaplavily nenávistné komentáře a fotografie s hashtagy #boycottnike, #boycottnikejustdoit nebo #justburnit. Řada z nich hovoří o neúctě Kaepernicka i Nike k padlým vojákům USA či k samotnému státu a na protest pálí obuv i oblečení značky.
.@Nike Believe in something. Even if it means sacrificing everything. I will never again buy one of your products. #BoycottNike pic.twitter.com/ccKz1ZQns0
#JustBurnIt: Furious #Nike customers destroy sports gear over #Kaepernick ad (VIDEOS) https://t.co/AlvtAaanaBpic.twitter.com/bHU60WQNdy
Nike’s stock is sinking after Nike joined the former Iranian president supported American-hater Kaepernick, disrespects American flag, national anthem and American people. I’m a proud member of boycott Nike movement! #NikeBoycott #nike #BoycottNike pic.twitter.com/FseL39RQzH
Dohry se dočkala také samotná aktivita Take a knee. NFL čelila velkému tlaku veřejnosti, aby sportovce za jejich čin potrestala. Mají však stále možnost vyjádřit svůj tichý protest v kabinách a na hřiště se dostavit až na samotný zápas.
Není to poprvé, kdy se značka Nike ve svých kampaních dotkla tématu společenské rovnosti a rasové nesnášenlivosti. V minulém roce představila kampaň Equality, jejímiž hlavními hvězdami byli Serena Williams, LeBron James a Kevin Durant.
Navíc se zdá, že Colin Kaepernick je už na pomyslné bičování veřejnosti zvyklý, a to i v rámci reklamy. V roce 2013 se stal hvězdou kampaně Hear What You Want značky Beats. Situace vykreslená v tehdejším spotu zobrazovala poměrně přesně situaci, ve které se hráč i značka Nike nyní ocitají.
Značka Nike tak výběrem tváře své kampaně rozhodně veřejnost zaujala. Pálení již zakoupených produktů ji jistě nezruinuje, ale její pověst u patriotického bílého publika v USA může být spoluprací s kontroverzním hráčem značně ohrožena. Řada lidí označuje volbu za přešlap a odkazuje k celé řadě sportovců, na které by heslo u Kaepernickova billboardu sedělo mnohem lépe. Na druhou stranu svět patří nejen lidem, ale i brandům, co se neleknou a dokážou vytrvat. Nike se ukázala jako značka, která si nebojí postavit za určité hodnoty. Za člověka, co se stal psancem, protože tiše protestoval proti rasovému násilí.
Zdroje: fastcompany.com, si.com
Kam dál?
Nike nehledí na proklamace bojkotů zákazníků a pokračuje v kampani. Voiceover jejímu hlavnímu dvouminutovému spotu neposkytl nikdo jiný než Colin Kaepernick, podívejte se na něj.