Organický traffic z Facebooku není mrtvý. Ukázala to analýza téměř 6 miliard článků ze 64 zemí
Organický dosah na Facebooku stále klesá, takže už někteří rezignovaně říkají, že pouhé sdílení příspěvků na této sociální síti vlastně nemá smysl. Nic se ale nejí tak horké, jak se to uvaří. Z organických příspěvků na Facebooku můžete stále generovat slušný traffic na vaše webové stránky. Stačí vědět, co na Facebooku skutečně funguje a čím jen marníte svůj čas a kreativitu.
Důkazem toho je marketér Neil Patel, který během srpna dokázal z Faceboku na svůj blog dostat 20 420 návštěvníků. A to při publikaci pouhých 4 článků měsíčně. Jeden jeho článek tak průměrně přilákal 5 105 uživatelů Facebooku.
Jeden blog ale není dostatečný vzorek k tomu, abychom z něj vyvozovali jakékoliv rady a závěry. Patel momentálně pracuje na vývoji nového SEO nástroje, v rámci kterého shromažďuje data o sdílení na sociálních sítí z více než 9 miliard URL adres. Pro analýzu sdílení článků na sociálních sítích si z těchto adres vybral celkem 5 860 631 392 článků, u nichž sledoval řadu faktorů a analyzoval, které z nich mají jaký vliv na to, jak velkého organického dosahu a následného trafficu na web článek dosáhne.
Jak výzkum probíhal?
- Patel pomocí svého SEO nástroje shromáždil data o téměř 12 miliardách článků. Pro každou URL adresu shromáždili data o http i HTTPS verzi, aby získali přesné údaje, protože mnoho stránek se během doby výzkumu zmigrovalo na HTTPS.
- Při analýze se soustředili pouze na články. Mnoho URL adres, jako například nike.com, má přes milion facebookových reakcí, ale nejsou to články.
- Do analýzy zahrnul články v mnoha různých jazycích, protože angličtina není jediným jazykem na světě.
- Pojmem „social shares“ míní Neil Patel všechny reakce, komentáře a sdílení na Facebooku. (Tento pojem najdete ve vložených grafech, v textu raději používáme podle nás přesnější pojem „engagement“ nebo souhrnné označení „reakce“ – pozn. red.)
- Z analýzy byly vyloučeny tzv. scraper sites. (V Česku známé také pod pojmem MFA weby, tedy webové stránky vytvořené za účelem výdělku z reklam Google AdSense, které pouze kopírují obsah z jiných webů – pozn. red.)
- Celkem bylo analyzováno 5 860 631 392 článků z 163 968 722 domén.
Výchozím bodem analýzy byl seznam výsledků z Google vyhledávání. Díky datům o 507 348 976 výsledcích vyhledávacích nástrojů ze 64 různých zemí, mohli autoři analýzy najít stránky, které uživatelé četli pravidelně, což jim pomohlo procházet a najít další podobné články.
Jaký typ obsahu generuje na Facebooku největší počet reakcí?
Existuje nespočet studií, které dokazují, že příspěvky obsahující seznamy či infografiky dosahují na Facebooku nejvyšší míry engagementu.
Problém je ale v tom, že tyto studie obvykle analyzovaly výkon příspěvků v krátkém časovém období. Co když ale chcete udržet vysokou míru engagementu, organického dosahu a trafficu na web v delším časovém horizontu?
Aby toto Patel zjistil, podíval se na počet reakcí u každého článku na měsíční bázi. Z tohoto srovnání vyplynulo, že nejvyšší míry engagementu v delším období (tedy po 30 a více dnech od jejich publikace) získávají články typu „jak na to“.
Pokud je tedy vaším cílem krátkodobé naboostování výkonu vaší facebookové stránky, pak je rozumné sáhnout po infografikách, Pokud vám ale jde o stabilní měsíční traffic z Facebooku, je rozumnější zaměřit se na tvorbu článků obsahující návody, tipy a triky z oboru vaší činnosti.
Důvodem je fakt, že infografiky je těžší hodnotit na Googlu, protože neobsahují mnoho textu. Vytvářením článků typu „jak na to“, které jsou velmi často hledané na Googlu, dosáhnete vyšší návštěvnosti vašeho webu a následně i většího počtu sdílení těchto příspěvků na Facebooku.
Jak dlouhé nadpisy fungují nejlépe?
Mnoho lidí se na Facebooku i při psaní článků řídí heslem „Čím kratší, tím lepší.“ Jsou ale krátké nadpisy skutečně to, co uživatelé na Facebooku preferují? Data hovoří celkem jasně.
Uživatelé mají v největší oblibě nadpisy, které mají 7 – 9 slov. Je totiž pravda, že těžko zvládnete vysvětlit podstatu článku třeba ve 4 slovech. Pokud si jich dovolíte 9, můžete se více rozepsat a vymyslet pro čtenáře atraktivnější popis obsahu článku. Pattelova rada tedy zní: „Nesnažte se nadpisy udělat maximálně krátké, snažte se je vymyslet maximálně vysvětlující.“
Jak ovlivňují engagement obrázky?
Všichni víme, že lidé milují obrázky. Kdyby ne, těžko by se Facebook a hlavně Instagram těšily takové oblibě.
Otázka ale je, kolik obrázků v článku je třeba k tomu, aby článek získal maximální míru engagementu na Facebooku?
Obecně řečeno, čím více, tím lépe.
Je ale důležité podotknout, že mnoho z analyzovaných článků, které měly 7 a více obrázků, už vlastně s články nemělo moc společného Byly to spíše jen krátké úvody k fotogaleriím všeho druhu – od kočiček až po fotky tyčinek Milky Way.
Jak dlouhé seznamy v článcích používat?
Z Patelovy analýzy vyplývá, že většina autorů píše články založené na seznamu (tipů, receptů, cviků nebo čehokoliv jiného) o 10 položkách. Je tedy jasné, že i celkový počet reakcí u těchto článků byl největší.
Když se ale Patel zaměřil nikoliv na průměrný počet reakcí, ale na medián engagementu dle počtu položek v seznamu, data se začala významně lišit.
Výsledkem toho srovnání byl vcelku překvapivý závěr – čím podrobnější seznam, tím lepší výsledky v podobě engagementu.
Pokud se tedy rozhodnete sepsat článek založený na seznamu jakýchkoliv položek, rozhodně se neomezujte na běžná čísla jako 7, 9 nebo 10. Zkuste sepsat seznam 100 položek a máte velkou šanci, že jej lidé budou sdílet jako super podrobný materiál.
Jak dlouhé články psát?
Podobná otázka jako u seznamů se nabízí i u článků klasických. Je pravda, že jsou lidé líní číst, a proto preferují stručné a výstižné texty? Anebo jsou ochotni v případě zajímavého tématu snést i hutnější text na několik pomyslných stránek? Tuto otázku si marketéři pokládají už několik let, ale na jednotné odpovědi se zatím neshodli.
V případě Patelovy studie data ukazují, že dlouhé články lidi čtenáře ani ve dnešní zrychlené době neodrazují. Pokud tedy napíšete kvalitní článek o 10 000 slovech, dosáhnete pravděpodobně vyšší míry engagementu, než pokud se omezíte na stručný blogový příspěvek o dvou tisích slovech.
V jedné ze sných předchozích studií Patel ale říká, že psaní super dlouhých článků je v podstatě házení peněz z okna, a to především, bavíme-li se o trafficu z Google vyhledávání.
Jak to tedy je? Pravda je taková, že Google a Facebook upřednostňují jiné typy textů. Je tedy těžké „zavděčit“ se jim oběma. Pokud je pro vás důležitější traffic generovaný z Googlu, zůstaňte raději u kratších textů. Pokud vám více přináší Facebook a chcete dosáhnout maximálního enagagementu, klidně se rozepište a publikujte články dlouhé pět až deset tisíc znaků.
Kromě toho, že nejúspěšnější jsou na Facebooku extra dlouhé články, ukazuje výše uvedený graf také fakt, že tisíc znaků dlouhý článek průměrně vzbuzuje vyšší enagement než článek se dvěma tisíci znaků. Při podrobnějším zkoumání tohoto rozdílu vyšlo najevo, že kratší články obsahovaly větší množství obrázků, což rozhodně přispělo k větší míře engagementu. Zároveň bylo mnoho z nich zpravodajských, což výsledky také výrazně ovlivnilo.
Co říci závěrem?
Získat organický traffic z Facebooku je těžké. Oproti stavu před pěti lety je dosah příspěvků výrazně omezen, protože Facebook nechce, aby lidé opouštěli jeho rozhraní a odcházeli na jiné webové stránky. Čím déle totiž lidé na Facebooku zůstávají, tím více reklam tam mohou vidět, a tím více na nich Facebook vydělá. I to je důvod, proč teď Facebook tolik prosazuje videoobsah.
A samozřejmě chce, aby stránky za dostatečný dosah platily.
To ale neznamená, že byste měli organické sdílení článků na Facebooku úplně vzdát. Výše uvedené rady vám mohou pomoci dostat z toho i za současných podmínek maximum.
Další poznatky Patelovy studie, jako třeba jaké dny a časy jsou pro sdílení příspěvků na Facebooku nejvhodnější a jak ovlivňuje výkon jednotlivých příspěvků použití emotikonů v jejich textu, najdete na jeho blogu.
Zdroj: blog Neila Patela
Tip redakce:
S Neilem Patelem jsem dělali rozhovor před pěti lety u příležitosti jeho vystoupení na prvním ročníku Marketing Festivalu. Je až překvapivé, kolik věcí tehdy odhadl správně a dnes josu skutečností. Přečtěte si ho.