Otestujte své nevědomé předsudky s kampaní Imagine
Britská kampaň „Imagine“ vznikla poté, co celostátní studie zjistila, že 39 % dětí na základních školách si stále myslí, že maminky by se měly starat o děti a dělat všechny domácí práce, zatímco tatínkové budou vydělávat peníze v práci. Kampaň, která odstartovala na Mezinárodního den žen, se zaměřila na téma „Break The Bias" a vyzývá všechny, abychom si jednoduše představili lidi v určitých rolích.
Představte si někoho na pozici CEO. Představte si někoho, kdo pláče v kanceláři.
Jak si vaše mysl tyto osoby maluje? Vidíte v nich muže, nebo ženu?
Jednotlivé reklamy rozehrávají i další otázky. Představte si někoho na schůzce představenstva a někoho, kdo jde z práce dřív, aby vyzvedl děti ze školky.
Představte si člověka zastávajícího feministické postoje nebo někoho, kdo se stará v nemocnici o pacienty a pomáhá při jejich léčbě a vyšetření. Vidíte ženy?
„Přes veškerý dosažený pokrok je šokující, jak hluboce zakořeněné jsou názory na dané role žen a mužů ve společnosti. A když tyto názory zastávají naše děti, které by měly tvořit budoucnost, je to signál, že před sebou máme ještě hodně práce, abychom vytvořili svět, kde nezáleží na pohlaví, abychom něčeho významného dosáhli," říká k tomu Helen James, výkonná ředitelka agentury CPB London.
Kreativní kampaň z dílny CPB běží od 8. 3. v celé Británii prostřednictvím sociálních sítí, v display kampaních, na OOH plochách a v kinech, přičemž mezi oficiální podporovatele patří firmy jako Creative Equals, Goodstuff, Assembly a Open Media. Můžeme doufat, že kampaň otevře velmi důležitou a potřebnou diskuzi.
Součástí jsou také dětské omalovánky, rovněž vytvořené agenturou CPB London. Na každé stránce mají mladí lidé nakreslit, „co si představíte, když si přečtete titulek", a podnítit tak dialog o genderových rolích.
Zlý, ošklivý stereotyp
Helen James dodává: „Myšlenka je taková, že neexistují žádné správné nebo špatné obrázky – jen nám to umožní se blíže podívat na naše pojetí genderových rolích. Všichni máme nevědomé předsudky a jediný způsob, jak je změnit, je klást správné otázky a přimět lidi k rozhovoru."
Omalovánky je možné zakoupit na stránkách cpblondon.com, přičemž všechny vybrané peníze půjdou na budování lepší a rozmanitější budoucnosti prostřednictvím organizací Beyond Equality a Young Women's Trust.
Další zjištění, která vyplývají ze studie, odhalují například, že se 45 % dotázaných dětí ve věku 5 až 11 let domnívá, že zdravotní sestry jsou vždy ženy, zatímco 22 % uvedlo, že lékař bývá pravděpodobněji mužského pohlaví. Dvě třetiny si myslí, že instalatér nebo elektrikář je práce pro muže, zatímco téměř polovina dotázaných chlapců a dívek uvedla, že muži jsou vždy lepšími inženýry.
Průzkum však také zjistil, že drtivá většina dnešních dětí souhlasí s tím, že by z dětí mělo v budoucnu dělat, co chtějí (94 %), zatímco 82 % věří, že chlapci a dívky mohou být v lecjakém povolání stejně dobří, pokud se budou snažit.
Současně byli dotazováni rodiče dětí ze základních škol a výsledky ukázaly, že 29 % respondentů muselo svému dítěti vysvětlovat, že muži a ženy mohou dělat totožnou práci. Téměř třetina z 1 000 dotázaných rodičů mezitím přiznala, že se jim mnohokrát stalo, že jejich syn nebo dcera řekli něco, co posilovalo staromódní stereotypy týkající se rozdělených úloh pro muže a ženy.
Zdroje: Creative Boom, CPB London