Piráti otočili slavný volební spot 'Přemluv bábu'. Přemlouvají vnuka a vnučku

14. 5. 2019 | Petr Michl
Kdo nepřijde k volbám do Evropského parlamentu, si nezaslouží štrúdl!


Česká pirátská strana přeleštila klasiku volebních reklam.  Spot „Přemluv vnuka – přemluv vnučku" je ale obráceně — starší generace tentokrát přemlouvá tu mladší. K tomu nebrojí proti komunistům, ale láká k volbám do Evropského parlamentu.

Volební spot „Přemluv bábu" publikovaný před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2010 je výrazný hned z několika důvodů. Tím hlavním je, že si ho i po těch letech lidé pamatují. Zejména díky polarizaci, kterou tehdy vyvolal. S tím souvisí fakt, že veřejnost si s ním silně spojuje jeho hlavní představitele, Jiřího Mádla a Marthu Issovou. Kdyby nebyli tak úspěšní ve své herecké profesi, pravděpodobně by snad doteď byli pro mnohé zejména „ti fracci, co mají tu drzost nabádat k citovému vydírání prarodičů kvůli volbám".  

Kontroverzní byla především tato pasáž: „Když nezafunguje zdravej rozum, použijte nátlak. Pro prarodiče jsou jejich vnoučata to nejdůležitější na světě. A když budou volit pravici, dostanou letos jednu návštěvu zdarma. No a když ne, doufejme, že budou ještě naživu, až příště přijedete." Právě tato pohrůžka je asi hlavním důvodem buzzu, co se kolem videa vytvořil. Ač jeho popularita kulminovala de facto v dřevních dobách YouTube, má dnes přes 900 tisíc zhlédnutí.

Dvojice prarodičů Pirátské strany je oproti tomu mnohem smířlivější. Přesvědčují své vrstevníky, aby domluvili vnoučatům —  účast mladých ve volbách do Evropského parlamentu je totiž v Česku nízká, naposledy dokonce druhá nejnižší v Evropě.

„Víte, že jenom jedno ze šesti vnoučat půjde k volbám?“ upozorňuje starší dáma ve videu. Její muž dodává: „Radši půjdou na hokej... nebo do kina, nebo jezdit na longboardech.“  Vina za nežádoucí politiky v Evropském parlamentu tak dle spotu leží na nich.

„Takže jestli se do Evropskýho parlamentu dostanou různý extremisti a populisti, anebo víte kdo (v pozadí vyjede mix lorda Voldemorta a Babiše v červené kšiltovce s nápisem Silné Česko, pozn. red.), budou za to moct hlavně mladý lidi,“ upozorňuje babička.

Na výzvu k použití nátlaku dojte taky, ale oproti odmítání vzájemného kontaktu je velmi mírný. Prostě nedostanou dezert.

A v tom je asi největší devíza volebního spotu Pirátů. Získává si pozornost navíc už tím, že se ironicky vymezuje proti něčemu známému. Oproti svému předobrazu to ale dělá laskavě. Bude určitě skvělé, když bude působit na prarodiče, ale tipujeme, že mnohem větší přesvědčovací sílu bude mít pro jádro voličstva Pirátů, které se rekrutuje z mnohem mladších ročníků. Pomrkávají na něj i fóry typu fotografie análního šperku při zmínce nákupu z Amazonu. 

Není to první zajímavý marketingový tah, který v kampani před volbami do EP vidíme. S lavičkou z palet namísto billboardu zabírajícího chodník přišla buňka Pirátské strany z Moravskoslezského kraje.

Tip redakce:

Každá kulturní reference má svoje další roviny pro fajnšmekry. Tou u spotu o přemlouvání vnoučat je akt, že na kampani „Přemluv bábu" se podílel i Marek Prchal, z pohledu nezanedbatelné části marketingové komunity arciďábel oboru sloužící nyní (dle videa Pirátů) Voldemortovi české politiky, který je navíc ve svazcích STB vedený jako její spolupracovník a lidi kdysi sloužící tajné policii komunistického režimu dosazoval opakovaně i na vysoké funkce ve svých podnicích v dobách kapitalismu. V tomto srovnání se spot Pirátů nezdá být zdaleka tak ironický.

Pokud máte pocit, že nosné myšlenky volebních spotů jsou jedna vykrádačka za druhou, máte pravdu. Jenomže i „Přemluv bábu" je kopií, a to videa komičky Sarah Silverman, která v září 2008 apelovala na mladé, aby přesvědčili své babičky a dědečky žijící na Floridě k hlasu pro Baracka Obamu.

A přemlouvání mladých od prarodičů proběhlo v USA loni v době posledních voleb do Kongresu, a to ve značně černohumorném duchu s jasným poselstvím: volit nechoďte.

Aktuální agenda se totiž seniorů spíš netýká, jako dokládají citace ze spotu jako  „Ano, střílení ve školách je smutné, ale já ve škole nebyla už 50 let,“ nebo  „Změna klimatu? To je váš problém. Já už stejně budu brzo mrtvá.“  Na výjimečně tvrdý spot se podívejte v našem článku Přemluv bábu naruby.  


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: