WebTop100 podcast: s Honzou Mikulcem o AI a dark patterns v UX

5. 6. 2025 | Michal Mládek

Naším hostem byl Honza Mikulec z agentury Pixman, který se věnuje tématu tzv.dark patterns – tedy designových praktik, které manipulují uživatele k rozhodnutím, která nemusí být na první dobrou úplně chtěná, či zamýšlená. 

Jak tenká je hranice mezi optimalizací a manipulací? A co do toho vnáší nástup umělé inteligence?

V průběhu rozhovoru jsme se zabývali především otázkou, jak AI mění způsob, jakým designéři pracují – a jak může nevědomky šířit i špatné návyky. Může být AI učitelem etiky? A jaká je vlastně odpovědnost designérů v době, kdy návrhy generuje algoritmus?

Honza Mikulec ostatně své poznatky z výzkumu ochoty jazykových modelů doporučovat v rámci designových postupů dark patterns představil letos také v rámci oceňované přednášky na konferenci UX Day při platformě WebTop100. Aktuální WebTop100 podcast na ni přímo navazuje a konkrétní zjištění Honza prezentuje i ve svém článku.

V rozhovoru se dotýkáme témat jako:

  •  jak AI pomáhá, ale i škodí začínajícím designérům;

  •  proč je dark pattern stále živé téma a jak ho poznat;

  •  kde končí optimalizace UX a začíná manipulace;

  •  zda existuje etický kodex pro práci s AI v designu;

  •  a jestli je možná samoregulace bez zásahu shora.

Pokud vás zajímá etika v digitálním designu, vývoj UX a role AI v tomto procesu, tenhle díl WebTop100 podcastu je pro vás jako stvořený.

Přejeme příjemný poslech či zhlédnutí podcastu.

 

Rozhovor najdete také na Spotify, stažení do mobilu pro poslech na cesty umožňují Apple Podcasts a další podcastové platformy.

Kam dál? 

Chcete vidět dark patterns v ještě temnější praxi?

Podívejte se na reportáž z prezentace Karla Navrátila na posledním E-Business Fóru.

Čekají vás například vskutku neurvalé způsoby navýšení pravidelných měsíčních příspěvků od dárců kampaně Donalda Trumpa, co chtěli původně přispět jen jednorázově, nebo třeba dark patterns na webu (někdejší) TV Voyo. 

Štítky dokumentu: E-Commerce Podcast

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: